VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Polo, Lupo, Fox & UP!.
  • Gebruikersavatar
#2833918
Temperatuurmeter loopt tijdens rijden naar 120 graden. Loopt dan ca 1 minuut later weer naar de stabiele 90 graden. Geen rood lampje en niets in het logboek. De koelvloeistof stond ietsje onder minimum. Vakgarage zegt dat één keer geen kwaad kan, bij herhaling te willen gaan zoeken. Ik wil dat graag geloven. Heeft iemand iets vergelijkbaars meegemaakt?
#2833941
Quadrifoglio schreef: 28 jun 2021 11:50 Temperatuurmeter loopt tijdens rijden naar 120 graden. Loopt dan ca 1 minuut later weer naar de stabiele 90 graden. Geen rood lampje en niets in het logboek.
Gebeurt dat slechts 1 x na de start gedurende de hele rit en blijft ie daarna stabiel op 90 gr.?
Of gebeurt dat herhaaldelijk tijdens dezelfde rit?

Als 't slechts 1 x gebeurt, dan zou het aan de thermostaat kunnen liggen die te traag reageert, of er is een verkeerd type thermostaat gemonteerd.
Luchtbel in circuit kan ook nog, als je toevallig recentelijk koelvloeistof hebt bijgevuld.
#2833987
Polo had één keer 1 minuut hoge temperatuur (airco was uitgeschakeld). Op dat moment heb ik gelijk airco ingeschakeld omdat ik weet dat de vin dan zeer zeker zal draaien. Temperatuur zakte en bleef sindsdien op een stabiele 90-95 graden. Ik rijd nu testritten en het drukvat vult zich dan helemaal (vol) en blaast. Bij afkoeling is het niveau weer op minimum (dan vul ik circa 10-20ml vloeistof bij).
Als ik bij draaiende motor de dop losdraai, zie ik vloeistof in het vat gepompt worden. Voor mijn gevoel niet zo'n krachtige straal, maar het lijkt voldoende. Vakgarage leest geen foutmeldingen uit, de VIN draait op commando, dat lijkt dus ook niet de oorzaak. Tja een trage of foute thermostaat, dat zou kunnen. Telefonisch geeft VW aan dat de vloeistofpomp een 'haperend' klepje of schuifje kan hebben, maar vakgarage zegt dat bij mijn type polo die pompen met schuifjes niet meer gebruikt werden.
#2833988
Ik begrijp dat dit hoog oplopen van de temperatuur dus geregeld, of altijd plaatsvindt na de eerste start.
Dan zou ik toch eens proberen de thermostaat te vervangen en kijken wat ie dan doet.

Dit verklaart echter nog niet waarom er dan koelvloeistof verdwijnt...
Het is met deze temperaturen misschien moeilijk te zien, maar is je opgevallen dat er WITTE rookpluimen uit je uitlaat komen ?
Als dit zo is, dan zou het wel eens een lekke koppakking kunnen zijn. 😣
#2834016
MarTiguan schreef:Ik begrijp dat dit hoog oplopen van de temperatuur dus geregeld, of altijd plaatsvindt na de eerste start.
Dan zou ik toch eens proberen de thermostaat te vervangen en kijken wat ie dan doet.

Dit verklaart echter nog niet waarom er dan koelvloeistof verdwijnt...
Het is met deze temperaturen misschien moeilijk te zien, maar is je opgevallen dat er WITTE rookpluimen uit je uitlaat komen ?
Als dit zo is, dan zou het wel eens een lekke koppakking kunnen zijn.

Is niet. Gelukkig maar. Hoewel vakgarage de pomp wil vervangen inclusief de aandrijfband (was in 10k km toch regulier aan de beurt
#2834914
Ik heb het eens gehad met een Ford. Toen bleek de spanningsregelaar defect. Hierdoor ontstond soms, kortstondig, een hogere spanning waardoor het meetresultaat van de meter werd ontregeld. Als de temperatuur, en ik ga ervan uit dat je hiermee de watertemperatuur bedoelt, inderdaad 120 graden is dan zou er inderdaad stoom uit moeten komen...!

Zie forumregels. Zou je aub alle gegevens erbij wi[…]

Hartstikke fijn dat het werkt. Dank voor de feedba[…]

Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]