VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door MONDY
#1990268
Dubdelicious
als je goed kijkt op mijn avatar staat er SDI :tu:

me golf was verre van traag en sloom, was een 180+ pk sterke TDI ;)
door nieckv
#1990293
MONDY schreef:staat er toch bij wat de slechte punten zijn ;)
alleen al om die 4 punten die ik gaf zou ik die zwaardure niet tezware met te weinig pks hebbende slome sdi niet kopen.

mja is niet mijn geld, voor 4000 euro koop ik wel een golf 4 TDI 130 pk :tu:
Ok duidelijk. :tu: Ik had het meer over technische mankementen of iets dergelijks die vaak voorkomen. Ik weet dat hij sloom is, weinig opties heeft en prijzig (3100 incl. garantie/keuring volgens garagist). Dat accepteer ik wel, mits hij technisch in goede staat is. En juist dat laatste, zou ik graag willen weten hoe ik dat kan testen en of er algemene mankementen zijn waar ik op moet letten bij een SDI. :)

Maar zoals het lijkt, rijdt iedereen een TDI. Ik zou wel een SDI-rijder willen horen..

Ik zou ook wel een luxe 130pk TDI willen kopen, maar dat zit er helaas niet in. Moet een verstandige keuze maken :(
Gebruikersavatar
door stefan089
#1990301
Ik heb zelf een SDI'tje van 2000. Nu zo'n 274.750 gelopen.
Hij rijdt heerlijk, maar zoals meerderen zeggen is het niet de snelste (interesseert me ook niet).

Dit zijn oersterke motoren, dus daar hoef je niet over te twijfelen. Je hebt alleen wat vaste Golf 4 kwaaltjes. Waarschijnlijk zit hier een DUS versnellingsbak achter. Deze willen wel eens voor problemen zorgen. Ze zeggen dat dit vanaf 2000 is aangepakt (verbeterd).
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel ;)
Gebruikersavatar
door Vladi
#1990319
Zou toch lekker naar een TDItje zoeken, mensen die ik ken die een SDi hebben gehad zeiken of over het vermogen of zijn toch al bejaard.
door nieckv
#1990333
Vladi schreef:Zou toch lekker naar een TDItje zoeken, mensen die ik ken die een SDi hebben gehad zeiken of over het vermogen of zijn toch al bejaard.
stefan089 schreef:Ik heb zelf een SDI'tje van 2000. Nu zo'n 274.750 gelopen.
Hij rijdt heerlijk, maar zoals meerderen zeggen is het niet de snelste (interesseert me ook niet).

Dit zijn oersterke motoren, dus daar hoef je niet over te twijfelen. Je hebt alleen wat vaste Golf 4 kwaaltjes. Waarschijnlijk zit hier een DUS versnellingsbak achter. Deze willen wel eens voor problemen zorgen. Ze zeggen dat dit vanaf 2000 is aangepakt (verbeterd).
Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het wel ;)
Hallo Stefan,

Ik ben wel al het een en ander wijzer wat betreft algemene Golf 4 kwaaltjes. Met name de vensters die spontaan naar beneden vallen en het veelal vervangen van verlichting. Dit zijn nog wel dingen die ik zelf kan oplossen, ben in zoverre wel handig dat ik dat met tijd en moeite wel vervangen krijg. Echter die versnellingsbak baart mij meer zorgen. De auto is uit 2001-10 en lees dat deze gedurende de tijd verbeterd is, dus dat biedt ook wel wat hoop.

