VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
door Lived
Sinds mei vorig jaar eigenaar van een Volkswagen Tiguan bouwjaar 2008.

In Juli 2013 enkele problemen gehad met het dak, lees als een krakend geluid.
De auto binnen gedaan bij een concessiehouder en alles laten nakijken.

Toen bleek dat er een deel kabels bloot lagen en dat het dak precies los stond.
Alles werd terug aangevezen toen en de kabels mooi terug ingepakt.

Nu sinds 2 weken ervaar ik terug problemen met het dak.
Terug een krakend geluid maar wat nog erger is een lek links achteraan en rechts vooraan bij stortbuien.
De plafond wordt nat en drupt dus op de zetels.

Ik weet niet met zekerheid of het van het dak komt vermits de lekken zich ongeveer situeren aan de bagagedragers op het dak maar dit kan een vertekend beeld geven.

Oplossing volgens garage: volledig nieuw kader steken (kostprijs ongeveer 800 euro en 1 werkdag)

Zijn er nog forumleden met een een panoramisch dak die hetzelfde probleem hebben en zo ja wat hebben ze u wijsgemaakt dat als herstelling dient uitgevoerd te worden?
door Antera
Heb al meer klachten over het panoramische dak gehoord en meen dat er ook oplossingen voor zijn. het heeft te maken met de afwatering die (deels) verstopt zitten en daardoor het water op plekken komt waar het niet hoord. Hiervoor moet helaas wel de dakbekleding eruit om te kijken waar de oorzaak zich precies bevind

Afbeelding
door Lived
Ik had om een reactie gevraag van D'Ieteren via mail. Dit is hun antwoord op mijn probleem:
Geachte heer ….,

Wij betreuren ten zeerste te vernemen dat het kader van het panoramadak vermoedelijk dient vervangen te worden. Als wij het goed lezen, werd er tot nu toe echter nog geen afdoende diagnose gesteld; het zou dus ook best mogelijk zijn dat de afwateringsbuisjes verstopt zijn. Bij een panoramadak dienen deze op regelmatige basis nagekeken te worden en indien nodig vrijgemaakt te worden; bij een opstapeling van vuil kan water namelijk niet weg, wat een infiltratie tot gevolg kan hebben.

Wij verzoeken u dan ook om uw wagen te laten onderzoeken door een Volkswagen-verdeler, die u een gepaste oplossing zal kunnen voorstellen.

Mocht blijken dat vuilopstapeling in de afvoerbuisjes niet de oorzaak is van uw klacht en dat het inderdaad nodig is om het dakkader te vervangen, dan kunnen wij u laten weten dat wij geen systematische klachten kennen met betrekking tot de panoramadaken waarmee de modellen van ons gamma zijn uitgerust. Bovendien kunnen wij uitsluiten dat er sprake zou zijn van een productiefout: een eventuele productiefout manifesteert zich snel na de levering van een wagen en niet na een gebruik van zes jaar.

Helaas is voor ons niet mogelijk om tussen te komen in herstellingskosten bij een wagen van 2008, waarbij de garantie verstreken is sinds 2010.

Met vriendelijke groeten,

Nu is de vraag waar zitten die afvoerbuisjes en kan ik er zelf gemakkelijk aan.
door Lived
Na een lange lijdensweg.... Alle slangen laten vervangen. Men had eerst alles grondig gekuist maar bleef water binnen krijgen. Nu hebben ze alles nog eens uitvoerig bekeken en blijkbaar was er speling juist onder het afwatergaatje. Dus alle slangen vervangen, nu is het wachten op de eerste regenbui. De garage heeft wel getest en zei dat er niks meer door kwam.
Gisteren de auto direct gekuist en op het eerste zicht ziet het er prima uit.
door Lived
We zijn 1,5 jaar verder en de problemen beginnen opnieuw.
Nu kraakt het dak luider en heb ik precies de indruk dat het voorste glasraam los ligt.

Langs geweest bij de concessiehouder en weer hetzelfde verhaal.
De dakkader moet vervangen worden (zie eerste post)

Volgens mij ligt het aan de afstelling van het mechanisme maar ben natuurlijk geen mechanieker.

Nu is mijn vraag waar jullie gaan met vw problemen, natuurlijk geen officiële dealers dan...

Dus zoek iemand die onafhankelijk werkt maar wel kennis heeft van panoramische daken...

Liefst omgeving Antwerpen - Gent
Contact opnemen met Wubbe Engineering te Westervoort (NL).
Zij zijn expert in het repareren, reviseren en modificeren van panoramadaken.
Heb het zelfde probleem gehad: Natte auto aan de binnenzijde, dak wat niet meer open/dicht gaat. Dak laten reviseren incl. vervangen van de afvoerleidingen in de voor- en achterstijlen.
Niet goedkoop (ca. €2000,-), maar je bent wel van het vochtprobleem af, én je hebt weer een feilloos werkend panoramadak.

kijk maar eens op www.wubbe.me
door Mari
... geen reden om een ruim 9 jaar oud topic omhoog te schoppen... topicstarter heeft eveneens het forum de afgelopen 9 jaren niet meer bezocht...
Antera schreef: 20 aug 2014 16:06 Heb al meer klachten over het panoramische dak gehoord en meen dat er ook oplossingen voor zijn. het heeft te maken met de afwatering die (deels) verstopt zitten en daardoor het water op plekken komt waar het niet hoord. Hiervoor moet helaas wel de dakbekleding eruit om te kijken waar de oorzaak zich precies bevind

Afbeelding
Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekveer. Gaat vanzelf.
door daNpy
wimenjoke schreef: 12 jul 2024 09:36 Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekveer. Gaat vanzelf.
Dan heb je de klepjes er dus ook uitgetrokken/gestoken?
daNpy schreef: 13 jul 2024 20:21
wimenjoke schreef: 12 jul 2024 09:36 Ik ontstop dit jaarlijks met een (Nylon) trekveer. Gaat vanzelf.
Dan heb je de klepjes er dus ook uitgetrokken/gestoken?
Klepjes waren schoon, zitten achter het binnenscherm van de voorwielen helemaal bovenin. Heb ik zeker bekeken toen ik de remschijven vernieuwde.
Zat trouwens veel slijk achter de binnenschermen wat ik ook allemaal heb gereinigd, rondom.
door daNpy
Ok, dan beschadigd die trekveer de klepjes dus niet of nauwelijks, netjes.

Goedendag, Ik rij een golf 7 2.0 tsi. Maar zit me[…]

Arteon 2.0 TDI aankoop

Als ik me niet vergis moet de distributieriem verv[…]

Onbekend tikkend geluid

Goeiedag heren en dames van het goede leven, Had […]

Touareg 7P5

Hi allen, Ik heb mijn huidig Touareg een klein d[…]

Raamrubbers Jetta 2

Goedenavond, mijn raam rubbers zijn slecht en nu l[…]

Kan verschillende oorzaken hebben: - kachelradiat[…]

Hallo. Ik heb een vraag. Ik bezit een Volkswagen T[…]

Zie https://vwforum.nl/viewtopic.php?t=215047, 198[…]