VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf & Jetta VI, VII
  • Gebruikersavatar
#2745288
Heeft er iemand ervaring met het uitbouwen en weer inbouwen van een golf 6 haaienvin dakantenne? Is dat een zware klus? Ik kon hierover op het forum niets vinden. Ik heb een Golf 6 met RNS 510 (telefoon, GPS, AM/FM radio maar geen DAB).

Mijn RNS 510 heeft geen GPS signaal. Dealer heeft het onderzocht, en concludeert dat het de antenne is. Alleen zij rekenen 250 euro (!) voor de antenne inclusief monteren. Nu heb ik al een beetje rond zitten kijken op internet voor de dakantenne, en ik zie dat het onderdeel rond de 80 euro kost (dealer heeft dit ook bevestigd).

Ik wissel hem liever zelf uit omdat het volgens mij niet zoveel voorstelt... Alleen heeft iemand dit al weleens gedaan? Kan je gewoon je hemelbekleding bij de achterklep losklikken oid? Kan me herinneren dat dat bij mijn Golf 4 wel zo ging.
#2745426
Dankje. Ik ga er zometeen mee aan de slag, ben benieuwd of het lukt.

edit:
Zojuist de antenne gedemonteerd en de oude weer tijdelijk gemonteerd, om het onderdeelnummer te kunnen bekijken en een nieuwe te bestellen.

Dat de dealer hier meer dan 50 euro voor rekent is teveel, je bent er namelijk maximaal een uurtje mee bezig. Principe is zelfde als bij de Golf 4.

Het onderdeelnummer is: 3C0035507N. Dit is met twee stekkertjes (blauw en paars), en zorgt enkel voor GPS en telefoon, dus _niet_ voor AM/FM (dit gaat via de achterruit). De radio bleef gewoon werken toen de stekkertjes los waren.

De antenne zag er van binnen een beetje gaar uit door de weersinvloeden. Ik heb foto's gemaakt van het hele gebeuren en zal die hier binnenkort even neerzetten.

edit2:
Antenne inmiddels besteld van eBay, origineel VW. Kosten 68,85 incl. verzenden. Dealer rekende iets meer dan 80 euro.
#2745817
Hierbij zoals beloofd de foto's, bruikbaar voor anderen die hun antenne moeten verwisselen.

Tip 1, doe het als het een beetje warm is en niet als het steenkoud is. Plastic is buigbaarder bij warmer weer en je wilt niks breken of je plafond knikken.

Onderdeelnummer antenne (GPS + telefoon): 3C0035507N. LET OP, misschien heb je zelf een andere antenne. Ik heb voor de zekerheid mijne eraf gehaald om het onderdeelnummer erop te zien, zodat ik wist welke ik moest hebben. Te koop bij dealer (+/- 80 EUR) of eBay (+/- 70 EUR inclusief verzenden, pas wel op met evt. namaak). Koop geen tweedehands, want die is binnen de kortste keren weer weg gecorrodeerd.

Klik het plastic lijstje eraf. Lukt gewoon met je handen.
Afbeelding

Het heeft 5 bevestigingspunten die uit je auto klikken, zoals hieronder op de 2 foto's is te zien:
Afbeelding
Afbeelding

Lijstje is los:
Afbeelding

Maak ook even de 2 bouten op de hoeken los, zodat je straks je hemel wat verder omlaag kan buigen. Hieronder zie je het schroefdraad waar de bouten op zaten:
Afbeelding

Nu komt het mooiste/lastigste: met sleutel 22 erin om de antenne los te schroeven. Ik heb gewoon een moersleutel gebruikt. Oppassen dat je je hemel niet knikt (daarom doen als het niet koud is). Op zich kan je met 2 handen erin. Als je de hemel een klein beetje buigt, kan je de bout zien zitten. Probeer te onthouden hoe vast de bout zat, zodat je weet hoe vast je hem straks weer erin moet draaien bij het terug monteren!
Afbeelding

Zo ziet de moer van de antenne eruit. De inkeping is waar de bedrading doorheen gaat als de moer vastzit op je dak.
Afbeelding

Afijn, de antenne kan er nu af als je de connectors loskoppelt. Deze zitten in een houdertje helemaal bovenin, verstopt achter het scharnierpunt van je achterklep bijna. Hier heb ik helaas geen duidelijke foto's van maar je ziet het vanzelf. Ik sta weer eens te kijken waar VW allemaal wel niet aan denkt: connectors netjes in een houdertje, draadjes precies lang genoeg en omringd met schuimrubber waar de draadjes in contact kunnen komen met de hemel.
Afbeelding

Dan kan je de haaienvin eraf halen. De mijne is waarschijnlijk stuk. Hoe ziet zo'n antenne er dan van binnen uit? Nou zo dus:
Afbeelding

Wat bij mij opviel, is dat het zilverkleurig schuim topje van de antenne nat was, en het voetje een beetje gecorrodeerd. Woensdag krijg ik een nieuwe antenne binnen waarmee mijn GPS het hopelijk weer doet.

Montage is uiteraard weer in omgekeerde volgorde. Let op dat je de bout niet te vast draait. Al met al moet het binnen een uurtje klaar zijn! Kan je dat beter doen dan 180 euro arbeid afrekenen die mijn dealer hiervoor rekent.
#2745883
Nette HT. Ik heb zelf een RNS 510 laten inbouwen maar helaas bleek mijn dakantenne, enkel de FM- en telefoonantenne te zijn, dus geen GPS. Ik heb voor de RNS gekozen om een universele GPS antenne in het dashboard te plaatsen.
De ontvangst is redelijk/goed vooralsnog. Wel erger ik mij dat op het moment dat ik bijv. een viaduct onderdoorrijd, de navigatie 0.5 sec achterloopt.
Ik hoop door een originele antenne dit op 100% te krijgen en overweeg ook een nieuwe antenne. Deze duidelijke omschrijving helpt mij zeker! :ok:
#2745991
Ik geloof dat er wel een soort van beweging-sensor in de RNS 510 zelf zit. Mijn RNS beweegt altijd nog, ondanks dat hij geen GPS-ontvangst heeft. In ieder geval het kompas draait mee.

Of je met een dakantenne beter bereik krijgt weet ik niet, heb er nooit zo op gelet onder viaducten. Ik denk wel dat je een draadje zal moeten trekken naar de dakantenne als je GPS erop wilt. Het zou voor mij lig teveel gedoe zijn met kabels trekken als je toch al redelijk goeie ontvangst hebt!
#2746300
Vandaag een mooie glanzend nieuwe antenne binnengekregen:
Afbeelding

Situatie vooraf aan montage:
Afbeelding

Situatie na montage (GPS coördinaten heb ik even uitgeveegd in de foto):
Afbeelding

7 satellieten. Helemaal tevreden met het resultaat, en met 180 euro besparing 8) 8) 8)
#2746610
Hoi

Bij mij stopte die ook spontaan heb voor 15 Europa een gpsantenne gekocht en achter het dashboard gemonteerd.
100% ontvangst binnen 5 min klaar en betere ontvangst.
Dus zal dit allemaal.niet gaan doen en gewoon een aparte antenne monteren.
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]