Hard rijden interesseert mij ook niet zo zeer, echter zou ik wel willen weten of hij van 0-50 een beetje meekomt. Het is toch wel fijn in de stad, als je een relatief snel op trekt, zonder dat je een enorm gat moet laten vallen. Ik lees dat hij voornamelijk in tussensprintjes erg sloom is en van 80-100 (invoegen) ook geen held is. Klopt dit of moet je gewoon de juiste versnelling gebruiken?
Vladi schreef:Zou toch lekker naar een TDItje zoeken, mensen die ik ken die een SDi hebben gehad zeiken of over het vermogen of zijn toch al bejaard.
Haha :D Ik moet eerlijk bekennen dat de twee SDI's die bij mij in de buurt staan ook gereden worden door oude mensen (60+ers). Maargoed, het beste ga ik gewoon even langs om te kijken/rijden, dan weet ik hoe het 'aanvoelt'. Ik heb hiervoor een Focus TDCI gehad uit 2007. Helaas 2 maanden terug total loss met een behoorlijke vaart tegen een boom gereden, ben inmiddels gelukkig weer voor 90% gerevalideerd. Hierdoor interesseert mij hard rijden echt niet meer. Heb liever dat er een bullbar op zit, dan 20 extra pk's ;)
Gebruikersavatar
door MONDY
#1990336
het is niet alleen 20pk extra, bij de SDI mis je gewoon erg veel koppel.
je komt met moeite op gang, een auto inhalen is een 5jarenplan.
en helemaal met dat gewicht van een golf4.
Gebruikersavatar
door stefan089
#1990351
Optrekken.. Tja, je went eraan. Het zal niet vaak gebeuren dat je als eerst bij de stoplichten weg bent. van 0-80 gaat het lekker, van 80-120 gaat redelijk, maar als je 120 rijdt, en je geeft plankgas, dan gebeurt er weinig meer. Bij 165 is het afgelopen ;)
Als je van stilstand de oprit op moet van de snelweg zul je toch vrij veel van het blokje moeten vragen. Ik trek hem dan altijd wat verder door in de 3 en de 4.

Ik snap dat een ARL blokje met standaard 150 pk lekker is, zit er ook vaak op te kwijlen als ik iemand zijn projecttopic lees, zou ik ook graag willen. De reden dat ik een SDI heb gekocht, zijn de volgende: ik ben een student, en ik rij veel. Ik wilde dus een betrouwbare auto met een dieselblokje hebben. Ik baalde ervan toen ik zag dat de Golf 4 TDI'tjes net boven de 1150 kg zitten. Ik vind de 250 wegenbelasting wat ik nu betaal al meer dan zat, dus ik vond het niet zinvol om het dan nóg duurder te maken.
Ik rij er nu bijna een jaar mee (28.000 km), en ik heb er nog geen spijt van gehad. Al heb ik van de zomer in Frankrijk (bultje op) wel af en toe ''had ik maar een AGR blok'' momenten gehad. Maar ach, op een gegeven moment moet je een keer tevreden zijn ;)

Ben overigens geen bejaarde ouwe tak, maar een 22 jarige student :tu:
Gebruikersavatar
door MK2-VRT
#1990496
nieckv schreef: Ok duidelijk. :tu: Ik had het meer over technische mankementen of iets dergelijks die vaak voorkomen. Ik weet dat hij sloom is, weinig opties heeft en prijzig (3100 incl. garantie/keuring volgens garagist). Dat accepteer ik wel, mits hij technisch in goede staat is. En juist dat laatste, zou ik graag willen weten hoe ik dat kan testen en of er algemene mankementen zijn waar ik op moet letten bij een SDI. :)

Maar zoals het lijkt, rijdt iedereen een TDI. Ik zou wel een SDI-rijder willen horen..

Ik zou ook wel een luxe 130pk TDI willen kopen, maar dat zit er helaas niet in. Moet een verstandige keuze maken :(
Die mankementen vind je op elke golf 4 wel..

En de versnellingsbakken beter na 2000 ? Er sneuvelen er nog genoeg na 2000.

En de keuring bij de garage of technische staat die ze vermelden moet je maar met een korretje zout nemen, ze zeggen en beloven vaak veel, maar helaas is het achteraf vaak huilen met de pet op. Dat is mooie praat waar je geen ruk aan hebt.

Zoals gezegd moet je gewoon een beetje geluk hebben, en wil je voor de auto gaan, maak dan zoals gezegd een goede testrit, merk je niks vreemds en loopt hij zoals het moet, twijfel dan niet langer en koop hem.
Gebruikersavatar
door MONDY
#1990669
Schippersss schreef::LOL: :LOL: en toch.. een vriendin van mij heeft een seat ibiza sdi en daar een paar x mee gereden en viel mij niet zo heel erg tegen moet is zeggen. ;)
een ibiza sdi is ook een stuk lichter als een golf4.
heb zelf aantal jaren geleden een polo 6n2 SDI gehad, reed nie slecht alleen ding was zo traag
door nieckv
#1990675
stefan089 schreef:Optrekken.. Tja, je went eraan. Het zal niet vaak gebeuren dat je als eerst bij de stoplichten weg bent. van 0-80 gaat het lekker, van 80-120 gaat redelijk, maar als je 120 rijdt, en je geeft plankgas, dan gebeurt er weinig meer. Bij 165 is het afgelopen ;)
Als je van stilstand de oprit op moet van de snelweg zul je toch vrij veel van het blokje moeten vragen. Ik trek hem dan altijd wat verder door in de 3 en de 4.

