VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
#2847342
Mijn golf 5 draait wat ruw stationair, schokt een beetje.
met de OBDEleven vind ik niks geks in de "engine" sectie.

Vandaag wel iets interessants gevonden waar ik wat vragen over heb.
Als ik met de OBDEleven naar de engine sectie ga en dan basic settings, en ik verander daar de Engine Cooling value naar 'on' is het ruw stationair draaien meteen weg.
Zet ik 'm weer uit is het meteen terug.

Als ik een stukje gereden heb is het ook weg (ook als ik de value met rust laat).

Wat zou dit kunnen zijn?
Heb er een screenshot bij gezet met het stukje waar ik het over had.

https://imgur.com/a/ZgjoYSO
door Mari
#2847347
... wist ook niet wat deze optie inhield, maar met Google kom je een heel eind...


Je laat middels een electrisch signaal de thermostaat open gaan (middels verwarmingselement)... ECU denkt dat de motor op temperatuur is en past daar de brandstofinspuiting op aan... Zoals je zelf al schreef, na stukje gereden te hebben is het ruw lopen ook voorbij...
deltavlokkies vinden dit leuk
#2847358
Mari schreef: 30 dec 2023 10:37 ... wist ook niet wat deze optie inhield, maar met Google kom je een heel eind...


Je laat middels een electrisch signaal de thermostaat open gaan (middels verwarmingselement)... ECU denkt dat de motor op temperatuur is en past daar de brandstofinspuiting op aan... Zoals je zelf al schreef, na stukje gereden te hebben is het ruw lopen ook voorbij...
Oh super! Ik kreeg het dus niet gevonden..
Zou er dan iets in de thermostaat kapot zijn?

Of is dit normaal bij een MK5?


EDIT ; dit zijn trouwens de temperaturen na een stukje rijden +- 10 km
Ik heb geen idee of dit "normale" temperaturen zijn?
Afbeelding
door Mari
#2847359
... thermostaat gaat pas open als koelvloeistof bepaalde temperatuur bereikt heeft, normaliter is er ergens bij de 85 a 90 graden... Temperaturen van 90 graden is normaal, maar soms heb je kortstondig doorschieters naar de 100 a 110, niks om je druk over te maken (maak je pas zorgen als de koelvloeistof langduriger boven de 90 graden blijft hangen).

Bedenk wel, je koelvloeistof kan wel 90 graden van temperatuur zijn, maar de olietemperatuur is nog veel belangrijker, het duurt langer voordat die de 90 graden bereikt... dus pas op met koude motor met intrappen pedaal!


Je kan op elke slak zout leggen en er direct iets achter gaan zoeken... zou me eerst eens wat inlezen alvorens conclusies te trekken...


p.s. wat forumetiquette : het is onnodig om op het voorgaande bericht te "reageren met citaat". Dat maakt de thread onnodig lang en heeft geen toegevoegde waarde omdat hetgeen waarop je reageert direct boven je reaktie te lezen is.
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]