VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Audio, video & gaming in je auto
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2831031
Heb even het een en ander bekeken op dit forum over het activeren van de spraakbeding en het gebruik van de mijn volkswagen app.
Op moment dat ik nu in mijn Tiguan op het stuur op het knopje van spraakbediening klik meld de Discover Media dat deze bij de Dealer geactiveerd moet worden. Nu begrijp ik dat dit ook echt bij de dealer moet om dat deze toegang heeft tot de volkswagen servers en hierdoor deze functie kunnen vrijschakelen. Indien andere bedrijven dit doen is het hacken in de software. Klopt dit?
En als het hacken is kan dit dan niet door de volkswagen dealer worden gezien bij een onderhoudsbeurt en vervalt de garantie dan niet.
Verder begrijp ik dat er een conneted module achteraf ingebouwd kan worden zodat je in de volkswagen app allerlei gegeven kunt zien (bijvoorbeeld waar de auto geparkeerd is).
Dit was bij mijn vorige Skoda standaard ingebouwd maar moet bij de volkswagen die ik nu heb achteraf. Weet iemand waar dit gedaan kan worden en wat de kosten zijn? (Groningen).
Heeft er iemand ook al ervaring met het achteraf inbouwen van deze module?
#2831044
Ik heb ook net een half jaar mijn Tiguan en bij mij was die spraakbediening ook nog niet geactiveerd.
Hierover heb ik de dealer benaderd en ik mocht deze functie bij de dealer laten vrijschakelen.
Omdat ik de auto in Noord Holland heb gekocht en ikzelf in Brabant woon, kon ik dit bij een dealer hier in de buurt laten doen en kon de factuur worden opgestuurd naar de dealer waar ik de auto heb gekocht.
Ik heb dus geen rekening gezien maar het kost ergens tussen de € 200 en € 300,- dus ik was wel blij dat ik dat niet zelf hoefde te betalen.
Het is overigens alleen een softwarematige ingreep van ongeveer zo'n 20 minuten.

Of het ook met VCDS kan gebeuren weet ik niet, maar dat zouden andere leden je wss wel kunnen vertellen.

By the way:
Het VW Connected verhaal staat daar helemaal los van.
Bij mij werkt alleen het RODE knopje (er brandt een groen LEDje als ie werkt) dit is om spoedeisende hulp in te roepen.
De andere 2 knopjes die er links langs zitten werken bij mij nu nog steeds niet. Dit is voor VW info en het oproepen van de VW mobiliteitsdienst.
Hiervoor dien je volgens mij ook weer een apart abonnement bij VW voor af te sluiten... kost volgens mij ook weer rond de € 100,- per jaar.
Voor die parkeer-functie om te zien waar je auto staat, daar heb je een simpele app voor die je gratis kunt downloaden.
Verder krijg ik ook een melding op mijn telefoon (volgens mij van Apple Maps via Apple Carplay of Google Maps) als ik mijn auto ergens parkeer, zodat ik altijd weet waar hij staat... (mocht ik dat vergeten :-D )

Dus het is een behoorlijk kostenplaatje voor een vrij simpele ingreep, maar kennelijk moet er tegenwoordig overal dik voor betaald worden.
Knopjes zitten er wel, maar functie werkt niet... echt hé!?

Gr.
#2834723
Egolf7 schreef: 06 aug 2021 21:14 Hoi, even opmerking over de ander twee knoppen bij de sos knop. Ik zag middels OBD eleven dat hier telefoonnummers ingeprogrammeerd kunnen worden. Zo staat er bij mij standaard 112 ingeprogrammeerd bij de sos knop.
Kun je zien welke telefoonnr.'s die overige 2 knoppen zijn?
En zou je die zelf (via VCDS of zo) kunnen veranderen die tel.nr's?
Stuur en stoelverwarming

In het klimaatmenu heb ik dat natuurlijk al aange[…]

Transporter 6.1 150pk dsg

Hoi vrijdag nieuwe 2023 transporter 6.1 gekregen […]

Loopt weer als een zonnetje! Twee nieuwe zuigers,[…]

Breekkabel bevestigen VW Tiguan 2013

Hallo, Ik heb onlangs een Volkswagen Tiguan uit 2[…]

Golf 5 GTI 77-RF-PL

Ik was de 1e eigenaar van deze auto en zag dat de […]

50/18 op een auto leggen die standaard 55/18 heeft[…]

Waarop baseer je een hoog verbruik? Tank vol gegoo[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

meteen naar 1969 vanaf 18xx