- 06 feb 2024 21:22
#2847845
Beste mede forummers
Hopelijk kan iemand mij hier verder de weg wijs maken.
Ik heb een Seat ibiza van 2002 staan ( ok geen volkswagen maar In feite een Golf 3 kwa techniek ) met een 1.6 ALM motor en rotor ontsteking met bobine op het schutbord.
De auto wil maar niet vonken, ik had de bobine, rotor, verdeel kap en kabels vervangen omdat deze slecht waren en deze bobines eigenlijk altijd de falende boosdoeners zijn wanneer deze ontstekingen niet vonken.
Hierna sloeg hij 1x aan, wel met wat moeite, dit was wel toeval denk, want ik zette de auto af en toen heeft hij daarna nooit meer gestart, hij liep wel gewoon keurig mooi.
Ik zou de auto graag weer op de weg willen krijgen omdat hij nog erg weinig op de teller heeft staan (133.000) en er een hoop aan gedaan is, de auto is nog te goed.
Maar tegelijker tijd is het ook een auto met 0 waarde, dus wil niet verder gaan met klakkeloos van alles te vervangen.
De auto is uitgelezen en blijft een vage fout op de ontsteking geven.
Ook heb ik in live waardes gekeken, temperaturen zijn goed en ik krijg een goed toerental signaal van de Hall sensor
Ik heb gemeten op de stekker van de bobine kabel. Hier ben ik enerzijds iets wijzer van geworden maar nog steeds niet op de oplossing uit gekomen.
De bruine draad is massa en lijkt in orde.
De zwart groene draad staat 12 volt op. en lijkt in orde
De rood groene draad staat niks op.
De rood groene draad heb ik doorgeknipt ( kan het later wel weer netjes solderen) en hier heb ik even een lange draad op geknopt om te kijken wat er zou gebeuren als ik deze op de plus of op min van de accu zou houden.
Hier kwam ik dus achter dat als ik hem vlug tegen de massa aan tik terwijl mijn vriendin aan het starten is, de auto tot leven probeert te komen.
Dat is dus alleen als ik zo snel als mogelijk aan het tikken ben, dus niet continue er tegen aan houd want dan gebeurd er dus niks.
Ik heb met onze Bosch uitlees software naar de elektrische schema's zitten kijken maar het enige wat ik kan zien is dat deze draad naar de ECU gaat.
Maar misschien is er iemand die mij kan vertellen wat voor signaal hier normaal gesproken op komt en waar dat vandaan komt?
Uitgelezen fout:
Ignition 1 short to ground
Gedaan:
- Bobine
- Bougie kabels
- Verdeel kap + Rotor
- Distributie staat op tijd en niet versprongen
- Bobine 3-pins stekker gemeten
Alvast bedankt!
Hopelijk kan iemand mij hier verder de weg wijs maken.
Ik heb een Seat ibiza van 2002 staan ( ok geen volkswagen maar In feite een Golf 3 kwa techniek ) met een 1.6 ALM motor en rotor ontsteking met bobine op het schutbord.
De auto wil maar niet vonken, ik had de bobine, rotor, verdeel kap en kabels vervangen omdat deze slecht waren en deze bobines eigenlijk altijd de falende boosdoeners zijn wanneer deze ontstekingen niet vonken.
Hierna sloeg hij 1x aan, wel met wat moeite, dit was wel toeval denk, want ik zette de auto af en toen heeft hij daarna nooit meer gestart, hij liep wel gewoon keurig mooi.
Ik zou de auto graag weer op de weg willen krijgen omdat hij nog erg weinig op de teller heeft staan (133.000) en er een hoop aan gedaan is, de auto is nog te goed.
Maar tegelijker tijd is het ook een auto met 0 waarde, dus wil niet verder gaan met klakkeloos van alles te vervangen.
De auto is uitgelezen en blijft een vage fout op de ontsteking geven.
Ook heb ik in live waardes gekeken, temperaturen zijn goed en ik krijg een goed toerental signaal van de Hall sensor
Ik heb gemeten op de stekker van de bobine kabel. Hier ben ik enerzijds iets wijzer van geworden maar nog steeds niet op de oplossing uit gekomen.
De bruine draad is massa en lijkt in orde.
De zwart groene draad staat 12 volt op. en lijkt in orde
De rood groene draad staat niks op.
De rood groene draad heb ik doorgeknipt ( kan het later wel weer netjes solderen) en hier heb ik even een lange draad op geknopt om te kijken wat er zou gebeuren als ik deze op de plus of op min van de accu zou houden.
Hier kwam ik dus achter dat als ik hem vlug tegen de massa aan tik terwijl mijn vriendin aan het starten is, de auto tot leven probeert te komen.
Dat is dus alleen als ik zo snel als mogelijk aan het tikken ben, dus niet continue er tegen aan houd want dan gebeurd er dus niks.
Ik heb met onze Bosch uitlees software naar de elektrische schema's zitten kijken maar het enige wat ik kan zien is dat deze draad naar de ECU gaat.
Maar misschien is er iemand die mij kan vertellen wat voor signaal hier normaal gesproken op komt en waar dat vandaan komt?
Uitgelezen fout:
Ignition 1 short to ground
Gedaan:
- Bobine
- Bougie kabels
- Verdeel kap + Rotor
- Distributie staat op tijd en niet versprongen
- Bobine 3-pins stekker gemeten
Alvast bedankt!
1993 Golf 3 1.6 ABU 75 Pk [sold]
1997 Golf 3 1.6 AFT 101 Pk [sold]
1995 Golf 3 GTI 2.0 AGY 116 Pk [Own]
1997 Ibiza 1.6 AEE 75 pk [Sold]
2000 Ibiza 1.6 ALM 75 pk [Own]
2004 Leon 1.8T AUQ 180 pk [Daily]
1997 Golf 3 1.6 AFT 101 Pk [sold]
1995 Golf 3 GTI 2.0 AGY 116 Pk [Own]
1997 Ibiza 1.6 AEE 75 pk [Sold]
2000 Ibiza 1.6 ALM 75 pk [Own]
2004 Leon 1.8T AUQ 180 pk [Daily]