VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2215978
Hallo,

Sinds een week of 4-5 ben ik in het bezit van een Golf III 1.9 TDI Variant uit '97. vorige week is ie voor de keuring geweest en daar werd geconstateerd dat de turbo niet naar behoren werkte. Dat verklaarde al dat ik de week daarvoor onderhand een kop koffie kon drinken tegen de tijd dat ik van 120 naar 130 km/h was geklommen.
Hij vertelde me dat het een gevalletje luchtmassameter was en als ik deze zelf zou vervangen (ik heb 2 naar links neigende handen en ben weinig technisch onderlegd) was het probleem opgelost en had ik m'n turbo weer terug. Ik dus de lmm vervangen en moment supreme was daar: 2000 toeren, het punt waar de turbo zn werk gaat doen.. Nog altijd geen turbo. Nou heb ik gaandeweg wat forums bekeken met verhalen van gelijke aard maar alle reacties op die posts wezen naar vervangen of reviseren turbo. Als je kan inschatten wat ik voor de auto heb betaald bij meneer de particulier, is reviseren of aanschaf nieuwe turbo out of the question.

Zie ik onder de motorkap nog iets over het hoofd of zou het aan een ander onderdeel kunnen liggen binnen het turbo-traject?

Reacties op dit voorval zijn meer dan welkom!

Gegroet, de zoveelste golfgek ;)
#2217136
MK2-VRT schreef:Begin eens met uitlezen en niet zomaar wat lukraak vervangen, a.h.v de foutcode's verder kijken.

Hij loopt dus in noodloop, maar kijk eerst waarom en geef niet zomaar een hoop geld uit.

;)

Ik ben inmiddels wat wijzer, heb even wat lopen pompen op wat slangetjes: olie in het luchtsysteem! 1 van de elektrische kleppen, de bovenste, heeft 3 slangen aangesloten zitten, een rode, een blauwe en een zwarte. de blauwe loopt naar de achterkant van mn motorblok en daar zit olie in!?!?! Volgens mij is het hele turboverhaal een luchtsysteem en hoort hier geen olie in te zitten.. ff tussen neus en lippen door, de lmm kon ik zo weer terugbrengen naar meneer de lmm-dealert. zou die olie de oorzaak kunnen zijn van het ontbreken van de turbo?
hoe nu verder?
#2217164
Een klein beetje olie / film krijg je wellicht na verloop van tijd erin, na tig duizenden km's

Het werkt idd op vacuum als je een 110 pk hebt, en op overdruk bij een 90 pk..

Dit zal ook je probleem niet zijn dat de turbo niks doet, wel even de zooi schoonmaken.

Zoek eens iemand in de buurt met Vagcom, maak dan even rijdend een log van kanaal 003 008 en 011 en plaats die eens hier.

Kijk tevens of, en welke storingscode erin staat en vermeld die ook even.

Dan pas verder kijken..

Gelijk even erbij vermelden welke motor er exact in ligt, dan word het dalijk wat makkelijker zoeken.
#2222291
mmh ik zou persoonlijk eerst wat testjes doen

bv het systeem even op druk zetten tot 1 bar. Dit is vrij simpel te doen met een compressor en wat creativiteit. dan even controleren of de wastegate nog ganbaar is, dit is een stangetje naar de turbo die moet kunnen bewegen ze willen nog wel eens vast zitten. als je wastegate constant openstaat dan heb je ook geen power. Je hebt het over olie in je luchtleidingen. Deze olie kan er op 2 manieren in komen door je carterontluchting of door een kapotte afdichting in je turbo.
#2222331
ja ik gebruikte even zijn woorden haha. door de turbodruk blaast ie blijkbaar olie in zijn ''vacuumleidingen'' wat eigenlijk een verkeerde term is. want deze leidingen hebben een dubbele werking zowel vacuum als druk.
Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]