- 25 mei 2021 12:04
#2833425
ID4 is een fijne auto, maar heeft een paar echte technische dompers. Ondersteunende systemen die de regie overnemen, maar nog niet volwassen genoeg zijn omdat ook echt altijd te kunnen.
Lane assist werkt prima op wegen waar iedere baan zijn eigen witte strepen heeft. Op 60km wegen met alleen strepen aan de zijkant van het asfalt, is het (gechargeerd) niet de vraag of ik verongeluk, maar meer wanneer. Meerdere malen meegemaakt dat de auto naar het midden van de weg wil sturen, als ik wat meer rechts aanhoud omdat er een tegenligger aan komt. Uitzetten van het systeem vergt telkens drie handelingen in het menu, erg omslachtig en onhandig, omdat je deze handelingen pas enige tijd na het opstarten kunt doen en je dan al in de woonwijk rijd (ik ga niet wachten op de oprit, totdat de software opgestart is).
Het lezen van verkeersborden beperkt zich ogenschijnlijk alleen tot snelheid, waarbij onderborden genegeerd lijken te worden, maar ook het bijhouden van de vorige maximale snelheid blijkt lastig. De maximale snelheid wordt hierdoor nogal eens verkeerd aangegeven. Dit was prima geweest als het alleen zou gaan om een suggestie, maar de adaptieve cruise control regelt hier ook op. Hierdoor krijg je hele rare (en mateloos irritante) situaties; plotseling afremmen naar 70 bij droog weer terwijl het onderbord aangeeft dat 70 alleen bij regen geldt, versnellen naar 130 als er op de snelheid een 'einde wegwerkzaamheden, einde 70' staat, maar omgekeerd ook dat snelheidsborden gemist worden waardoor niet versneld/vertraagd wordt. Ik wil de adaptieve cruise gebruiken, maar ik wil daarbij ook zelf de verkeersborden lezen en daar naar handelen (aangezien ik dat toch nog steeds beter kan dan de software in de auto).
Ik heb bovenstaande problemen aangekaart bij de dealer en bij Volkswagen zelf. In beide gevallen was het een 'ik hoor wat u zegt' reactie.
Ik ben op zoek naar een oplossing. Heeft iemand ervaring met het softwarematig uitschakelen van de verschillende componenten (lane assist, verkeersborden lezen) en wellicht garages die dit kunnen?
En tot slot, beste Volkswagen, als de radio kan onthouden op welke zender hij stond toen de auto uitgezet werd, dan kunnen de ondersteunende rijhulpsystemen toch ook onthouden of ze aan of uit stonden? Ik wil niet standaard bij elke rit dezelfde systemen uitschakelen omdat ze simpelweg nog niet volwassen genoeg zijn.
Lane assist werkt prima op wegen waar iedere baan zijn eigen witte strepen heeft. Op 60km wegen met alleen strepen aan de zijkant van het asfalt, is het (gechargeerd) niet de vraag of ik verongeluk, maar meer wanneer. Meerdere malen meegemaakt dat de auto naar het midden van de weg wil sturen, als ik wat meer rechts aanhoud omdat er een tegenligger aan komt. Uitzetten van het systeem vergt telkens drie handelingen in het menu, erg omslachtig en onhandig, omdat je deze handelingen pas enige tijd na het opstarten kunt doen en je dan al in de woonwijk rijd (ik ga niet wachten op de oprit, totdat de software opgestart is).
Het lezen van verkeersborden beperkt zich ogenschijnlijk alleen tot snelheid, waarbij onderborden genegeerd lijken te worden, maar ook het bijhouden van de vorige maximale snelheid blijkt lastig. De maximale snelheid wordt hierdoor nogal eens verkeerd aangegeven. Dit was prima geweest als het alleen zou gaan om een suggestie, maar de adaptieve cruise control regelt hier ook op. Hierdoor krijg je hele rare (en mateloos irritante) situaties; plotseling afremmen naar 70 bij droog weer terwijl het onderbord aangeeft dat 70 alleen bij regen geldt, versnellen naar 130 als er op de snelheid een 'einde wegwerkzaamheden, einde 70' staat, maar omgekeerd ook dat snelheidsborden gemist worden waardoor niet versneld/vertraagd wordt. Ik wil de adaptieve cruise gebruiken, maar ik wil daarbij ook zelf de verkeersborden lezen en daar naar handelen (aangezien ik dat toch nog steeds beter kan dan de software in de auto).
Ik heb bovenstaande problemen aangekaart bij de dealer en bij Volkswagen zelf. In beide gevallen was het een 'ik hoor wat u zegt' reactie.
Ik ben op zoek naar een oplossing. Heeft iemand ervaring met het softwarematig uitschakelen van de verschillende componenten (lane assist, verkeersborden lezen) en wellicht garages die dit kunnen?
En tot slot, beste Volkswagen, als de radio kan onthouden op welke zender hij stond toen de auto uitgezet werd, dan kunnen de ondersteunende rijhulpsystemen toch ook onthouden of ze aan of uit stonden? Ik wil niet standaard bij elke rit dezelfde systemen uitschakelen omdat ze simpelweg nog niet volwassen genoeg zijn.