VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
#2747725
Hoi,

Volkswagen belooft met de GTE een verbruik van 1,5l/100km.
Dat geen mens dat ooit gaat halen, dat weten we allemaal wel.

Maar ik kom in de hybride stand vooralsnog met geen mogelijkheid onder de 5l/100 km. En dat vind ik tegenvallen, want dat haalde ik met mijn eerste doodnormale Golf VI met de 1.4 motor ook wel.

Wat zijn jullie ervaringen?

P.S.: Het is niet waarvoor ik 'm gekocht heb ;) maar het moet wel beter kunnen, lijkt mij.
#2747807
Zou ik ook wel is willen weten ik ben van plan om er een privé aan te schaffen, Vind de prijs van een showroom GTE niet veel duurder dan een normale 1.4 TSI met 125 pk. Maar ik zou het verbruik willen weten. en ik zou willen weten of het te doen is om mijn woon werk verkeer volledig elektrisch te rijden. Dat is ongeveer 30 km per dag
#2747814
Hoi,

Kun je bij je woon-werk verkeer gewoon rustig doorrijden en kom je niet op de snelweg?
Dan zou je het, wanneer je de airco of verwarming uit laat, bij warm weer misschien net kunnen halen.
Bij koud weer haal je het zeker niet.

Ik woon 5 km van mijn werk.
Als het koud is en ik rij naar huis -waarbij ik dan wel file moet rijden en de verwarming aan staat-, dan is de accu aan het eind van de rit vaak gerust gezakt van 40 naar 20 km.

Ik zou zeggen: test het uit met een proefrit. Rijd naar huis in de stand waarbij de acculading niet gebruikt wordt. En rij van huis naar je werk op de accu. ;)

Voor wat het waard is: ik heb de GTE puur gekozen omdat ik lease. Scheelt een hoop geld in de bijtelling en je hebt toch een beetje een fun-auto.
Privé zou ik 'm nooit kopen. Voor minder geld heb je de GTI en daar beleef je meer lol aan. Dat extra verbruik neem ik dan wel voor lief.
#2747941
Kwa prijs vind ik hem veel goedkoper dan een gti, ik heb dan een gti en gte naarst elkaar gezet en de gte kwam op 41k rijklaar en de gti op51k dat vind ik nogal een prijs verschil.
Mijn vader heeft in 2014 een highline 1.4 tsi 122 pk met handbak en met redelijk wat opties maar die kwam ook al op 37k vandaar dat nu mijn keuze op een gte is gevallen. Tussentijds opladen is ook geen probleem maar 20 km vind ik wel erg weinig
#2747991
Danny,

Die verbruikscijfers die ik noemde zijn in ongunstige omstandigheden hè? Dus als het koud is en je file rijdt. Bij normale temperaturen zul je de 30km wel halen.

Ik weet niet precies waar jij die prijzen vandaan haalt, maar de GTE begint vanaf 38.000 en de GTI vanaf 35.000. Als je de DSG bak kiest bij de GTI kom je op 37.700 uit. Qua uitrusting zijn ze dan, voor zover ik kan zien, ongeveer hetzelfde.
#2748199
de prijzen haal ik bij mijn dealer. er staan daar 2 dezelfde auto's in dezelfde kleur en dezelfde opties. Alleen is het dan een gte, en gti. en de gte komt rijklaar uit op 41k en de gti op 51k. zo kom ik aan die prijzen. maar ik ga proberen een paar dagen de gte mee te krijgen om zo is even te testen.
#2749289
Ik rijd veel KM nu al 43000 in 10 maanden.
Woon-werk verkeer is voor mij 146km enkele reis. Ik haal daar 1 op 18 gemiddeld.
Veel snelweg en ik heb een redelijk zware voet. 130 km elektrisch en 140 km hybride of reload.
Elektrische actieradius valt erg tegen. In de winter max 25 km (bij 130km/uur en eerst opwarmen van de auto) in de zomer 33-37 km onder dezelfde voorwaarden.
Ik merk dat als ik op lange stukken de recharge optie gebruik het verbruik lager ligt dan uitsluitend de elektrische en hybride standen.
GTE rijdt geweldig, zeker met de Adaptive Cruise Control. Deze optie maakt rijden super relaxt.
Sterkte met kiezen.
#2749346
Lokkie,

