VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
door wesleyversteeg
#2848505
Het gaat om een Tiguan 2.0 4 Motion uit 2010. Kmstand 162000. Duitse import.
Problemen begonnen kort na aankoop, wagen is met aankoopkeuring door dekra gekocht en er kwam niets bijzonders naar boven.
Eerste lange rit die we maakte richting Frankrijk, schokte de wagen af en toe en ging het motormanagment lampje aan.
Auto is in Frankrijk via de anwb “gemaakt”. Zou om cilinder overslag gaan en de boosdoener zou kabelbreuk in draden naar bobine zijn.
Uiteraard hoop gelul en ben ik niet eens halverwege mijn terug reis gekomen na de wagen mijn gehele vakantie te hebben moeten missen.
Ben uiteindelijk in een stuk door geblazen naar Nederland omdat de wagen wel berijdbaar was, maar dan met af en toe een overslag.

In Nederland is ie naar een vw specialist geweest waar bleek dat de ketting gerekt was.
Deze is vervangen en direct ook inlaatspruitstuk en carterventilatie.
Daarna reed ie een moment weer aardig, ik heb zelf toen nog bobines en bougies vervangen.
Wederom een vakantie waarop ie perfect liep. Wel rook ik bij een tussenstop een sterke ammonia lucht….dus geen zwavel lucht (rotte eieren). Verder goed thuis gekomen. Paar weken verder opeens een hikje en lampje…
Storing op katalysator. Eerst lambdasonde vervangen, mijn type heeft er slechts 1 in tegenstelling tot alle andere 2.0 motoren. Heel gepuzzel om de juiste te krijgen, staat er een heleboel als geschikt maar dat is er maar 1.
Daarna toch nog zelfde storing, dus downpipe vervangen. Eentje op maat laten maken met race kat.
Vanaf dat moment is er geen enkele storing of lampje meer geweest MAAR,……….

Ik blijf een hikje houden, en met name bij een constante snelheid van rond de 80 of meer.
Zolang ik accelereer is er niets aan de hand. Maar bij enig moment dat ik constant ga rijden 80 of 100/120 dat is er van tijd tot tijd een irritant hikje voelbaar, waarbij het lijkt alsof 1 cilinder 1 slag mist, heel kort maar uiterst vervelend.
Om dit hikje weg te krijgen is het inlaattraject compleet gereinigd dmv Blasting, zijn de injectors vervangen, zijn bougies en bobines vervangen door “betere” en is de auto op de rollerbank geweest om de software helemaal op maat en optimaal te schrijven.
Met dit laatste rijd de wagen verder perfect maar is het hikje er nog steeds.
Op de rollerbank is niet direct te zien wat dit veroorzaakt alles lijkt perfect, geen storingen, afr ideaal, lambda ideaal.

Volgende stap is dat de wagen een soort openhart operatie moet ondergaan waarbij letterlijk alle sensoren gelogd moeten gaan worden en dan rollend kijken of er iets is wat te voorschijn komt.

U zult begrijpen dit zijn zeer tijdrovende, specialistische en dus dure ingrepen zonder enige garantie dat het dan 100% weg is.

Wie o wie herkent dit probleem en nog belangrijker wie heeft DE gouden tip die tot een oplossing leid.
Vreemd geluid bij wegrijden

2 dagen geleden weer geweest, ze hebben niets gevo[…]

Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]