VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Stel hier jezelf en je Seat aan de andere leden voor
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door timmie426
#2728480
Hoi Heren en wellicht dames,

ik ben Tim, 23 jaar, en wonende rond Utrecht. Ik studeer HTS Autotechniek aan de HAN in Arnhem, en werk daarnaast bij de Albert Heijn, en op oproepbasis bij Pon Leusden, de importeur. Tevens loop ik stage bij Arval (leasemaatschappij van BNP Paribas) de komende periode.
In mijn vrije tijd heeft mn beste vriend in de loods een eigen brug, waar ik dan ook regelmatig te vinden ben om te helpen of aan mijn eigen spul te sleutelen. Ik heb al een behoorlijk lange autohistorie, ik zal hem even in het kort samenvatten:

- '92 Honda Civic 1.5 DXi, eerste auto. Veel plezier van gehad maar was saai en redelijk op.

- '93 Honda Del Sol ESi 1.6 VTEC. Leuke auto om te rijden en wat 'aparts', ruim een jaar gehad. Toch begon het wat twijfelachtige (lees: sjonnie en verkleurde) uiterlijk mij te irriteren, waardoor ik hem uiteindelijk verkocht heb.

- '00 Citroen Saxo VTS 1.6 16v, deze auto begon mij na ongeveer 2 maanden in de steek te laten. Stilstaan langs de weg, stotteren, bokken, rare geluiden... het vertrouwen was weg :lol:

- '11 Opel Corsa 1.3 CDTI Ecoflex , direct uit de lease overgekocht. Dit was natuurlijk een verstandige keuze. Toen ik voor dagelijks geen diesel meer nodig had begon het petrolhead virus weer te jeuken en heb ik deze (ook met het oog op afschrijving) na 7 maanden doorverkocht.

- '02 Renault Clio RS 2.0 16v 172, geweldige auto in bijna nieuwstaat. Hier heb ik heel veel plezier van gehad. Verkocht omdat iemand er een once-in-a-lifetime-bod op deed.

- '03 BMW 525iA Special Executive, dit was natuurlijk echt een geweldige auto, ik kon hem overnemen van een bekende en was op slag verliefd. Wat rijdt dit goed en wat was dit een schoonheid om te zien. Maar als student was dit toch wel redelijk werken voor je auto. Met pijn in mijn hart moeten verkopen.

- '02 Volkswagen Caddy 1.9 TDI, super praktische auto in hele nette staat, heerlijk mee op vakantie geweest en praktisch geen onkosten aan gehad en super betrouwbaar. Helaas besloot een fietser met hoge snelheid vanaf een naastgelegen fietspad het zebrapad over te fietsen waarvoor ik net optrok, ik heb de fietser wel zien rijden maar je verwacht natuurlijk nooit dat deze zonder te kijken het zebrapad opfietst. Hoe oneerlijk de situatie ook was, volgens de verkeersregels was ik fout en de Caddy had een lekke band, een zwaarbeschadigde velg, kapot binnenscherm, vieze deuk en krassen en beschadigde binnenbekleding. En de fietser had gelukkig niets, ook zijn fiets niet dus ik ben niet mijn no-claim kwijtgeraakt. Deze kon ik met de schade alsnog goed verkopen, maar had er vanaf het moment van verkoop al spijt van dat ik hem niet heb laten repareren.

- '02 BMW 320d Compact, leuke vlotte en zuinige diesel die heel lekker reed. Helaas kwamen er vlak na de aankoop een aantal zeer kostbare problemen, zoals verstuivers die vervangen moesten worden en een ABS computer die kapot ging (600 euro aan alleen onderdelen). Deze heb ik (ik was weer klaar met stage) verkocht omdat ik weer benzine wilde gaan rijden, maar hier heb ik flink verlies op gemaakt.

Na de BMW was ik het aardig zat en mijn budget door eigen toedoen redelijk gekort, en besloot weer wat ouder en simpeler te gaan rijden. Omdat de Caddy zo goed beviel ben ik gaan kijken naar zijn broertje, de Ibiza 6K/6K2.

Maargoed,

Sinds kort ben ik eigenaar van een 6K2 Cupra. Heeft een paar bekende 6K2 kwaaltjes helaas, achteraf misschien beter kunnen zoeken naar een iets duurder maar netter exemplaar, hij kwam zo op mijn pad en er was op onderhoud niet bezuinigd, en de vorige eigenaar heeft hem ruim 8 jaar gehad en ongeveer alle dingen die vervangen of gedaan zijn afgelopen jaren zijn gedocumenteerd dus dat was gunstig. De kwaaltjes zijn het bekende verkleurde Geel, roest op wielrand (de kasten en dorpels zijn gewoon hard) en een haperend Seat Sound System (clima met eigen wil, en overgevoelige volumeknop).

Inmiddels de auto goed schoongemaakt en laatst zelf een 3 inch downpipe eronder gezet met HJS 200 cell kat, leuke mod is dit. Auto zou rond de 200 pk moeten hebben, wellicht nu nog iets meer door de downpipe. Ik wil in ieder geval de auto weer netjes maken, ik moet alleen nog kijken hoe ver ik wil gaan. Wil ik hem naar mijn zin hebben dan moet de ellendige SSS eruit, moet hij qua lak weer netjes en roestvrij zijn, moet er een goeie schroefset onder (ben niet heel erg onder de indruk van de FK AK Street) en ga zo maar door. Dit kost toch al gauw een hoop geld :mrgreen:

Hier wat plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
door timmie426
#2728481
En dus verleden week een andere downpipe eronder gelast, is toch vrij krap zo'n Cupra voor 3 inch. Ik moet de uitlaat nu iets bijstellen of de hitteschilden bewerken, want als de uitlaat echt goed heet is zit er een irritante resonantie inclusief gerammel in... Maar zeker de moeite waard qua geluid en performance!

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
door timmie426
#2728962
Ja het is niks geks ofzo, 9/10 6K2's hebben er last van natuurlijk. Het liefst zou ik hem helemaal over laten spuiten, maar moet even kijken of dat met het oog op hoelang ik hem wil houden en de kilometerstand (nu net iets onder de 190 000) nog waard is natuurlijk. Ik zie mezelf geen jaren met deze auto rijden, omdat ik dan een veel groter budget heb en omdat hij dan met mijn kilometers al gauw toch best veel gelopen heeft. En de roest stoort me niet zo, de wielrandjes zijn (met name aan 1 kant) wel lelijk maar het is nog lang niet uitgezaaid, pak ik na de winter aan.

Het enige behoorlijk vervelende vind ik het Seat Sound System, de ventilator gaat op de auto stand soms willekeurig ineens snoeihard blazen, op de handmatige stand is er niks aan de hand. Mijn buitentemperatuur op de boordcomputer klopt alleen van geen kant en daardoor is de clima ook een beetje van slag.Hopen dat een nieuwe sensor dit oplost. Met de gevoelige radioknop kan ik wel leven maar telkens met de airco aan en koude lucht in de auto zitten terwijl het -5 is wordt ik nu al aardig zat :mrgreen:
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]