VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
#2849817
Vorige week stond ik met pech op de A12. Motor piepte vanuit het niets behoorlijk hard. 1,5 uur met motor uit op de ANWB gewacht. Bij het opnieuw starten was de piep bijna niet te horen. ANWB wist zich niet echt raad. Nadat de motor wat warmer was gelopen begon het piepen weer. Het leek erop als ik de koppeling intrapte dat het iets erger werd.
De ANWB had het idee dat het de (spanrol?) was aan de linkerzijde van de motor (waar de dynamo zit) Volgens hem was het een rol of een lagertje wat aan vervanging toe zou zijn. Doorrijden was naar zijn mening niet echt een probleem.
Het vreemde was dat toen ik wegreed in een hoge versnelling en toeren het piepen niet meer te horen was. Alleen bij terugschakelen en in lagere versnelling piepte de motor.
Naar de garage geweest en deze stelden als eerste diagnose de waterpomp. Volgens hen werd de waterpomp aangedreven door de distributieketting en was dit piepen waarschijnlijk de oorzaak. Om de dynamo en de looprollen van de multiriem uit te sluiten werd de multiriem losgehaald en gekeken of het piepen nog hoorbaar was.
Het piepen bleef hoorbaar dus die optie viel af.
Volgens de garage dus de waterpomp en deze zou direct met de distributieketting moeten worden vervangen.
Daar dit een kostbare reparatie zou worden (1000-1500 Euro!) naar huis gereden en ene nachtje slapen :-)
Mijn briljante buurman kwam met het verhaal dat de waterpomp helemaal niet op de plek zit die de garage aangaf maar dat deze bij dit motortype rechts voor/zijde aan het blok zit.
Verder merkte hij op dat de middelste rol (Multiriem) iets scheef loopt en de multiriem daardoor in de lengte aan 1 zijde licht is afgesleten. Ook "danste" de rol als de airco werd ingeschakeld.
Maar! Het feit is dus dat dat waarschijnlijk NIET de oorzaak kan zijn, het piepen gaat immers gewoon door als de multiriem verwijderd wordt. :-o

Vraag
Zou dit de distributieketting kunnen zijn? Het geluid komt links van het blok.
Hoe wordt de airco aangedreven? Zou dit ook nog met de airco te maken kunnen hebben?
Wat mij verbaasd is dat op hoge snelheden geen piep is te horen en bij een kpude motor ook niet. Pas als de motor warmloopt begint het piepen. Zou het als het de distributieketting is niet doorgaand moeten piepen?
Wie o wie :-)
#2849846
De TSI heeft een distributieketting en de TFSI een distributieriem, bij TFSI motoren loopt de waterpomp wel met de distributieriem mee.
Een garage ziet het verschil tussen beide motoren meteen en kan ook het gepiep van een defecte waterpomp of spanrol van de distributieriem verklaren.
U zelf kunt het verschil ook zien omdat een TSFI motor een kunststof kap over de distributieriem heeft en bij een TSI is die kap van metaal en vormt één geheel met de motor.
Er van uitgaande dat de garage terzake kundig is, is vervangen van de distributieriem set inclusief waterpomp en de multiriem noodzakelijk want de kans dat de distributieriem gaat breken is dan groot met fatale motorschade tot gevolg.
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]