VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
#2850000
Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen omdat ik tegenstrijdige verhalen verneem van garages.

In de ochtend na overnachting is er niks aan de hand. Het probleem treedt op als ik al even heb gereden, de auto uitdoe en weer wil rijden na een kwartier.
Hij hapert en stottert, geeft een hoog toerental aan maar is niet vooruit te branden. Na veel, al stotterend, gas te geven en witte rook uit de uitlaat gaat ie met pijn en moeite in zn noodloop. Er komt ook een hele sterke brandstofgeur vrij. Een bijkomend aparte kwestie, niet samenhangend met deze, is dat de meldingen park pilot, front assist en bandencontrole afgaan meermaals tijdens de rit. Tevens valt de temperatuurmeter dan ook uit.

Dit zijn de uitgelezen codes:
U0422
P007
P0299

De ene garage dacht dat het aan de roetfilter lag, deze is vorig jaar schoongemaakt (toen het probleem tevens speelde). Sindsdien geen problemen gehad. Toen het probleem weer optrad afgelopen week de roerfilter verwijdert, echter hetzelfde probleem een aantal dagen later.
Een andere garage geeft aan dat de gehele turbo vervangen moet worden.
Wie kan hier uit wellicht opmaken wat er kan spelen voor beide kwesties? Excuus als ik een autobeet overkom, dag ben ik helaas ook. Heb het probleem zo nauwkeurig mogelijk proberen te beschrijven.
#2850009
Wat Mari zegt, een volledige voertuigscan met bv VCDS is bij deze storingen in ieder geval een goed begin.
Verder ga je wellicht niet ontkomen aan het meten met bv een multimeter.

Om al met de bovenste fout te beginnen, de code U0422 geeft aan dat er communicatiefouten zijn opgetreden met de BCM.
Dat kan vele oorzaken en lokaties hebben waar je toch echt met een schema en multimeter aan de slag moet.
Denk bv aan een slecht massacontact, los zittende stekker, doorgesleten bedrading, printbreuk, vocht, aliexpress rommel op je canbus, enzzzzz.
#2850121
Om te klussen zou je eerst moeten weten wat te klussen toch? Dus uitlezen met VCDS en meetwaardeblokken bekijken wat er fout gaat.
witte rook en brandstofgeur zou ik het eerst naar de injectorwaarden kijken en het roetfilter in verband met regeneratie.
EGR zou ook nog kunnen en turbo schoepen ook nog.
#2850357
Ga je nu serieus alle topics omhoog schoppen in de hoop op antwoord of het is opgelost?

Ik stel zoiets ook altijd op prijs, maar veel forumbezoekers zie je niet meer als het probleem is opgelost, een melding of bedankje is teveel moeite tegenwoordig.
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]