- 27 sep 2023 19:40
#2846233
Ervaring ja. Het kost je vooral veel tijd! Mijn auto komt van een dealerbedrijf. Als je een auto hebt met 'Das Welt garantie', dan kan je je geen buil vallen. Die wordt in NL gewoon overgenomen. Voor ik mijn auto aanschafte was het vooral internet raadplegen, e-mailen en bellen. En dat niet éénmaal, maar vaak! Ook met mijn lokale VW-dealer. Als ik een mooi exemplaar vond, dan controleerde ik aan de hand van het VIN-nummer bij mijn eigen dealer of er sprake was van het juiste onderhoud en of de auto schade heeft gehad. Schade niet gerepareerd bij VW mis je uiteraard. En als je jouw exemplaar hebt gekozen, dan is het een afspraak maken en die kant op. Proefrit maken, proberen nog wat van de prijs af te praten (wat in Duitsland bijna niet kan) en een datum prikken om hem op te halen als dat niet meteen kan. De Duitse bedrijven willen ver gaan kan ik je vertellen. Als je je netjes opstelt en geen onzinnige wensen of eisen hebt, dan bemiddelen ze zelfs voor je om een afspraak te maken bij een Zulassungsstelle, de Duitse RDW (alleen administratief - bedoeld om een auto op naam te zetten), om een exportplaat aan te schaffen. In Duitsland zijn die 30 dagen geldig. In NL zijn die platen maar 14 dagen geldig! En het voordeel is dan dat je de auto zelf naar NL kan rijden. Dat scheelt weer transportkosten. Binnen die 14 dagen moet je ook langs de RDW om je auto te laten keuren. Na die 14 dagen moet de auto een NL kenteken hebben of moet je hem ergens stallen tot je kan laten keuren. Als dan alles in orde is, dan krijg je je nieuwe kenteken met de post thuis en kan je platen laten maken. Denk er ook vast over na of je je nieuwe aanwinst laat taxeren! Dat kan veel geld schelen bij het voldoen van de BPM die je nog moet afdragen. Er zijn door het hele land wel taxatiebureau's die daar iets voor je in kunnen betekenen.
Oh ja, en vooral veel Googlen over dit onderwerp. Daar word je niet dommer van!
Groet Rob, Golf 7 Variant, 1.4TSI DSG, R-Line 180PK en 320Nm