VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
door oellemans
#2837052
Beste lezer,

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Golf 7. :smiley:
Alles verder naar wens maar heb toch één vraag:

De auto is voorzien van regen (en licht?)sensor. Nou heb ik zelf al een beetje zitten zoeken en kon vinden dat dit één en hetzelfde component is achter de spiegel.
De regensensor werkt prima, maar automatische verlichting zit er schijnbaar niet op.
Ik heb dan ook geen schakelaar met 'AUTO' stand. Bij stand '0' schakelt alleen een DRL in.

Is dit simpel te verhelpen met een codering zodat bij '0' de lichtsensor wordt gebruikt of moet de lichtschakelaar worden vervangen?

Als iemand iets weet of tips heeft, graag! :grin:
door Mari
#2837053
De regen/licht-sensor is inderdaad 1 onderdeel, waarvan er wel verschillende types zijn.

Wat je ook codeert, de stand "0" zal nooit de verlichting via de licht-sensor inschakelen... of je er bent met alleen een nieuwe schakelaar en coderen durf ik niet te zeggen, kan zijn dat er extra draadwerk naar de schakelaar moet getrokken worden. Wellicht dat een van de forumleden dat kan bevestigen dan wel ontkennen.
door oellemans
#2837062
Mari schreef: 03 feb 2022 18:00 De regen/licht-sensor is inderdaad 1 onderdeel, waarvan er wel verschillende types zijn.

Wat je ook codeert, de stand "0" zal nooit de verlichting via de licht-sensor inschakelen... of je er bent met alleen een nieuwe schakelaar en coderen durf ik niet te zeggen, kan zijn dat er extra draadwerk naar de schakelaar moet getrokken worden. Wellicht dat een van de forumleden dat kan bevestigen dan wel ontkennen.

Bedankt voor je reactie! :grinning:
Dus ik zou sowieso een nieuwe schakelaar moeten hebben, en dan nog geen garantie dat het 'plug and play' werkt?

Misschien iemand anders hier die een idee heeft?
door josdavids
#2837085
Ik lees wel eens over een draad die zou moeten zitten op pin 2 van de stekker van je verlichtings schakelaar. Deze gaat naar je BCM voor de automatische verlichting. Hoe ziet jou sensor eruit dan?
door danny20danny
#2837096
Is dat niet vreemd? volgens mij is de golf altijd met beide sensoren uitgerust. Heb namelijk nog geen zonder licht sensor gezien als ze wel regensensoren hadden.
door oellemans
#2837106
Zojuist even een paar foto's gemaakt van de sensor en de schakelaar.
Inderdaad, een auto stand zit er niet op. Ik heb ook geen mistverlichting voor zitten.
Nou zie ik online dat zo'n schakelaar met auto stand alleen te verkrijgen is met de optie van mistverlichting voor, heeft het wellicht hier mee te maken en zou zo'n schakelaar problemen geven?

Afbeelding
Afbeelding
door Mari
#2837114
Er is wel degelijk een lichtschakelaar met auto-stand wanneer je ALLEEN mistlamp achter hebt...

Onderdeelnummer: 5GM941431B
lichtschakelaar_mistlamp_achter.jpg
lichtschakelaar_mistlamp_achter.jpg (29.75 KiB) 1534 keer bekeken

Onderdeelnummer: 5G0941431BE
lichtschakelaar_mistlamp_achter2.jpg
lichtschakelaar_mistlamp_achter2.jpg (6.08 KiB) 1534 keer bekeken

Mistlampen-002.jpg
Mistlampen-002.jpg (17.88 KiB) 1533 keer bekeken


Gezien het symbool van de mistlamp is de 2de de juiste (vraag me af waarom er een schakelaar gemaakt is met alleen mistlampen voor, althans volgens het symbool wat er op staat).


Of het gaat werken is nog maar de vraag, de BCM zal verteld moeten worden dat de schakelaar op de auto-stand staat... Even je huidige schakelaar eruit wippen en kijken of de draad op pin 2 zoals @josdavids aangaf.
door Mari
#2837117
Achterop de schakelaar gaat een stekker met draden, een van die draden geeft aan de BCM door dat ie op de auto-stand staat, wat volgens eerdere posts dus de draad op pin 2 zou zijn.
door oellemans
#2837188
Heb de lichtschakelaar er zojuist even uitgewipt.
De bedrading is nogal kort, dus als er nog meer van nodig is moet ik dit even helemaal loskoppelen.

Bijgevoegd wel een foto van de huidige lichtschakelaar met typenr.


IMG_9196.jpg
IMG_9196.jpg (2.47 MiB) 1482 keer bekeken
door Mari
#2837196
Lees eerdere posts nog maar eens door, dan weet je wat je moet checken... hint: of er een draadje aan pen 2 van de lichtschakelaar zit... (we vermoeden van niet, maar zonder dat te checken weet je het niet zeker)...

Geen draadje? Dan draadje trekken als je auto stand wilt gaan gebruiken (geef geen garantie dat het dan werkt)
Wel draadje? Dan andere type lichtschakelaar proberen of het werkt...
Gebruikersavatar
door Antera
#2837207
Het lijkt erop dat iemand dacht door middel van alleen plaatsen van een licht/regensensor dit werkend te maken. Er moet ook nog een andere schakelaar in en eventueel een draad extra getrokken worden en daarna ook coderen.
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]