VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2838070
Heee allen,

Ik wilde vandaag mijn Golf cabrio uit 2001 laten uitlijnen bij de KwikFit. Ik kreeg de melding dat uitlijnen niet mogelijk was, omdat het rechter voorwiel er scheef onder zou staan. Eenmaal daar liet de monteur mij het verschil zien tussen mijn linker en rechter voorwiel en ik stond te klapperen met de oren, omdat het mij niet eerder was opgevallen. Het is echt optisch zichtbaar. Het rechter voorwiel staat aan de bovenkant wat naar binnen. ( Als een soort camber / "stance")

Het gekke is dat ik de auto juist wilde uitlijnen omdat ik met de LINKER kant ooit een stoepje had aangetikt en rechts onlangs een fuseekogel heb laten vervangen. Deze uitkomst verwachtte ik dus niet.

Wat denken jullie dat het meest aannemelijk is dat kapot/krom is? Draagarm rechts?

Ik ben tijdens lange reizen wel eens met de bodem op een drempel en of de rand van het asfalt geklapt. Ik kan me geen beuk tegen een stoep herinneren RECHTS voor, maar het wiel staat toch echt flink scheef. De velgen zijn pas een jaartje oud.

Zou de draagarm het meest aannemelijk zijn? Kan er ook wat met het subframe zijn? :frozen:
Wat denken jullie? Ik zou graag wat meningen willen delen voordat ik onderdelen ga uitwisselen.

Bedankt!!!!
#2838071
Ik heb weleens draagarmen gehad waarbij het achterste gat ovaal was. Tijdens verlagen kwam het wiel daarbij zover naar achteren dat het bijna aanliep...

Vrees dat er wel eerst wat de/montage werk vooraf aan vereist is.
#2838072
Wat bedoel je daar precies mee Mano? Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt.
Ik heb m'n auto heel iets verlaagd met 30mm eibach veren en de draagarmen en alles zijn origineel. De andere kant van (links) van m'n auto staat ook gewoon netjes recht. Er lijkt echt iets krom / beschadigd. Dit lijkt me niet iets van een afstelling, of door die minimale verlaging komen. Een vervangen fuseekogel zorgt er ook niet voor dat mijn wiel helemaal scheef staat toch?
#2838073
Dat er ooit iemand met die auto ergens vol tegenaan geragd is. Ik had het zelf ook niet in de gaten totdat ik ging verlagen... Dat achterste gat was gewoon uitgeslagen.

Ik zou hem gewoon op 2 assteunen voor zetten, wielen eraf en dan gaan kijken.

Die fuseekogel kan wel degelijk daarvoor zorgen; als dat een verkeerd type is. Je hebt namelijk kogels die als het ware schuin staan t.o.v de montage kant. En volgens mij is dat net het verschil tussen type 3 en type 4.

En jij moet type 3 hebben want onderhuids is het een golf 3 (met bouwjaar type 4) en ik denk dat het daar mis is gegaan.
#2838074
Het fusee gecontroleerd op 'rechtheid' na het verlagen? Als de 2 bouten van de veerpoot los zijn, kun je de bovenkant van het fusee als het ware naar binnen en buiten verstellen. Mits er niets krom is en geen draagarm rubbers versleten zijn zoals Mano aangeeft, zal het hoogstwaarschijnlijk hier aan liggen. Maar dit had iedere uitlijner ook kunnen weten, soms twijfel ik aan de bekwaamheid van sommige Kwik-Fit monteurs.
#2838078
Onwijs bedankt voor het meedenken mensen!!! Ik heb ook twijfels bij de KwikFit geregeld, maar hier lijken ze het bij het juiste eind te hebben.

Ik heb de golf cabrio ff op bokjes gezet en gekeken. Ik herken niet direct schade of iets wat krom is eigenlijk. Volgens mij geen grote schades aan draagarmen of stabilisatorstangen. Ik zie wel dat het subframe er aan de rechterkant iets anders uit ziet dan aan de linkerkant op de plek waar de draagarm bevestigd is, maar het lijkt origineel. Zo scheef als de fusee + wiel staat, lijkt mij ook niet uit de kleine afstelmogelijkheden op de veerpoot enzo kunnen komen toch? Zou het dan echt een verkeerd type fuseekogel zijn? Er lijkt op het oog wel een verschil in te zitten qua hoek. Ik heb wat foto's gemaakt ter verduidelijking!

