VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene VW Tuning & Styling topics
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2839000
Hallo, Ik krijg binnenkort een 2e hands Arteon van een paar jaar oud. Prachtige wagen, maar mag wel wat meer paardjes in het vooronder hebben. Bij verschillende tuners zie ik dat de auto tot 70pk en 120Nm extra kan krijgen, dus tot 260pk en 440Nm. Er zijn wat mooie aanbiedingen, vanaf 200 euro zelfs, maar ik ben er nog niet uit of ik het wel wil doen. Ik maak me toch zorgen over de legaliteit en verzekering. Het gaat mij overigens niet om een zo snel mogelijke auto te krijgen of als een wilde te gaan rijden, anders kocht ik wel een andere bak, maar gewoon om wat extra vermogen en koppel te hebben, om een net een tikkie beter te laten rijden. Ik heb geen hoge verwachtingen van zuiniger, maar als het inderdaad een paar procent is, dan is die paar honderd euro ook wel redelijk snel terug verdiend. Velen van de lezers hier hebben hun auto al getuned, maar wat raden jullie me aan? En vooral wat gebeurt er bij de dealer als het een service beurt nodig heeft? Kan men erachter komen? Kan de originele setting zomaar terugkomen na een service beurt? En wat zijn de consequenties voor de verzekering of aansprakelijkheid? En mocht je nog een top adres hebben voor een tuner niet al te ver van de Nederlandse/Belgische grens, dan hoor ik het graag. Dank voor jullie ideeën.
#2839008
Ik weet niet in hoeverre de dealer het motor management gaat updaten en of de tuning dan automatisch ongedaan wordt gemaakt.
Ik had wel bij de rdw gelezen dat bij meer dan 20% vermogens toename er opnieuw gekeurd moet worden. Misschien is dat allemaal niet zo spannend.

Voor wat betreft het rijden, ik had mijn origineel 125 pk golf ( bleek overigens 133 te zijn op de dyno) laten verhogen naar 154. Ging van 200 Nm naar 260. Dat was voor mij al een behoorlijk verschil. We rijden nu wel zuiniger. Ik durf niet echt lang door te rijden, maar wij tanken bijna altijd rond de 950 km weer. De ene keer rijd je wat pittiger dan de andere keer. Ik heb het laten doen bij VVT.
Er waren ook tuners die met dit blok tot 170 pk gaan maar VVT willen de turbo niet teveel opschroeven. Ik kan daar prima mee leven😀
#2839009
josdavids schreef: 27 sep 2022 20:59 Ik had wel bij de rdw gelezen dat bij meer dan 20% vermogens toename er opnieuw gekeurd moet worden. Misschien is dat allemaal niet zo spannend.
Kun je aangeven waar dat staat op de pagina van de RDW? Ik heb de hele website van de RDW nageplozen (in de secties die daarvoor in aanmerking komen) maar kan daar niets over vinden.
#2839011
josdavids schreef: 28 sep 2022 15:16 https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... goedkeuren

En dan onder het kopje: "Wat u eerst moet weten"
Dank, die had ik gemist... Alleen zie ik niet waar bij de RDW het vermogen van mijn auto staat geregistreerd. Hoe stel je dan de vermogenswinst vast? Van 150 naar 180pk is precies die 20%. In Nm ben ik van 250Nm naar 320Nm gegaan. Dat is een stijging van 28%. Ik heb nooit de mededeling van de tuner gehad dat je dan opnieuw moet laten keuren. Bij de RDW kom ik ook nergens in de opgegeven technische gegevens het standaard vermogen tegen.
En als ik jouw vermogens opgave bereken, van 200 naar 260Nm, dan zou dat 30% vermogenswinst zijn. Heb jij hem laten keuren?
#2839012
Nee want ik heb ook alleen naar de pk's gekeken en dan ga ik er ook net iets overheen. Ik ga er ook vanuit dat met vermogen de pk's worden bedoeld, zo staat het ook op de kentekencard, weliswaar in kW. Met een APK kijken ze hier ook niet naar natuurlijk. Misschien dat bij een ongeval een auto technisch binnenste buiten wordt gekeerd?
#2839013
Gaat ook alleen om het vermogen (PK of KW) en niet het koppel... wanneer je veel meer PK's gaat krijgen zullen de remmen etc. ook aangepast moeten worden, vandaar die regel van 20%...

Al ga je van 100nm naar 1000nm, niemand die zich daar druk om maakt, je stookt waarschijnlijk in no-time je koppeling eruit als je probeert de klinkers uit de weg te drukken bij het wegrijden ;-)

Mijn vorige wagen (1.9 TD) ging van 105 naar 150,5 PK en 250 naar 367nm... nooit laten keuren overigens... wel gezorgd dat de remmerij op orde was...
#2839015
Oh, en voor de topicstarter... Shop niet bij de eerste de beste tuner op de hoek van de straat. Zoek een gerenommeerde tuner.
Zelf ben ik bij VAGTechniek geweest in Nuenen. Prima service.
#2839025
Bij de dealer kunnen ze de tuning zeker vinden, maar alleen als ze expliciet hiernaar op zoek zijn. Als je een software update laat uitvoeren ben jij je tuning waarschijnlijk wel kwijt. Ik zou me eerlijk gezegd niets van het vermogenstoename aantrekken. Zoals eerder gezegd, zou ik ook de tuning laten uitvoeren door een bedrijf die zich keer op keer heeft bewezen zoals bijvoorbeeld JD, VVT of Vagtechniek.
RobVrhff vinden dit leuk
#2839037
... mocht je je zorgen maken over of de dealer je tuning opmerkt bij je jaarlijkse bezoekje, veel van gerenommeerde tuners bieden de mogelijkheid om de originele software terug te zetten of opnieuw te plaatsen mocht deze overschreven zijn door een fabrieksupdate.

Als je alleen kijkt naar de prijs van de tuning (voor een dubbeltje op de 1ste rang willen zitten) laat de tuning dan maar zitten, vroeg of laat krijg je er spijt van. De meeste gerenommeerde tuners hebben met regelmaat aanbiedingen, wacht daar dan op als je niet de volle mep wilt betalen.
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]