VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Alles over het uitlezen en coderen van je auto
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2834276
Is het mogelijk dat je instellingen van vcds na een onderhoudsbeurt bij de dealer weer zijn gereset naar de originele instellingen.
Iemand heeft de comming home/ leaving home instellingen voor mijn auto aangepast, merkte nu dat dit niet meer zo werkt, als hij heeft ingesteld, maar in het menu staat nog wel als geactiveerd.
#2834300
Ja, dit is zeer zeker mogelijk, ik heb dit zelf ook ervaren.
Als er iets aan de software is gebeurd tijdens de onderhoudsbeurt, zoals een update, dan kunnen er VCDS instellingen zijn overschreven.
Degene die de VCDS instellingen in eerste instantie heeft aangepast, kan dit weer terug zetten.
#2834501
bert2 schreef: 27 jul 2021 14:42 Waarom overschrijft de dealer deze instellingen en waarom kan (mag) de dealer zelf deze aanpassingen niet doen?
Sommige (lees best wel veel) VCDS instellingen zijn niet standaard voor jouw type/model /uitvoering auto.
De software(update) die VW maakt is wel standaard voor een bepaald type/model VW waarvoor deze geschreven wordt.
Niet meer en niet minder.

Als het stukje softwarecode (dat er door VCDS aanpassingen is ingekomen) niet meer in die nieuwe VW software staat, dan gaat dit verloren omdat dit door de nieuwe software wordt overschreven, ben je weer terug bij af, en dient de VCDS opnieuw te worden aangepast.

De meeste VCDS mensen op het forum zetten je eerder gedane VCDS aanpassingen GRATIS terug na een VW update.
Sommige vragen daar ook weer een klein bedrag voor...

Als je dit een VW dealer laat doen ben je een vééééél hoger bedrag kwijt, als ze het al doen, want zij zijn aan bepaalde wetgeving gebonden en sommige instellingen zijn wettelijk niet toegestaan.

B.v. spraakfunctie activeren kost bij VW maar liefst € 290,- (weet ik uit eigen ervaring)
Terwijl dit slechts een softwarematige ingreep van nog geen 20 minuten is.
Dus tel uit je winst....
#2834502
Ik kan me voorstellen dat instellingen kunnen worden overschreven als dit opties zouden zijn waarvoor bij aankoop zou moeten worden betaald. Bijvoorbeeld verkeersbordherkenning staat op de optielijst.
In mijn geval zou ik willen dat het infotainment de huidige positie van de auto aangeeft ( wegnummer of straat ) in plaats van het gekozen rijprofiel waarmee mijn auto was uitgerust. Dat is mijn voorkeur in plaats van wat de vw mensen hebben bedacht.
#2834503
bert2 schreef: 27 jul 2021 15:19 Ik kan me voorstellen dat instellingen kunnen worden overschreven als dit opties zouden zijn waarvoor bij aankoop zou moeten worden betaald. Bijvoorbeeld verkeersbordherkenning staat op de optielijst.
In mijn geval zou ik willen dat het infotainment de huidige positie van de auto aangeeft ( wegnummer of straat ) in plaats van het gekozen rijprofiel waarmee mijn auto was uitgerust. Dat is mijn voorkeur in plaats van wat de vw mensen hebben bedacht.
Dan kun je een bericht sturen aan het VAG concern, met het verzoek dit voor de toekomstige software updates zo in te richten.
Maar..... ik ben bang dat je verzoek zal worden afgewezen, want zo heeft elke VW bezitter wel ergens een bepaalde voorkeur voor.
Sommige dingen zal de VW dealer voor je kunnen regelen (uiteraard wel tegen een riante vergoeding) en andere zaken die volgens de wetgeving niet zijn toegestaan, niet.

Daarom mijn advies, wat jij wil, ga gewoon naar iemand met VCDS apparatuur, die kan dat zo voor je veranderen, zoals jij het hierboven hebt omschreven.
@Antera heeft ook al eerder op jouw eerdere bericht gereageerd, dat hij dat voor je kan verzorgen.
Neem contact met hem of een andere VCDS deskundige in de omgeving van jouw woonplaats en het is binnen de kortste keren geregeld.
Voor hetzelfde bedrag(je) regelen ze vaak nog veel meer andere leuke VCDS instellingen .
Daar is een lijst van, zodat je kunt kiezen wat jij wil !!!
Gebruik de ZOEKfunctie van het forum en er zal een wereld voor je open gaan. ☺️

Je kunt ook hier kijken:
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1769593
#2834519
Daarom geef ik altidj de garantie mochten ze onverhooopt het terug zetten dat je dan kosteloos terug mag komen en zet ik alles er weer op. Je mag als je naar de dealer gaat gewoon melden dat ze geen updates mogen doen zonder jouw uitdrukkelijke teostemming. Iets wat goed werkt hoeft geen update te krijgen :-)
MarTiguan vinden dit leuk
#2834529
Probleem is als er achteraf dingen softwarematig gewijzigd worden, welke niet door de dealer uitgevoerd zijn. VW bewaard op zijn server alle parameters die bij jou auto bekend zijn, en een dealer zorgt voor een update van deze parameters als je officieel iets hebt laten aanpassen. Bij het updaten van hardware/software bij de dealer worden de opgeslagen parameters van de server afgehaald en teruggeplaatst in het bijbehorende apparaat. Zo kan het dus zijn dat je VCDS aanpassingen daarna allemaal verdwenen zijn.
Welke android radio?

Hoi iedereen, ik ben nieuw op VWForum. Ik heb een […]

P068400 slechte 1e start

Beste allemaal, Bij de eerste start duurt het 4/5[…]

... onderdelen bij garage zijn vrijwel altijd duur[…]

VW app of WE connect

Goedenavond samen, sind enkele dagen rij ik in ee[…]

Op remreiniger start die ook niet enigste wat die […]

beste kenners, ik heb een golf 4 1.6 benzine uit […]

de suggesties van @vwbasm ook opgevolgd? Lees […]

Volgens tekening is het de eerste stekker alleen […]