VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Taigo, T-Cross, T-Roc, Tiguan & Touareg.
  • Gebruikersavatar
door Mustafa50sen
#2836920
Beste forum leden aangenaam ben nieuw op deze forum.

Kort geleden heb ik volkswagen tiguan aangeschaft van bouwjaar 2008 1.4 TSI 150pk 18 inch velgen met banden maat 235 50 18.


Heb complete beurt gegeven met alle filters maar uit mijn verbazing zit ik met veel verbruik op snelweg rij ik 1 op 9 en van men buurman 1 op 12/14. Met uitlezen zie ik ook geen fouten of storing. Zou iemand weten waar aan het kan zitten? ( motorische)?? Zie de berichten tegemoet.


Hartelijk bedankt alvast, fijne dag verder.
door Mari
#2836922
Verbruik wordt beïnvloed door heel veel factoren, een van de belangrijkste is je rijstijl, maar ook de banden kunnen in je nadeel werken en zo zijn er nog wel wat dingen te noemen.

Je vergelijkt her verbruik van je eigen auto nu met die van je buurman, zijn beide auto's identiek? Zelfde motor, zelfde maat banden (met in het bijzonder de breedte) etc. etc. Anders is het appels met peren vergelijken.

Ik heb voorheen een Golf 5, 1.9 TDI gehad, een collega van me had er eveneens een... ik haalde gemiddeld 1200km op een tank diesel, terwijl hij niet verder kwam als 600 a 700km op een tank... Zijn rijstijl was dan ook heel anders als die van mij...
Gebruikersavatar
door MarTiguan
#2836947
Mijn Tiguan (zie onderschrift) haalt in de stad, tijdens mijn woon-werkverkeer (enkele reis 7 km.) afhankelijk van de drukte zo'n 1:10 en op de snelweg, bij een min of meer constante snelheid en cruise control (ACC) toch wel 1:17 als ik me tenminste aan de geldende max. snelheid houd, en wat grotere afstanden rijdt.

Ik moet hierbij wel opmerken dat ik dit haal, sinds mijn auto gechipt is, voorheen lag het verbruik wel iets hoger.
Een gunstig verbruik wordt met name bepaald door een "constante" snelheid, dus stevige inhaalacties halen meteen je gemiddeld verbruik een stuk naar beneden.
Het rijden in het stadsverkeer, met constant optrekken en remmen voor verkeerslichten en zo, is sowieso funest voor je gemiddeld verbruik.
De meest bepalende factor hierin is over het algemeen toch wel je rechter voet :wink:
door Mustafa50sen
#2836948
MarTiguan schreef: 30 jan 2022 16:04 Mijn Tiguan (zie onderschrift) haalt in de stad, tijdens mijn woon-werkverkeer (enkele reis 7 km.) afhankelijk van de drukte zo'n 1:10 en op de snelweg, bij een min of meer constante snelheid en cruise control (ACC) toch wel 1:17 als ik me tenminste aan de geldende max. snelheid houd, en wat grotere afstanden rijdt.

Ik moet hierbij wel opmerken dat ik dit haal, sinds mijn auto gechipt is, voorheen lag het verbruik wel iets hoger.
Een gunstig verbruik wordt met name bepaald door een "constante" snelheid, dus stevige inhaalacties halen meteen je gemiddeld verbruik een stuk naar beneden.
Het rijden in het stadsverkeer, met constant optrekken en remmen voor verkeerslichten en zo, is sowieso funest voor je gemiddeld verbruik.
De meest bepalende factor hierin is over het algemeen toch wel je rechter voet :wink:

Bedankf voor reactie, ik rij namenlijk dagelijks van Gorinchem naar Utrecht. Cruise Control op 120, geen verkeer in het nacht resultaat: hetzelfde. Men rechter voet is zwak ik rij altijd rustig geen volgas of snel optrekken.
door Mustafa50sen
#2836949
Mari schreef: 29 jan 2022 09:24 Verbruik wordt beïnvloed door heel veel factoren, een van de belangrijkste is je rijstijl, maar ook de banden kunnen in je nadeel werken en zo zijn er nog wel wat dingen te noemen.

Je vergelijkt her verbruik van je eigen auto nu met die van je buurman, zijn beide auto's identiek? Zelfde motor, zelfde maat banden (met in het bijzonder de breedte) etc. etc. Anders is het appels met peren vergelijken.

Ik heb voorheen een Golf 5, 1.9 TDI gehad, een collega van me had er eveneens een... ik haalde gemiddeld 1200km op een tank diesel, terwijl hij niet verder kwam als 600 a 700km op een tank... Zijn rijstijl was dan ook heel anders als die van mij...
Bedankt voor reactie,

Alleen mijn rijstijl is heel rustig? Op snelweg constante snelheid cruise 120 nog steeds 1 op 9 ? Groeten
door Mari
#2836953
Selecteer op je boordcomputer het huidige verbruik maar eens... dan zie je tijdens je rit het verbruik... durf te wedden dat 120km/u op de teller met CC niet het meest optimale verbruik oplevert al denk jij van wel...

Je zal dus even uit moeten vinden bij welk toerental in de hoogste versnelling je auto het zuinigst rijdt... en zolang je niet meer informatie geeft over de auto van je buurman is het voor ons appels met peren vergelijken... Op de A27 Gorinchem/Utrecht geldt tussen 6.00-19.00 een max. snelheid van 100km/u. Rij de route eens met de teller op 100 met CC... kijk eens wat daar uit komt ;-)

Controleer ook je bandenspanning eens... een te lage bandenspanning zorgt ook voor een hoger verbruik...
door Mustafa50sen
#2836998
Mari schreef: 30 jan 2022 21:34 Selecteer op je boordcomputer het huidige verbruik maar eens... dan zie je tijdens je rit het verbruik... durf te wedden dat 120km/u op de teller met CC niet het meest optimale verbruik oplevert al denk jij van wel...

Je zal dus even uit moeten vinden bij welk toerental in de hoogste versnelling je auto het zuinigst rijdt... en zolang je niet meer informatie geeft over de auto van je buurman is het voor ons appels met peren vergelijken... Op de A27 Gorinchem/Utrecht geldt tussen 6.00-19.00 een max. snelheid van 100km/u. Rij de route eens met de teller op 100 met CC... kijk eens wat daar uit komt ;-)

Controleer ook je bandenspanning eens... een te lage bandenspanning zorgt ook voor een hoger verbruik...
Bedankt voor je reactie,

Vandaag gedaan ipv 120, 100 met CC in de nacht

Boordcomputer 11.6 op 100km.
Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Om er nog even op terug te komen; Er zaten bij mij[…]

Wie heeft interesse voor overname 4 velgen met ban[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]