VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door mafketel82
#283442
Hey mensen...


Ik hoor dus nu al een week een aanlopend geluid... Net ff auto op de krik gegooid en nu heb ik een speling van 2 mm op me rechter voor wiel..

Wat is dit en hoe te vervangen?

Gegroet
Gebruikersavatar
door willem_mk3
#283447
ik denk dat het je wiellagger is.

gr willem
door mafketel82
#283449
Ja en denk je? Kosten? Zelf te doen?
Gebruikersavatar
door diazoni
#283451
mafketel82 schreef:Ja en denk je? Kosten? Zelf te doen?
voorpoot moet je persen en ja het is wel zelf te doen met een brander en een vriezer...

kosten van een lager is ongeveer 30 euro maar als je slimbent doe je beide kanten voor :wink:
Gebruikersavatar
door willem_mk3
#283452
joost pb vag freak anders even hij weet wel wat het precies kan zijn en hij kan je ook de kosten vertellen. en hoeveel werk het is.

gr willem
door mafketel82
#283453
diazoni schreef:
mafketel82 schreef:Ja en denk je? Kosten? Zelf te doen?
voorpoot moet je persen en ja het is wel zelf te doen met een brander en een vriezer...

kosten van een lager is ongeveer 30 euro maar als je slimbent doe je beide kanten voor :wink:

Voorpoot persen??? Explain?

Komt btw binnen nu en een week schroefset onder supersport
door golf2turbodiesel
#283459
wiellager lijkt me erg sterk dat het dat is.

hoe is de speling te voelen? door licht op en neer te gaan met het wiel? dan is wss je fuseekogel of stuurkogel. wiellager versleten kan je horen en voelen. pak je veerpoot vast, draai het wiel en als je dan trilling in je veerpoot voelt is je wiellager aan vervanging toe. je kan het ook horen, door je oor tegen het voorscherm aan de houden en dan te draaien aan het wiel, bij een goed lager moet je niks horen, bij een versleten wel.

zijn het een van je kogels, kan je dit ook heel makkelijk zien. het wiel zacht op en neer bewegen, dan zie je zo welke kogel teveel speling heeft.

suuk6
Gebruikersavatar
door Rick
#284006
Schroevendraaier tegen een vast punt houden van een niet draaiend deel als je je wiel een draai geeft.
Zoemt je wiel ook? (monotoom geluid)

Ff voelen of je axiale speling heb op je wiellager.. <-----> (in de lengte richting van de as).., een geoefend oor kan horen en voelen of het uit je wiellager komt of dat het je bijv. homokineet is.

Wiellager plaatsen stelt geen moer voor, mits je weet wat je doet..lagerschaal in de vriezer gooien (NIET met een brander gaan lopen fikken op lagers)
Met dop (30 of 32 als ik me niet vergis) de schaal er in kloppen.
joost pb vag freak anders even hij weet wel wat het precies kan zijn
Puur gis-werk via text informatie...
door loef
#284024
Nog een mogelijkheid; vaak word centrale moer van wiellager meerdere keren gebruikt, daardoor werkt de borging van de moer niet meer goed en kan iets losgelopen zijn.
Moer moet goed vast gezet worden.
Gebruikersavatar
door Rick
#284032
Maar wel op moment!
door golf2turbodiesel
#284402
speedrazor schreef:Maar wel op moment!
gok rond de 175nm? 8)
Gebruikersavatar
door Rick
#284904
gok rond de 175nm?
:roll:

De drukring moet met een schroevendraaier zonder wrikken nog verschoven kunnen worden.
door golf2turbodiesel
#285210
speedrazor schreef:
gok rond de 175nm?
:roll:

De drukring moet met een schroevendraaier zonder wrikken nog verschoven kunnen worden.
:?:

t ging om de centrale moer van je wiellager..die moet toch echt heel goed vastzitten..
Gebruikersavatar
door Rick
#285233
Klopt.., maar niet goed vast in de zin van 175 Nm er voor drukken met als gevolg dat je lagers niet meer heen en weer kunnen, en aangezien lagers moetten kunnen uitzetten bij oplopende temperaturen, hebben ze een geringe speling nodig om te kunnen uitzetten.
Zet je je wiellager te strak, is het mogelijk dat je naaf zo warm wordt dattie afbreekt. (ooit eens gebeurt bij een Kever)
Goed vast zetten die centrale moer zodat het lager zich kan settelen in de schaal, daarna terugdraaien totdat een geringe speling voelbaar is.
door golf2turbodiesel
#285315
speedrazor schreef:Klopt.., maar niet goed vast in de zin van 175 Nm er voor drukken met als gevolg dat je lagers niet meer heen en weer kunnen, en aangezien lagers moetten kunnen uitzetten bij oplopende temperaturen, hebben ze een geringe speling nodig om te kunnen uitzetten.
Zet je je wiellager te strak, is het mogelijk dat je naaf zo warm wordt dattie afbreekt. (ooit eens gebeurt bij een Kever)
Goed vast zetten die centrale moer zodat het lager zich kan settelen in de schaal, daarna terugdraaien totdat een geringe speling voelbaar is.
daar heb ik nog nooit van gehoord, op het werk ook niet..
maar het zal vast zo zijn :wink:

edit:

als je vastzet op moment, en dan terugdraait het da moment natuurlijk ook geen zin. :roll:
Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]