VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met T1-6, Multivan, LT & Crafter
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door Lobbes25
#2037791
Beste Techneuten,
Ik heb een GROOT probleem met mijn Transporter T5 uit 10-2009 (ja, net uit de garantie..).
Er ligt een 2.5TDI (130pk) motor in met een handgeschakelde 6-bak.
Nadat ik met een warme motor was weggereden en rustig reed (2e versnelling, voor stoplichten), hoorde ik een zoemend/fluitend geluid. Ik heb toen de koppeling even ingetrapt en lichtjes gas gegeven. Het geluid reageerde mee op de toeren. Toen ik de koppeling weer liet opkomen en verder wilde rijden in de 2e versnelling hoorde ik een knak en direct daarna een flinke ratel in de motor. Ben rustig naar de vw dealer gereden (in de 2e versnelling) en daar staat de bus sinds een week. Ze kunnen tot nu toe geen oorzaak vinden. Ze hebben de waterpomp gecheckt, turbo gecheckt, brandstofpomp, kleppendeksel gedemonteerd, bovenste tandwieloverbrenging is ok...
Iemand suggesties?? Er wordt al gepraat over een ruilmotor a €10.000 (excl. inbouwen!!!!)
Hij heeft pas 46.000km gelopen...
Mvg, Richard
Gebruikersavatar
door Antera
#2037921
Ik denk niet dat de motor overleden is maar denk dat je het eerder ergens bij de drukgroep/koppeling moet gaan zoeken. Misschien wel een van de veren van de koppeling die gebroken is en ligt te rammelen
door Lobbes25
#2038002
Beste Antera,
Koppeling en bak zijn eigenlijk uitgesloten, de bus rijdt ook nog gewoon.
De motor loopt ook vrij netjes alleen rammelt hij (mechanisch) flink.
Mvg, Richard
#2038053
Lobbes25 schreef:Beste Antera,
Koppeling en bak zijn eigenlijk uitgesloten, de bus rijdt ook nog gewoon.
De motor loopt ook vrij netjes alleen rammelt hij (mechanisch) flink.
Mvg, Richard
Is de bak er al onderweg geweest dan?
Gebruikersavatar
door Antera
#2041018
dat wilde ik net zeggen een koppeling kan je niet bekijken als de bak er niet onder weg is knap als je dan 100% kan garanderen dat het daar niet vandaan komt
door Lobbes25
#2044519
Nou... Ze hebben het gevonden......
Het tandwiel van de krukas zit los!!! 'Gelukkig' is de motor niet van tijd af zodat alleen het onderblok vervangen hoeft te worden.... Vw geeft godzijdank wel aardig wat coulance op de onderdelen, zoadt de eindrekening 'maar' €3300,- ex btw bedraagt....
@ Antera; wanneer de bus nog goed koppelt en schakelt durf ik met zekerheid te zeggen dat de koppeling goed is....
#2045071
Lobbes25 schreef: @ Antera; wanneer de bus nog goed koppelt en schakelt durf ik met zekerheid te zeggen dat de koppeling goed is....

Er zijn zat dingen die kapot kunnen gaan aan een koppeling, terweil je nog gewoon kan kan schakelen/ongkoppelen etc.. Druklager, vingers van de drukgroep die kunnen afbreken, die veren in 't hart van je koppeling plaat (weet even niet hoe die dingen heten)

Maar iig mooi dat het probleem is gevonden en opgelost..
Gebruikersavatar
door RobertMKIV
#2175603
Lobbes25 schreef:Nou... Ze hebben het gevonden......
Het tandwiel van de krukas zit los!!! 'Gelukkig' is de motor niet van tijd af zodat alleen het onderblok vervangen hoeft te worden.... Vw geeft godzijdank wel aardig wat coulance op de onderdelen, zoadt de eindrekening 'maar' €3300,- ex btw bedraagt....
@ Antera; wanneer de bus nog goed koppelt en schakelt durf ik met zekerheid te zeggen dat de koppeling goed is....
Gelukkig dat je er goed van af bent gekomen :o , die 2,5 gaan heel vaak kapot. afgelopen week stond er ook nog 1 op me werk voor een andere motor. En voor volgende week staat er ook nog 1 ingepland.
Gebruikersavatar
door markzweers
#2175606
Lobbes25 schreef:Nou... Ze hebben het gevonden......
Het tandwiel van de krukas zit los!!! 'Gelukkig' is de motor niet van tijd af zodat alleen het onderblok vervangen hoeft te worden.... Vw geeft godzijdank wel aardig wat coulance op de onderdelen, zoadt de eindrekening 'maar' €3300,- ex btw bedraagt....
@ Antera; wanneer de bus nog goed koppelt en schakelt durf ik met zekerheid te zeggen dat de koppeling goed is....
En daar kan je toch flink de mist mee ingaan..;) met mijn kapotte vliegwiel en tandloze versnellingsbak, kon ik met rustig rijden gewoon heel soepel schakelen, terwijl de versnellingsbak van binnen gewoon overleden was..

maar fijn dat t boven water is :tu:

Uiteraard vaathje ook vernieuwen. Er zitten ook no[…]

Tiguan dashboard lampjes

elk woord mee eens

Golf 5 aircoprobleem

Het bleek toch de compressor zelf te zijn. Zelf n[…]

Zal ik eens laten doen

Knipperende alarmlichten

Update: Het blijkt een defecte alarmhoorn te zijn.

Regelapparatuur

wat bedoel je met regelapparatuur? Als je zelf zak[…]

Trekhaak EOS

Bedankt. Ben nog zoekende. Heb de bestelling die […]

Bedankt. Heb inmiddels de radio vervangen door een[…]