Dank voor je reactie.
1:18 is dus ook niet bepaald zuinig. Dat haalde ik met mijn vorige niet-hybride golfjes ook wel...
Ik heb de dealer nog om een reactie gevraagd en die geven aan dat het zuiniger moet kunnen. We gaan het zien.
Ik rij vrij weinig en merendeels puur electrisch, dus de benzinemotor is nog amper ingereden. ;-)
Eind juni heb ik ook nog die rijcursus. Ben benieuwd of ze daar nog wat interessants kunnen melden.
#2749478
Het verbruik is van veel factoren afhankelijk met een plug-in. Als ik uit ga van de temperatuur nu dan vertrek ik s'ochtends met het opendak op kantelstand zodat de ventilatie uit kan blijven. Dan leg ik ongeveer 40/42 km elektrisch af bij 95km/u Daarna schakel ik de GTE stand in, de auto zal dan de accu weer bijladen tot 20km range en verbruikt daardoor meer benzine dan noodzakelijk maar dat win ik weer terug door die 20km range aan het einde van mijn rit weer te gebruiken in e-mode. De rit met een afstand van 106km leg ik dan af met een gemiddeld gebruik van 2.5/2.9l per 100km. Als ik dezelfde rit doe maar dan 120km/u ga rijden dan is het verbruik ineens tussen de 4.0/4.5 per 100km.
Als je dus echt zuinig wilt rijden zul je onder de 100km/u per moeten blijven.
#2749485
Hoi joudejans,

Dank voor de reactie.
Dus je rijdt inderdaad eerst de accu leeg om dan pas over te schakelen naar hybride.
Ik vroeg me inderdaad af wat de beste methode is.
Verwacht dat ze me tijdens die cursus hybride rijden ook nog wel van tips kunnen voorzien.

Sowieso is onder de 100 km/h blijven voor mij wel een opgave vrees ik. ;)
#2749518
Ik heb een jetta hybrid , die doet gewoon 1op20 en ik hoef geen stekker in de neus te steken :tu:

De GTE weegt een stuk zwaarder , die moet dan in hybride stand een stuk meer trekken, wel veel meer rijbereik op accus

En dat hybrid rijden is ook niet iets dat doe ik wel even , en vervolgens een minimaal verbruik denken te behalen :lol:
#2750606
Heb er nu ruim 5000 km opzitten.
Laad vaak. Huidig verbruik sinds laatste tankbeurt (bijna 3 weken geleden) 2,0 ltr/100 km na + 1300 km.
Maar laad dan vaak wel 2 x per dag op.
Afstand woon/werk is 32 km dus dat haal ik net.
Heb auto sinds 31/3 en in april/mei en 's ochtends altijd zonder airco.
Alhoewel ik het nu met airco die ik dan na een km of 10 aanzet ook haal.

In hybrid stand zal je ergens tussen de 5,5 en 6,0 ltr/100 km uitkomen.
Dat is hoger dan de Prius Wagon die ik hiervoor had. Die haald 5,2 ltr/100 over ruim 100.000 km.

Door ervaring met Prius wel fan geworden van electrisch rijden. Doe ook veel moeite overal te laden binnen aanvaardbare grenzen.

Natuurlijk speelt de bijtelling ook een grote rol maar vind het vooralsnog toch een fijne keuze.

Heb ook Adaptive Cruise Control. Had dit in de Prius ook en wilde geen auto zonder. En gevonden (al blijkt het er dan wel een met oude nav te zijn...).
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]