Ik snap dat een ARL blokje met standaard 150 pk lekker is, zit er ook vaak op te kwijlen als ik iemand zijn projecttopic lees, zou ik ook graag willen. De reden dat ik een SDI heb gekocht, zijn de volgende: ik ben een student, en ik rij veel. Ik wilde dus een betrouwbare auto met een dieselblokje hebben. Ik baalde ervan toen ik zag dat de Golf 4 TDI'tjes net boven de 1150 kg zitten. Ik vind de 250 wegenbelasting wat ik nu betaal al meer dan zat, dus ik vond het niet zinvol om het dan nóg duurder te maken.
Ik rij er nu bijna een jaar mee (28.000 km), en ik heb er nog geen spijt van gehad. Al heb ik van de zomer in Frankrijk (bultje op) wel af en toe ''had ik maar een AGR blok'' momenten gehad. Maar ach, op een gegeven moment moet je een keer tevreden zijn ;)

Ben overigens geen bejaarde ouwe tak, maar een 22 jarige student :tu:
Ben zelf ook student. Had wat (financieel) geluk gehad destijds en een praktisch nieuwe wagen gekocht. Nu moet ik gewoon verstandig zijn en mezelf aan een budget houden. Onderhoudskosten e.d. heb ik sowieso ingecalculeerd, dus dat is ansich het probleem niet, maar ik wil grote dompers voorkomen.

0-50 is bij mij het belangrijkste. Het maakt mij niet uit dat ik aan het einde van de invoegstrook pas kan invoegen. Beetje anticiperen lukt me wel. Ik rijd zelden harder dan 130, dus dat is eveneens ook het probleem niet.

In ieder geval bedankt voor de info, hier kan ik zeker wat mee.
MK2-VRT schreef:
nieckv schreef: Ok duidelijk. :tu: Ik had het meer over technische mankementen of iets dergelijks die vaak voorkomen. Ik weet dat hij sloom is, weinig opties heeft en prijzig (3100 incl. garantie/keuring volgens garagist). Dat accepteer ik wel, mits hij technisch in goede staat is. En juist dat laatste, zou ik graag willen weten hoe ik dat kan testen en of er algemene mankementen zijn waar ik op moet letten bij een SDI. :)

Maar zoals het lijkt, rijdt iedereen een TDI. Ik zou wel een SDI-rijder willen horen..

Ik zou ook wel een luxe 130pk TDI willen kopen, maar dat zit er helaas niet in. Moet een verstandige keuze maken :(
Die mankementen vind je op elke golf 4 wel..

En de versnellingsbakken beter na 2000 ? Er sneuvelen er nog genoeg na 2000.

En de keuring bij de garage of technische staat die ze vermelden moet je maar met een korretje zout nemen, ze zeggen en beloven vaak veel, maar helaas is het achteraf vaak huilen met de pet op. Dat is mooie praat waar je geen ruk aan hebt.

