VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2838889
Beste,

Rijd al een tijdje rond met brandstofdruk problemen met mijn Golf 5 GTI. Na ondertussen al van alles te hebben vervangen blijft de storingscode P0087 (brandstofdruk te laag) maar terug komen (het motorstoringslampje brandt niet). Wat ik zelf merk en me enorm aan stoor is dat de auto wanneer het brandstofniveau onder de 1/4 komt de auto kan gaan schokken en afslaan (start wel weer altijd en draait dan stationair netjes), ook kan de auto gaan schokken als ik behoorlijk fanatiek een bocht neem (bij het opnieuw vermogen opbouwen, wanneer het ESP even in werking heeft getreden). Ik weet nu even niet meer wat ik nog kan testen of de oorzaak zou kunnen zijn. Brandstofdruk verschillende keren gemeten en deze lijkt goed (tussen 4 en 5 bar). Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip.

Hieronder een opsomming van wat er allemaal is vervangen de afgelopen 1,5 jaar (ook i.v.m. andere storingen)
- Lagedrukpomp (in de tank)
- Brandstofpomp module (aansturing)
- Brandstoffilter
- Brandstofpomp relais
- Verstuivers alle 4 vervangen (i.v.m. cilinderoverslag destijds)
- Inlaatkleppen gereinigd
- Nokkenasvolger van de hogedrukpomp (onderhoud)
- EVAP (regelklepje voor koolstoffilter)
#2838893
Hee Paulus, bedankt voor jou reactie weer!
Hogedrukpomp is nog niet vervangen (door mij), maar ziet er wel echt nieuw uit. Denk dat deze al eens is vervangen en misschien ook geen origineel VW onderdeel is, zal dit nog eens nakijken.
Nokkensasvolger was eigenlijk nog goed (weinig slijtage), dus denk wel dat deze door de eigenaren voor mij ook op tijd is vervangen. Nokkenas was dus ook geen slijtage aan te zien.
Alles bij de hogedrukpomp ziet er dus goed uit. Maar wel een idee om die duty-cycle is te checken met de VAG-com, ga ik dit weekend wel even doen. Bedankt voor de link, daar kan ik wel wat mee!

Wat ik zelf nog als opties heb is de oude lagedruk pomp terugzetten (deze heb ik nog) om te kijken wat die dan doet en kijken of ik het actiefkoolstoffilter kan loskoppelen/omzeilen.
#2838917
Vanavond weer even de vag-com aan de auto gehangen om wat meetwaarden te controleren. De storing P0087 was nu niet aanwezig (heb ik waarschijnlijk de laatste keer gewist), wel is nu de storing P310B terug (die vooral wijst op een probleem in de lage druk). Zoals ik eigenlijk al dacht zien de waarden er nu prima uit (auto rijd ook prima en mist geen vermogen).

Gemeten waarden stationair:
Lage druk voorgeschreven 4.62 bar
Lage druk werkelijk 4.67 bar
Hoge druk voorgeschreven 50.00 bar
Hoge druk werkelijk 49.81 bar
Duty cycle (load) 41.6%

Gemeten waarden verhoogd toerental (5000 t/pm):
Lage druk voorgeschreven 4.64 bar
Lage druk werkelijk 4.73 bar
Hoge druk voorgeschreven 99.87 bar
Hoge druk werkelijk 100.38bar
Duty cycle (load) 51.4%

Tijdens deze meting was het brandstofniveau net boven 1/4.
Waarom voornamelijk brandstofdruk problemen als het brandstofniveau onder de 1/4 raakt?
#2838933
Dit probleem komt vaker voor, en zit in de lage druk brandstofpomp.
Het aanzuig filter in de tank staat omhoog, de onderkant van het filter gaat dicht zitten.
Zakt het brandstof niveau dan krijgt de pomp onvoldoende brandstof.
#2838935
@Mari Gisteren heb ik mijn laptop en een jerrycan meegenomen en ben ik na werk gaan rijden tot de tank bijna leeg was en de auto weer begon te schokken (op een leeg terrein). Heb hier een fimpje van kunnen maken en later een screenshot kunnen nemen van het moment waarop het vermogen opeens weg is.

Gemeten waarden tijdens het rijden bij inhouden/schokken:
Lage druk voorgeschreven 5.80 bar
Lage druk werkelijk 1.89 bar
Hoge druk voorgeschreven 94.61 bar
Hoge druk werkelijk 99.45 bar
Duty cycle (load) 91.8%

Wat ik hier uit haal ik dat de lage druk opvoerpomp erg hard werkt om die 1.89 bar nog te leveren.

@Golfgt20vt
De lage druk opvoerpomp heb ik in mei vorig jaar vervangen. Op originele onderdelen zit 2 jaar garantie, ik ben op het moment ook in contact met de leverende dealer (voorloopt nog niet heel soepel). Ook heb ik zelf al de lage drukpomp eruit gehad om visueel te controleren, wat je zegt klopt filter onderin de pomp staat omhoog. Het filter was wel een beetje donker maar moeilijk te zien of deze echt verstopt zit. Nieuwe lage druk opvoerpomp dan weer, of heb je toevallig ervaring om dit op een andere manier op te lossen (filter schoonmaken, aanpassen, ect.)?
#2838980
Gisteren mijn oude lage druk pomp (die ik dus nog heb bewaard) uit elkaar proberen te halen, helaas kun je dit niet heel uit elkaar krijgen. Steun voor het pompje zit aan de behuizing verlijmd.
Wel inmiddels een afspraak kunnen inplannen bij de dealer voor diagnose, als daar blijkt dat inderdaad de lage drukpomp niet goed werkt dan word er een nieuwe geplaats voor garantie. Even afwachten nog dus, maar zal hier nog laten weten hoe het afloopt.
PaulusB vinden dit leuk
Schade auto Golf 3 1993

Golf3 1993 3 drs 1600 cc met aanrijdingsschade a[…]

Golf 5 GTI brandstofdrukproblemen.

Gisteren mijn oude lage druk pomp (die ik dus nog […]

Niet handig om een 2e topic over hetzelfde onderw[…]

Een revisiesetje is vaak wel goedkoper maar de v[…]

hartelijk dank voor de reactie, ik ga met deze tip[…]

Auto is bij de dealer ter controle. Telefonisch co[…]

Hallo allemaal, Ik heb een VW New Beetle Cabrio bj[…]

Radio code VW Golf

Wat voor radio is het ? Voor 10 euro kun je vaak d[…]