op vwdiesel.net is er ene "libby diesel" of "andrew a. libby" die hier een redelijk goede constructie voor heeft bedacht en hij rijdt er zelf ook al mee.
Bij stationair staan de schoepen open
Bij vol gas gaan schoepen dicht tot de gewenste druk wordt bereikt.
maximum druk wordt in dit systeem gehanteerd dmv een overdrukpotje ipv vacuum
Bij vol gas en maximum druk is bereikt gaan de schoepen open.
Ik heb nog Paint drawings van zijn constructie, als je wil kan ik die wel e-mailen.
Er is ook de mogelijkheid om je VNT schoepen elektrisch aan te sturen dmv een arduino (Arduino VNT Control).
Hiervoor heb je TPS RPM en MAP sensoren nodig als input. Simpel gezegd maak je een mapje met gewenste laaddruk op bepaalde punten (van stationair tot deellast en vollast {meestal 10 punten}) Op basis van TPS en RPM wordt dan berekend op welk punt je bent en de daarbij behorende gewenste druk wordt vergeleken met de input die de MAP-sensor aanlevert. Beknopt gezien zijn er hierbij 2 situaties (voor de eenvoud):
1. :Gewenste druk < MAP druk: schoepen gaan dicht voor meer druk
2. :Gewenste druk = MAP druk: schoepen worden zodanig bijgesteld om deze druk aan te houden
een situatie waarin :Gewenste druk > MAP druk: is eigenlijk niet mogelijk (tenzij het mechanisme dat het verstel armpje van de schoepen verstelt te traag reageert) want arduino vergelijkt meerdere keren per seconde de requested pressure met de MAP pressure en reageert dan snelgenoeg
Nog makkelijker uitgelegd
als :TPS > RPM: dan schoepen dicht
als :TPS = RPM: (tijdens bvb cruising speed) dan schoepen zo open mogelijk voor fuel efficiency
TPS: Throttle Position Sensor
MAP: Manifold Absolute Pressure
RPM: Tja als je deze niet weet...
probeer bij google "arduino VNT controller" of "standalone VNT controller" dan kun je veel info vinden.
Hier alvast 2 links:
http://dmn.kuulalaakeri.org/vnt-lda/
https://github.com/vanbcguy/vntlda
deze mensen hebben al een programma geschreven en die delen ze gewoon gratis.
heb er zelf nog geen ervaring mee maar volgens hen zou je hun programma zo kunnen oploaden naar een arduino. weet alleen niet welke componenten (los gezien van een arduino) je allemaal nodig hebt. Als het goed is zou je de signalen van de TPS, RPM en MAP-sensoren van je TDI zo kunnen gebruiken, mensen met een pre-direct injection motor moeten daar zelf iets op bedenken maar ook voor een IDI motor is deze VNT-Control geschikt.
die gast van de tweede link heeft zijn informatie gebaseerd op de info uit de eerste link.
die gast uit de eerste link heeft een tdi in zijn transporter3 pickup gestopt. ecu heeft hij eruit gehaald en zelf een ecu gemaakt die de brandstofpomp én de vnt turbo aanstuurt. die ecu heeft ie gemaakt met een arduino
Hoop dat je wat aan deze info hebt. Veel succes.
MVG,
MorcoPlay
Met vriendelijke groet,
MocroPlay
IDI TurboDiesel Tuning
VW Golf 2 GTD Special
-Governor mod
-Boostpin mod
-Soon: K24 -> K14 (minder turbolag)
-Turbo Boost: 0,7bar (no ic)