Zoals gezegd moet je gewoon een beetje geluk hebben, en wil je voor de auto gaan, maak dan zoals gezegd een goede testrit, merk je niks vreemds en loopt hij zoals het moet, twijfel dan niet langer en koop hem.
OK ik zal het onthouden. Natuurlijk is het zo dat je in principe niet kan uitsluiten dat er iets mis mee is, maar voorkomen is beter dan genezen. Het maakt me niet uit om een keer 100 euro kwijt te zijn voor wat kleinschalige problemen, maar grote problemen met de motor/versnellingsbak bezorgt mij nachtmerries.
MONDY schreef:het is niet alleen 20pk extra, bij de SDI mis je gewoon erg veel koppel.
je komt met moeite op gang, een auto inhalen is een 5jarenplan.
en helemaal met dat gewicht van een golf4.
Ik kan inderdaad wel inzien dat het gewoon lang duurt voor dat je er enigszins de vaart in hebt zitten. In 17 seconden naar de 100 is best wel een tijdje. Was voorheen een redelijk rappe wagen gewend, maargoed; alles went. Het is meer een verstandige keuze dan een emotionele keuze als je begrijpt wat ik bedoel. Dat probeer ik in ieder geval nog een beetje te compenseren met een uitvoering die er modern uit ziet, oranje blinkers in de achterlichten en die 14" putdeksels zien er ontzettend oubollig uit.
Gebruikersavatar
door MONDY
#1990686
wat ik bedoel te zeggen is simpel gezegd dat 4000 euro weggegooid geld is voor een golf 4 SDI zonder opties, inruilwaarde/restwaarde van zo een auto is bijna niks meer.

Als je een verstandige keus moet maken zou ik zeggen koop een TDI
je komt uit belgie weet voor de rest niet wat de wegenbelasting/verzekering van zo een auto is daar maar je moet ook een beetje vooruit kijken voor het geval je ooit die wagen wilt verkopen.
Een tdi behoud zijn prijs beter dan een SDI.

Exterieur kan je altijd nog wijzigen, daar moe je niet eens naar kijken vind ik.
magoed het is jou keus maar vind het weggegooid geld
door nieckv
#1990733
MONDY schreef:wat ik bedoel te zeggen is simpel gezegd dat 4000 euro weggegooid geld is voor een golf 4 SDI zonder opties, inruilwaarde/restwaarde van zo een auto is bijna niks meer.

Als je een verstandige keus moet maken zou ik zeggen koop een TDI
je komt uit belgie weet voor de rest niet wat de wegenbelasting/verzekering van zo een auto is daar maar je moet ook een beetje vooruit kijken voor het geval je ooit die wagen wilt verkopen.
Een tdi behoud zijn prijs beter dan een SDI.

Exterieur kan je altijd nog wijzigen, daar moe je niet eens naar kijken vind ik.
magoed het is jou keus maar vind het weggegooid geld
Ik snap je helemaal. Maar ik heb een auto nodig, en een TDI kost mij serieus bijna 125 euro per maand meer aan verzekering in vergelijking met een SDi, vanwege een 'penalty' die ik heb. Wegenbelasting van 300 per jaar is hetzelfde. Ik heb zelf geen zin om 125 euro per maand extra te betalen voor de 800 kilometer per maand die ik rijd. Dat is mijn persoonlijke afweging. Als ik de hele dag op de autostrada zat, zal ik inderdaad die 125 euro graag extra willen betalen. Dat is niet zo, en is het komend jaar ook niet zo. Ik heb hiervoor een Focus TDCI (110pk) gehad, en dat reed geweldig. Ik koop echter geen auto voor stoplichtsprintjes.

Ik ben het met je eens dat je niet direct naar het uiterlijk van een wagen moet kijken, maar het is toch wel een pluspunt als de wagen die je koopt voor een heel groot gedeelte 'af' is. Ik wil enkel praktische dingen aanpakken (bekerhouders, radio, vergrendeling), verlaging met 19" velgen doet mij niet zo heel veel. Daar zal ik het geld absoluut niet aan uitgeven.

De restwaarde van de auto is mij eerlijk gezegd om het even. Het gaat om een bedrag van een dikke 3000 euro. In de advertentie staat 4000 maar dit is natuurlijk de geadverteerde verkoopprijs. Mits de auto goed rijdt en alle documenten aanwezig zijn ben ik wel bereid om het geld er aan uit te geven. Tegen de tijd dat ik hem inlever, ben ik verzekerd van een goede baan met firmawagen, en doet dat er niet zozeer meer toe of hij nou 1000 of 1500 euro oplevert.

Maargoed, ik zal er nog eens kritisch naar gaan kijken. Wie weet kan ik bij een andere verzekeringsmaatschappij terecht, maar ik vrees dat die allemaal nog duurder uit zijn wat betreft een TDI. :GRR:

Ik kan ook gaan fietsen ;)
Verhelpen vals olie druk probleem

Wie kan mij nog tips geven? Ik heb een T3 1.9 ben[…]

Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]