VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2846225
Ik denk er over om mijn VW Jetta Hybrid in te ruilen voor een VW ID.4 of ID.5. Bij deze site (https://mrwheelson.nl/auto-aanbod/volkswagen/id4) zijn de prijzen interessant maar het gaat om auto's uit het buitenland. Iemand ervaring met het importeren van een auto? Hoe zit het bijvoorbeeld met de garantie en hoe weet je zeker dat het om een goede auto gaat?
#2846233
Ervaring ja. Het kost je vooral veel tijd! Mijn auto komt van een dealerbedrijf. Als je een auto hebt met 'Das Welt garantie', dan kan je je geen buil vallen. Die wordt in NL gewoon overgenomen. Voor ik mijn auto aanschafte was het vooral internet raadplegen, e-mailen en bellen. En dat niet éénmaal, maar vaak! Ook met mijn lokale VW-dealer. Als ik een mooi exemplaar vond, dan controleerde ik aan de hand van het VIN-nummer bij mijn eigen dealer of er sprake was van het juiste onderhoud en of de auto schade heeft gehad. Schade niet gerepareerd bij VW mis je uiteraard. En als je jouw exemplaar hebt gekozen, dan is het een afspraak maken en die kant op. Proefrit maken, proberen nog wat van de prijs af te praten (wat in Duitsland bijna niet kan) en een datum prikken om hem op te halen als dat niet meteen kan. De Duitse bedrijven willen ver gaan kan ik je vertellen. Als je je netjes opstelt en geen onzinnige wensen of eisen hebt, dan bemiddelen ze zelfs voor je om een afspraak te maken bij een Zulassungsstelle, de Duitse RDW (alleen administratief - bedoeld om een auto op naam te zetten), om een exportplaat aan te schaffen. In Duitsland zijn die 30 dagen geldig. In NL zijn die platen maar 14 dagen geldig! En het voordeel is dan dat je de auto zelf naar NL kan rijden. Dat scheelt weer transportkosten. Binnen die 14 dagen moet je ook langs de RDW om je auto te laten keuren. Na die 14 dagen moet de auto een NL kenteken hebben of moet je hem ergens stallen tot je kan laten keuren. Als dan alles in orde is, dan krijg je je nieuwe kenteken met de post thuis en kan je platen laten maken. Denk er ook vast over na of je je nieuwe aanwinst laat taxeren! Dat kan veel geld schelen bij het voldoen van de BPM die je nog moet afdragen. Er zijn door het hele land wel taxatiebureau's die daar iets voor je in kunnen betekenen.

Oh ja, en vooral veel Googlen over dit onderwerp. Daar word je niet dommer van!
#2846236
Ik heb in 2021 een Sportsvan van 9 maanden en 9000 km laten importeren via de dealer. Ik kreeg van te voren het geboortekaartje en TUV rapport met foto's. De auto is door of via de importeur naar Nederland gehaald. De Duitse garantie loopt gewoon door. Gelukkig maar want ik heb er helaas twee maal gebruik van moeten maken. Al met al een prima ervaring maar het ontzorgen van het hele transport- en importeren traject zal natuurlijk in de prijs zijn verwerkt.
VWandy85 vinden dit leuk
#2846240
RobVrhff schreef: 27 sep 2023 19:40 Ervaring ja. Het kost je vooral veel tijd! Mijn auto komt van een dealerbedrijf. Als je een auto hebt met 'Das Welt garantie', dan kan je je geen buil vallen. Die wordt in NL gewoon overgenomen. Voor ik mijn auto aanschafte was het vooral internet raadplegen, e-mailen en bellen. En dat niet éénmaal, maar vaak! Ook met mijn lokale VW-dealer. Als ik een mooi exemplaar vond, dan controleerde ik aan de hand van het VIN-nummer bij mijn eigen dealer of er sprake was van het juiste onderhoud en of de auto schade heeft gehad. Schade niet gerepareerd bij VW mis je uiteraard. En als je jouw exemplaar hebt gekozen, dan is het een afspraak maken en die kant op. Proefrit maken, proberen nog wat van de prijs af te praten (wat in Duitsland bijna niet kan) en een datum prikken om hem op te halen als dat niet meteen kan. De Duitse bedrijven willen ver gaan kan ik je vertellen. Als je je netjes opstelt en geen onzinnige wensen of eisen hebt, dan bemiddelen ze zelfs voor je om een afspraak te maken bij een Zulassungsstelle, de Duitse RDW (alleen administratief - bedoeld om een auto op naam te zetten), om een exportplaat aan te schaffen. In Duitsland zijn die 30 dagen geldig. In NL zijn die platen maar 14 dagen geldig! En het voordeel is dan dat je de auto zelf naar NL kan rijden. Dat scheelt weer transportkosten. Binnen die 14 dagen moet je ook langs de RDW om je auto te laten keuren. Na die 14 dagen moet de auto een NL kenteken hebben of moet je hem ergens stallen tot je kan laten keuren. Als dan alles in orde is, dan krijg je je nieuwe kenteken met de post thuis en kan je platen laten maken. Denk er ook vast over na of je je nieuwe aanwinst laat taxeren! Dat kan veel geld schelen bij het voldoen van de BPM die je nog moet afdragen. Er zijn door het hele land wel taxatiebureau's die daar iets voor je in kunnen betekenen.

Oh ja, en vooral veel Googlen over dit onderwerp. Daar word je niet dommer van!
Hey Rob, dank je wel voor je uitleg.
Deksel voor opbergvak

Dank je wel voor de moeite!!

Et20 is de juiste waarde van de polo. Dat zou bet[…]

Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]