De rechterkant van m'n auto die dus super schuin staat heeft de nieuwe fuseekogel. De linker kant die nog goed staat een oude.
Bijlagen:
Screenshot_20220601-155358.png
Screenshot_20220601-155358.png (1.63 MiB) 666 keer bekeken
Screenshot_20220601-155436.png
Screenshot_20220601-155436.png (1.61 MiB) 666 keer bekeken
Screenshot_20220601-155503.png
Screenshot_20220601-155503.png (2.13 MiB) 666 keer bekeken
Screenshot_20220601-155452.png
Screenshot_20220601-155452.png (2.14 MiB) 666 keer bekeken
Screenshot_20220601-155844.png
Screenshot_20220601-155844.png (1.83 MiB) 666 keer bekeken
#2838081
Heb je deze kogel zelf vervangen? Even nagaan of deze echt geschikt is voor de cabrio.

Maar ik denk toch dat Juul het bij het juiste eind heeft. Met die camber afstelling kan je de veerpoot/fusee behoorlijk verstellen hoor.
#2838082
Ik heb de auto juist laten uitlijnen na de verlaging een paar jaar geleden. De fuseekogel is door een garage vervangen, vorig jaar tijdens de apk. Ik zal morgen eens kijken hoeveel ik de fusee kan kantelen als ik de bouten losdraai waarmee de schokbreker aan het fusee zit. Ik heb echter wel twijfels bij die fuseekogel.
#2838083
Ik zie daar niks geks in?

Als je de moer minimaal los draait, kan je via de bout zelf het camber (wielvlucht) stellen. Als er tenminste een camber bout in zit. Het is 1 camber bout en 1 normale.

Een goede uitlijner stelt je camber (wielvlucht) en sporing. Het stellen van de wielvlucht heeft namelijk invloed op toe/uit spoor.
#2838151
Zo! Het is duidelijk hoor: De Kwikfit weet totaal niet waar ze mee bezig zijn, en bij Euromaster is het bijna hetzelfde verhaal. :bored: Er is helemaal niks mis met de ophanging van mijn auto. Vermijd hen als de pest.
Bij Kwikfit hebben ze niet eens de moeite genomen om überhaupt te kijken, alleen maar omdat één wiel optische wat scheef stond.

Ik heb alles gecontroleerd op schade etc. en daarna de auto voor uitlijning naar de Euromaster gebracht, maar daar was de expertise niet heel veel beter. De monteur daar beweerde dat de camber niet af te stellen was en dat je met deze auto maar moest accepteren dat hij altijd wat trok in het stuur en er zou van alles mankeren door de verlaging (slechts 30 mm eibach veren met originele veerpoten) waardoor hij hem maar niet uitgelijnd kreeg. Ook wilden ze me zonder uitlijnrapport wegsturen. Wat een drama om een goed uitlijncentrum te vinden!!!!

Na ze zelf nogmaals te hebben moeten aantonen dat er sleufgaten in de veerpoten bij deze auto zitten , wilde men eindelijk hun chagrijnige en lakse mentaliteit aan de kant zetten en is er uiteindelijk fatsoenlijk uitgelijnd door iemand die gelukkig ervaring had met deze "zeer exotische golf cabriolet"

Ze hebben de auto 3x van de brug gehaald en me geprobeerd af te wimpelen zonder de auto goed uit te lijnen. Vervolgens is de auto er ook 3 keer weer opgezet . Hun systeem gaf volgens hen aan dat bij dit type auto camberafstelling niet mogelijk is, en i.p.v. hun eigen ogen te gebruiken werd dat maar klakkeloos overgenomen en werd er verder nergens naar gekeken. Ook de Euromaster is eigenlijk een drama-ervaring. Als ik niet op m'n strepen had gestaan en duidelijk had gemaakt dat ik me niet liet afschepen en niet had aangegeven dat de auto weldegelijk een camber afstelling heeft, hadden ze me weg gestuurd met een complete scheve uitlijning , zonder rapport, maar mét factuur.

Uiteindelijk heb ik gelukkig nu een mooi sturende auto en een uitlijnrapport met prima waarden, maar zowel Kwikfit en Euromaster hebben qua uitlijnen voor meer hoofdpijn en problemen gezorgd dan goede service :frozen:
#2838154
Denk de beste bedrijven in de war zijn met golf/type 4 en die hebben idd geen camber mogelijkheid op de veerpoot zelf. Dus onwetendheid maakt ondeskundig in dit geval.

Wij weten wel beter dat het onderhuids gewoon een MK3 is.

@JUUL denk gewoon het camber.
JUUL vinden dit leuk
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]