VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Caddy
  • Gebruikersavatar
#2835696
hallo Allemaal.

Ik zit met een nogal vaag probleem op mijn zeer gewaardeerde MK2 caddy (1.9SDI) die inmiddels naar volle tevredenheid een 350.000km op zijn klokkie heeft!
De auto is goed onderhouden, loopt meestal snelweg , max 125kmh en wordt eigenlijk altijd netjes warm
Olie wordt zeer regelmatig ververst, oliefilter, dieselfilter en luchtfilter ook.
Aan onderhoud eigenlijk geen gebrek, ik hou m netjes bij.

Sinds..enkele dagen een nogal vaag probleem.
Af en toe..soms voor 500 meter, soms voor 50km mist de auto vermogen..en op zulke momenten lijk ik ook een anders lopend blok "te horen" ... het "welbekende "nagelen" is dan meer aanwezig. (als de auto goed loopt loopt ie altijd perfect rustig en mechanisch stil)
De auto mist vermogen, denk zeker de helft , pakt wel op maar "loopt niet door" en klinkt anders...soms is dat echt voor een paar honderd meter of is het na het lossen van gaspedaal en opschakelen weer weg...om vervolgens 10 km later weer terug te komen voor de volgende 10km.

de klacht lijkt enigzins (en ik probeer het hier ff te omschrijven zoals het "voelt"..alsof de dieseltoevoer verminderd, of als een tank die vaccuum trekt op de meest rare momenten..en als ik echt zou moeten omschrijven "het voelt alsof onder het rijden de timing van de pomp varieert..(wat uiteraard niet kan
De klacht komt willekeurig en lijkt niet afhankelijk van gaspedaal stand of toerental!
Soms rij ik weg en zijn de eerste 3 versnellingen okay, schakel naar 4 en ea trekt niet meer...500 meter verder..alles weer okay..de volle 64pk haha..aanwezig!

wat ik gedaan heb:
stekkers alle nagelopen
- gereden met vervolgens stekkers los van luchtfilterbak, egr en smoorklep..met of zonder stekkers, geen verschil..klacht blijft.
- ecu gecheckt..is droog en stekkers en contacten zien er droog , goed en zonder corrosie uit.
- dieselfilter (mahle) is nu 5000km geleden ververst,
- egr klep gedemonteerd, en schoongemaakt (was eigenlijk niet vuil en de klep is gangbaar
_ smoorklep tussen luchtfilterbak en inlaat traject gecheckt...ook ok
- ik heb als de auto op contact gaat zoals altijd heel even het lampje van de voorgloei branden en weer uit..okay dus
- relais 109..gecheckt..alles goed..werkt
- nogmaals de nokkenas / timing dieselpomp gecheckt..ook ok...sleuf staat horizontaal en ik krijg de m6 netjes in de poelie
(timing zou het sowieso niet kunnen zijn...want de klacht is af en toe, vaak eigenlijk aanwezig maar niet altijd
- tankdop gecheckt en zelfs zonder gereden om uit te sluiten dat er iets vaccuum trekt
- leidingen van en naar dieselpomp gecheckt op breukjes en dichtheid.

dussuh....ik zou het niet meer weten! eigenlijk
waarom houdt mijn geliefde caddy 2 af en toe in en klinkt ie dan ook anders..???
en met inhouden bedoel ik echt..bijna geen vermogen meer hebben.

iemand enig idee..?
en alvast met heeeeeeeeeeeeeeeeeel veel dank voor evt tips

;)
#2835705
Dankjewel voor je antwoord!
Ik ga vandaag proberen iemand te vinden die ea kan uitlezen..want idd...dit is ' tasten in het duister'..zeer vaag probleem omdat het r vaak is maar niet constant. Gisteren op terugweg van werk naar huis binnendoor gereden, gestart,feiloos,loopt meteen,pakt goed op en loopt mooi rustig rond..rij 3 km als vanouds,alles ok. Ik stop voor een stoplicht,trek op en tis weer niks..inhouden,geen vermogen. Hij rookt niet maar klinkt dan anders,wilt moeizaam toeren pakken en mist eenvoudig vermogen.
Vervolgens moet ik even inhouden achter een vrachtauto, ga even van het gas om vervolgens weer bij te geven...en loopt weer prima..pfff

Vraag: volgens mij zit r op dat AYQ blok geen luchtmassa meter he?
Op de luchtfilter bak zit een slang,ik neem asn dat die ook met het vacuumgebeuren van de EGR van doen heeft? ( EGR is brandschoon..gecheckt)
Op de luchtfilterbehuizing zit aan de achterzijde ook een stekker..die wordt ingeklikt op de aansluiting op de luchtfilter behuizing zelf...wat is dat ?? Waar dient dat voor?

Vast dank voor evt antwoorden!
#2835710
N75 zit niet op een SDI toch?
en kat heeft ie ook niet..

ik zit te twijfelen aan het al dan niet aanwezig zijn van n75 klep.
dacht dat ze op de sdi niet aanwezig zijn en op de TDI wel..
maar...tegen schutbord onder de ruit hangt wel iets wat sterk op N75 lijkt...zitten vaccuum slangen aan.. een komt vanuit luchtfilter bak, anderen gaat er 1 van naar vaccuum klep van EGR
EGR is schoon en werkt..

iemand? N75 op een SDI?

Geen ervaren sleutelaar die een soortgelijk proble[…]

Nobby knobby gays boys in your town

Alluring gays in your town Pretty gays boys

Car play /android/radio /navi

Xtrons goede ervaring mee. Gebruik ook even de zoe[…]

Geprobeerd, maar nog geen reactie. Was benieuwd […]

zoals werd voorgedaan in het filmpje waar je zelf […]

Golf 5 aircoprobleem

Hallo iedereen, mijn zoon bezit een 2004 Golf 5 me[…]

Heb van de week de auto weggebracht voor een servi[…]