VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
door pbruijn
#2825792
Ik heb een Passat van 3 jaar oud met een start-stop-systeem waarvan de accu kapot was. Ik heb deze zelf vervangen voor een BOSCH S5 A05. Dit is een AGM accu van 60Ah/680A. Toen ik bij de dealer kwam gaven ze aan dat dit niet de correcte accu is omdat hij niet gesupport is voor Volkswagen en dat ze hem daardoor niet kunnen aanmelden. Op mijn vraag wat voor consequenties dat dan heeft waren ze heel vaag. Alles lijkt prima te werken, alleen gaat mijn entertainment/navigatie niet altijd aan maar dat heb ik hiervoor ook al een paar keer gehad. De accu waarvan ze aangaven dat hij er in moest was maarliefst 400 pietermannen, 2x zo duur als mijn eigen accu.

Heeft de dealer nou gelijk dat het echt de verkeerde accu is of maakt het eigenlijk niet zoveel uit en is het meer een strategie van VW om partners dure onderdelen te laten verkopen?
door Mari
#2825798
Je hebt zelf de accu gewisseld, dus neem ik aan dat je gekeken hebt wat er in zat... wat stond er op het type plaatje?

Nieuwere auto's hebben een Battery Monitor System, bij vervangen van de accu moet daarin de nieuwe accu "aangemeld" worden zodat de auto weet wat er in zit! Dealer vraagt altijd de hoofdprijs en alleen de spullen die zij leveren zijn goed ;)
door jurucavw
#2825801
In het systeem van de auto kan je programmeren wat de capaciteit van de accu is.

Dus als je de accu vervangt voor een zelfde exemplaar kwa capaciteit kan het nooit een probleem zijn...

Het inleren van de accu is volgens mij alleen de gegevens van de accu aanpassen.

Ik heb de capaciteit van de accu in mijn scan van de auto gezien: zie mijn programmering hieronder:

Battery adaptation:
Rated battery capacity: 69 Ah
Battery manufacturer: JCB
Battery serial number: 1111111111
Battery technology: EFB
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2825810
er worden ook bepaalde waardes gereset.
dus in sommige gevallen is het aanmelden cq inleren zeker noodzakelijk.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2825834
het gaat om bepaalde waardes die de bms bijhoud en monitort.
maximale spanning.
spanning per cel
balanceren van de cellen bij de eerste laad cyclus
slijtage aan de accu.

en dit word dus gereset en dan weet de computer exact oke er zit een nieuwe accu in dit kan ik er van verwachten.
bij start stop auto's is dit altijd noodzakelijk.
bij auto's met een ibs sensor zonder start stop niet altijd maar vaak.
persoonlijk kijk ik per auto welk merk dan ook na of het nodig is ja of nee.
want soms kom je er ook gewoon mee weg om de zelfde te plaatsen en dan gebeuren de aanpassingen al rijdend.
maar bij jou auto zoals gezegd met start stop systeem moet dit wel even gebeueren.
in sommige gevallen wil de auto niet eens starten op een start stop moment als de accu niet aangemeld is correct weer.
door jurucavw
#2825858
Interessant wat je hier over schrijft.

Echter als ik me niet vergis kan je alleen cellen balanceren indien je bij elke cel een aansluiting hebt om te monitoren!

Volgens mij hebben auto accu's maar twee aansluitingen, dus hoe ga je dan cellen balanceren ??? en hoe ga je de spanning per cel dan meten ??

Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
door patrickmk3
#2825880
jurucavw schreef: 25 apr 2020 09:09 Interessant wat je hier over schrijft.

Echter als ik me niet vergis kan je alleen cellen balanceren indien je bij elke cel een aansluiting hebt om te monitoren!

Volgens mij hebben auto accu's maar twee aansluitingen, dus hoe ga je dan cellen balanceren ??? en hoe ga je de spanning per cel dan meten ??

Ben benieuwd.
dat heb jij helemaal correct.
maar aangezien in veel gevallen niet alleen jij dit gaat lezen is het een algemene beschrijving.
in jou geval worden de cellen niet los gemeten.
maar wel slijtage van de accu.
interne weerstand.
voltage en amperage.
maar bepaalde hybride of volledig electrische auto's is bovenstaande wel van toepassing.
met betrekking tot cellen balanceren en monitoren.
had dit mischien even iets duidelijker erbij moeten vermelden :-)
mph of kmu Touran 2011

Beste forumleden, Als autoliefhebber en liefhebben[…]

Zie forumregels. Zou je aub alle gegevens erbij wi[…]

Hartstikke fijn dat het werkt. Dank voor de feedba[…]

Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]