VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
door JoshuaM
#2820740
Beste Volkswagen bezitters,

Momenteel ben ik in het bezig van een Volkswagen Golf IV 1.4 16v uit 2001, met 216.000 kilometer op de teller. Momenteel hoor ik echter een soort "getik" in de motor. Ik heb al het een en ander gegoogled hierover, en naar mijn weten zouden het 2 dingen kunnen zijn, ofwel kantelende zuigers, of iets met de kleppen. Nu ben ik zelf niet zo heel erg technisch op dit gebied, en het schijnt dat je aan de soort tik zou kunnen horen of het de kleppen, of de zuigers zijn.

Ik heb daarom 2 filmpjes toegevoegd, in de hoop dat jullie misschien uitsluitsel kunnen geven of dit de kleppen of de zuigers zijn. (Uiteraard voor een exacte analyse kan ik het beste naar de garage gaan, toch zou ik eerst jullie kennis hierover inwinnen). Het getik lijkt iets luider te worden bij het maken van meer toeren, maar stopt tijdens het rijden ook rond de 2000 toeren. Verder loopt de motor ook netjes en stabiel stationair rond de 750 toeren.

Hopelijk kunnen jullie mij van enigsinds advies voorzien! smiling smiley

Video's:
(van binnen)
(onder de kap)

Overige informatie:

Km stand: 216.000
Motortype: AXP
Versnellingsbak: DUW
Distributieriem vervangen bij 180.000KM
#2820741
Kan het niet heel goed horen op het filmpje, maar ik denk wel kantelende zuigers te horen. Op de achtergrond hoor je ook iets de kleppen en actief koolstoffilter tikken.

Als je op YouTube naar andere filmpjes kijkt, waar het soms beter hoorbaar is kun je het geluid vergelijken (VW 1.4 16v piston slap)

Gewoon mee doorrijden, dit type motor staat erom bekend, kunnen ze best oud mee worden. Wel oliepeil in de gaten houden.
door Paul2024
#2848770
Beste allen,

Ik weet niet of ik een nieuwe vraag moet starten of kan aansluiten op een voorgaande vraag m.b.t. Golf IV 1.4 16V met tikkende motor.

Ik heb een 1.4 16V met kantelende zuigers, bouwjaar 2000. In 2004 heb ik de auto gekocht met tikkende motor en 100.000 km op de teller. Inmiddels staat de teller op 240.000 km en is het olieverbruik nog altijd laag, ik heb een rustige rijstijl en rijd vnl. lange afstanden. De auto is op de motor na in perfecte staat (geen krassen, geen corrosie, nieuwe schokdempers, banden, accu).

Op dit forum lees ik dat een Golf IV met tikkende 1.4 16V oud kan worden. Dat kan ik bevestigen.

Vraag: Is de kans groot dat ik er nog 100.000 km mee rijden zonder motorrevisie? Ik moet namelijk één auto weg doen. Ik moet een keuze maken tussen de verkoop van de Golf IV en een Opel Agila 1.0 (3 cil.) uit 2011 met 130.000 km op de teller. Voor mij is restlevensduur het belangrijkste criterium.

Groet, Paul

Geen ervaren sleutelaar die een soortgelijk proble[…]

Nobby knobby gays boys in your town

Alluring gays in your town Pretty gays boys

Car play /android/radio /navi

Xtrons goede ervaring mee. Gebruik ook even de zoe[…]

Geprobeerd, maar nog geen reactie. Was benieuwd […]

zoals werd voorgedaan in het filmpje waar je zelf […]

Golf 5 aircoprobleem

Hallo iedereen, mijn zoon bezit een 2004 Golf 5 me[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]