VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met de Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Joostpost
#2835814
Goedemorgen,

Zoals meerderen vind ik het start-stop systeem erg irritant. Nu heb ik internet afgestruind en ben uiteindelijk een tip tegen gekomen waar iemand aangeeft dat als je het kabeltje (accustroomsesnsor zoals ik via Google heb vernomen) uit de accu trekt het start stop systeem niet meer zal werken. Zelf even geprobeerd en je krijg inderdaad de melding dat start stop niet werkt, maar geen andere meldingen. Mijn vraag, zitten er meer systemen op deze accustroom sensor en kan dit kwaad voor andere systemen/accu/motor als deze kabel structureel niet aangesloten is?
Misschien iemand op het forum die veel technische kennis heeft en mijn kan vertellen of dit kwaad kan?

Groeten Joost
Gebruikersavatar
door Baytjeh
#2835818
Joost,

Als eerste welkom op de forum, als je even precies aangeeft om wat voor type auto het gaat kunnen we eea uitzoeken.

Start-stop is ook dmv VCDS uit te schakelen.
Ik heb toevallig de s/s vandaag weer opnieuw geactiveerd in mijn auto

Over dat kabeltje lees ik trouwens voor het eerst...
#2835819
Hoi Baytjeh,

Dank je wel! Het gaat om een Passat B8 uit 2017. Als ik zoek op internet naar de kabel zie ik het dat de accustroomsensor is. Die beoordeeld oa of de accu spanning genoeg is voor het start stop systeem. Maar of het nog meer doet weet ik niet.
Heb de volgende informatie gevonden ( https://www.mvwautotechniek.nl/start-en-stopsysteem/ ) waarin staat dat bij geavanceerde systemen deze sensor ook de accu gedurende een maand op 80% houd en dan een maal per maand door laad naar 100% om zo sulfatering tegen te gaan. De vraag alleen of de Passat B8 ook zo’n geavanceerd systeem heeft of dat de Passat B8 alleen beoordeelt of de accu spanning voldoende is om het start stop systeem te gebruiken.
Mocht dat laatste het geval zijn dan kan dat een manier zijn om het start stop systeem te onderdrukken zonder VCDS te gebruiken.
#2835821
Beste Joost,

Op Youtube staan vele filmpjes over hoe je de S/S functie kunt uitschakelen.
De manier met het kleine stekkertje langs je massa-pool is de simpelste en meest goedkope oplossing, maar het is niet echt raadzaam om dit te doen.

Ten eerste krijg je een storingsmelding in je display, dit wil je eigenlijk liever niet... toch?
Dit kabeltje heeft nog meer functie's, het controleert de laadtoestand van je accu, waarmee bepaald wordt hoe de staat van de accu is.
Daarom dien je bij het opladen (met een acculader) van je accu ook altijd de massa-klem van de lader op een blank stuk chassis te klemmen en NIET op de MIN-pool van je accu. Indien je de lader toch op de MIN-pool van de accu aansluit dan omzeil je namelijk deze accusensor en kan er door je boorcomputer niet worden gemeten hoe de toestand van de accu is voor/tijdens/na het laden.
Aan de hand van deze waarde wordt door je boordcomputer bepaald welke functies (b.v. achterruitverwarming) WEl of NIET zullen werken.

Er zijn genoeg andere manieren om de S/S functie uit te schakelen.
Ikzelf heb gekozen om een kort kabeltje (via AliExpress) tussen de S/S knop te monteren wat 3 functies heeft.
Afhankelijk van de code die je intoetst kun je
1. kiezen voor S/S altijd UIT
2. kiezen voor een geheugenstand; dus staat ie nu UIT, dan is 't de volgende keer starten ook UIT, staat ie nu AAN dan is 't de volgende keer starten ook AAN
3. kiezen voor de fabrieksinstelling, voor als je naar de APK moet en indien de S/S functie in de toekomst mogelijk een APK-eis wordt .
Dit kabeltje kost een paar tientjes bij Ali en de montage is (afhankelijk van je auto) binnen 10 min. gebeurd.
Je hoeft niets door te knippen, alleen een kabeltje met connectors er tussen te zetten. Hier zijn ook voldoende voorbeelden van op Youtube te vinden.

Zo'n soort kabeltje bedoel ik, controleer wel goed of dit kabeltje compatible is met jou auto...!!!
https://nl.aliexpress.com/item/40009843 ... 7881%22%7D

VCDS kan ook, maar dan staat ie altijd UIT of altijd AAN.
#2835832
Hoi MarTiguan,

Dank voor je uitgebreide bericht. De foutmelding vind ik zelf niet zo hinderlijk aangezien deze pas komt als het start stop systeem een signaal geeft naar de accu dus bij een stoplicht o.d. Als je dan het S/S systeem uitzet is de foutmelding ook weg maar is de motor ieder geval niet uit gevallen.

Je geeft aan dat de kabel nog meer wordt gebruikt voor de status van de accu maar ik vraag mij af of dit echt zo is. Stel dat dit zo zou zijn dan krijgt de boordcomputer geen signaal van de accu en zou deze toch een andere foutmelding moeten geven dat de kabel niet aangesloten is of dat deze niet correct werkt? Dit is echter niet het geval, alleen de foutmelding dat S/S niet werkt komt naar boven.

Desalniettemin zal ik de kabel weer verbinden en naar de brug zoeken die jij in je Tiguan hebt gebouwd. Ziet er goed uit. Ik ga ook even naar OBDeleven Googlen want dat schijnt ook fijn te werken mits je weet wat je doet. Hij is dan wel continu uit en zal voor een beurt wel even terug moeten switchen maar dat neem ik voor lief. Makkelijker/goedkoper dan VCDS.

Nogmaals dank voor je reactie!

Beste Martijvoi, Bedankt voor je tips en adviezen.[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]

Ik heb vergeten aan te geven dat problemen weg war[…]

Car play /android/radio /navi

Hallo mensen,ik vraag mij af welke Car play /andro[…]

Hallo allen! Ik heb een leuke golf 3 voor mijn vr[…]

2.0 tdi loopt slecht

Beste mensen, Ik zit met het volgende probleem met[…]

P0251 code Seat sdi uit 2007-2008

Kan iemand me misschien helpen met het aansluitsch[…]

Jah dat had ik al geprobeerd om te wissen maar zon[…]