VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Caddy
door Miriamootjers
#2835212
Sinds april van dit jaar ben ik in het gelukkige bezit van een Caddy II uit 2001 met iets meer dan drie ton op de teller.
Vanaf het begin hoor ik 'gesuis' onder de motorkap, volgens mij links, dus voor mij als bestuurder. Daarbij hoor ik natuurlijk het gezellige geronk van de dieselmotor.

Met gas geven neemt het geluid toe, tot je iets over de tweeduizend toeren zit. Dan wordt het minder, maar kan ineens weer harder of zachter klinken. Als ik het gas rustig loslaat bij tachtig of honderd kilometer per uur wordt het harder en neemt dan weer af. Maar het kan ook uit eigen beweging harder of zachter klinken, als ik constant gas geef op een rechte weg zonder hoogteverschillen.

Bij koude motor wil het in een lagere versnelling nog wel eens voorkomen dat het gesuis plots wat zachter wordt en de auto ineens een beetje versnelt. Dat kan een overenthousiaste automatische choke zijn, maar ik denk het eigenlijk niet.

Verder rijdt de auto uitstekend, hikt of hobbelt niet, is vorige maand met vlag en wimpel (en enige verbazing van de monteur die toch vooral een auto met drie ton op de teller zag) door de keuring gekomen en heeft een grote beurt gehad. Aan onderhoud zal het niet liggen.

Zit ik in bovenstaande nu gewoon het geluid van de turbo te beschrijven en hoor ik problemen die er niet zijn? Of zuigt ze ergens valse lucht aan, blijft er ergens een klep open staan of is het de noodloop die niet goed sluit? Ik heb nog nooit een TDI gehad, ken in mijn omgeving ook niemand met een oudere diesel turbo dus kan het niemand vragen of eens meerijden om te luisteren.
VW Arteon DSG in noodprogramma

Kenners die mij hierbij wat informatie over kunnen[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]

Bougies Polo 1.4 GTI (6R)

Even een vraagje, vandaag de bougies vervangen (wa[…]

Ben nu toch aan het heroverwegen wat ik met de ove[…]

Polo 2016 start niet

Waarmee is de auto uitgelezen? Veel tools zijn nie[…]

Probleem bleek uiteindelijk een kapotte EGR klep. […]

Ik had stoeprandschade en kon mijn velg laten hers[…]