- 01 nov 2023 00:10
#2846589
Betreft VW Passat GTE (2017)
Kort verhaal: Moet ik nu wél of geen AGM accu hebben? De huidige/defecte accu:
Varta
5K0 915 105 G
12v 72aH 380A DIN
640A EN/SAE/GS
(HVW 906 982 04 08)
Het is een hybride, dus AGM zou moeten. Maar ik hoor ook weer dat dit niet het geval is, omdat de GTE de ontsteking vanuit de HV accu aanstuurt. Wanneer ik mijn kenteken invoer bij (bijvoorbeeld) winparts.nl krijg ik ook geen AGM accu's als keuze.
Lang verhaal: Ik kreeg bij het starten van de auto zo ongeveer elke foutmelding die de boordcomputer kan produceren. Van storing in het hybride systeem tot storing in de bandenspanning controle. Zelfs de SOS knop kreeg z'n eigen foutmelding! (werkt dat ding uberhaupt?)
Na de eerste schrikreactie, googlen op de foutmelding en nog harder schikken van de resultaten heb ik toch maar eens mijn OBDEleven geraadpleegd. Elke storing had als reden: Te laag spanningsvoltage.
Bij het doormeten van de 12v accu snapte ik ook waarom - hij zat onder de 8v. Na een paar uurtjes aan de druppellader stond de meter weer op 12v+. Starten en lopen zonder problemen! Twee dagen later weer feest, weer onder de 8v.
Dusss dan maar een nieuwe 12v accu! Maar wat? Maar welk?
Kort verhaal: Moet ik nu wél of geen AGM accu hebben? De huidige/defecte accu:
Varta
5K0 915 105 G
12v 72aH 380A DIN
640A EN/SAE/GS
(HVW 906 982 04 08)
Het is een hybride, dus AGM zou moeten. Maar ik hoor ook weer dat dit niet het geval is, omdat de GTE de ontsteking vanuit de HV accu aanstuurt. Wanneer ik mijn kenteken invoer bij (bijvoorbeeld) winparts.nl krijg ik ook geen AGM accu's als keuze.
Lang verhaal: Ik kreeg bij het starten van de auto zo ongeveer elke foutmelding die de boordcomputer kan produceren. Van storing in het hybride systeem tot storing in de bandenspanning controle. Zelfs de SOS knop kreeg z'n eigen foutmelding! (werkt dat ding uberhaupt?)
Na de eerste schrikreactie, googlen op de foutmelding en nog harder schikken van de resultaten heb ik toch maar eens mijn OBDEleven geraadpleegd. Elke storing had als reden: Te laag spanningsvoltage.
Bij het doormeten van de 12v accu snapte ik ook waarom - hij zat onder de 8v. Na een paar uurtjes aan de druppellader stond de meter weer op 12v+. Starten en lopen zonder problemen! Twee dagen later weer feest, weer onder de 8v.
Dusss dan maar een nieuwe 12v accu! Maar wat? Maar welk?