VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1966880
GoedeAvond Allemaal,

Na een tijdje mee te lezen op dit forum, en een hoop informatie vergaard te hebben heb ik jullie hulp hard nodig.
Allereerst zal ik me effe voorstellen.
Ik ben Benny en woon in Almere.
Ik heb voor de 2e keer een Golf GTI 8v gekocht omdat het toch mooie autootjes blijven.

de auto die ik op het moment heb ik een '94 model met een ADY blok.
Sinds dat ik hem heb doet hij motorisch al een beetje vreemd.
Stationair schommelt hij tussen de 750 en de 900 toeren waardoor het blok een heel klein beetje schokt.
op het moment dat de auto warm is en wat verder door rijd dan de 2500 toeren dan begint hij te stotteren.
vanaf de 3 duizend toeren voel je het vermogen wegzakken en stottert de motor, en zo gaat dat door tot ongeveer 4500 toeren. daarna pakt hij het vermogen weer op en gaat hij verder zoals het hoort.

maar dat was nog niet alles :lol:

vandaag was ik aan het rijden en was er niks aan de hand, en op het moment dat ik wat rustiger reed hoorde ik inneens iets flink tikken.
toen de auto stil stond en de motorkap open was het hoorbaar en voelbaar dat er een klep uit het niets tikte.
toen de motor uitgezet, en mijn schoonvader er effe naar laten kijken.
die ging effe een stukje rijden en toen we terug kwamen was het geluid inneens weg.

kunnen jullie mij vertellen wat dit zou kunnen zijn.

Groet,

Benny
#1967505
tsja het kunnen meerdere oorzaken hebben, heb je toevallig geen onderhouds-papieren erbij ? Dan kan je even een lijstje maken (ook voor jezelf) wat eventueel al vervangen is, want anders zullen we hier dalijk een lijst opnoemen wat allemaal al vervangen is.

Ik weet niet of zo'n ADY een BDP-sensor heeft, maar wellicht is deze vuil/kapot. Een andere optie is gewoon de auto uit laten lezen via een forum-lid danwel de dealer (al zal deze niet echt raad weten nog met dit soort oudere auto's vrees ik)

Je zou evt ook zelf vag-com kunnen aanschaffen en de auto al rijdende uitlezen via een laptop.

Wellicht moet het gasklephuis simpelweg opnieuw ingeleerd worden o.i.d. Het blijft een beetje gokken, of een raadsel.

gr manuel
#1968288
Goedemiddag allen,

ik heb een tijd zitten zoeken naar mensen die hetzelfde probleem aangaven op dit forum, maar het was allemaal net niet wat ik nu precies had.
daarom heb ik zelf maar een topic opgestart om te kijken of iemand hier ook het andwoord op weet.

ik heb geen onderhoudshistorie gekregen van de oude eigenaar (overigens een voormalig lid op dit forum) hij vertelde mij dat de auto in prima staat was en perfect is onderhouden.
Echter ben ik erachter gekomen dat deze eigenaar het niet zo nou nam met de staat van de auto.
de olie was oud, koelvloeistof zat er al zolang in dat het niet eens meer op koelvloeistof leek. en toen ik de schijven wilde vervangen bleek het dat die schroef afgebroken was waar je je remschijf mee op zijn plek houd.

daarom wil ik deze auto weer terug in de conditie krijgen zoals een goed onderhouden GTI hoort te zijn.

ik gister speciaal spul in me olie gegooid wat er voor moet zorgen dat mijn kleppen helemaal gereinigd moeten worden. dit laat ik er een week inzitten en dan ververs ik mijn olie.
ik kreeg te horen van een vw monteur dat mijn kleppen wel eens helemaal vol zouden kunnen zitten met troep. waardoor hij niet goed sluit en de kleppenstoter af en toe kan blijven hangen.

ik moet zeggen dat ik na vandaag een stuk gereden heb wel het idee heb dat mijn auto wat beter optrekt (niet meer zo stotterd) maar we gaan wel zien hoever we hier mee komen.

als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag want het probleem, is nog niet opgelost :lol:
#1968333
Benny,

Dat spul wat je in de olie gegooit hebt kan de kleppen nooit reinigen, want het komt er helemaal niet aan..

Een vuile klepstoter kan het wel eventueel verhelpen, maar pas op om ermee door te rijden, bij sommige toevoegingen mag je de motor enkel stationair laten lopen en niet mee rijden!

Succes..
#1970709
wout80 schreef: of je kleppstoter rubbers zijn versleten dat kan ook nog ?
Als je klepsteelrubbers hard zijn geworden of lekken, gaat hij blauw walmen en dus wat olie verbruiken, maar staat los van de stoters. ;)
#1971954
Relais 12, het relais dat rechts onderin de zekeringkast zit wanneer je hem naar onderen kanteld, is je brandstofpomprelais. Kan codering 30 of 67 bovenop staan. Probeer daar eens een andere in te zetten om te kijken wat hij vervolgens doet.

Stationair schommelen zal waarschijnlijk een vieze stappenmotor zijn. Deze zit tussen je inlaatspruitstuk & kleppendeksel met rechts een connector, links een aansluiting naar je inlaatslang/carterontluchting en recht vooruit op het inlaatspruitstuk voor vacuum.

Vaak kun je ze al redelijk schoon krijgen met wat remmenreiniger en geduld :tu:

Dan kun je kijken ofdat je inlaatslang (slang van lmm naar gasklep) & vacuumleidingen overal dicht zijn. En je gasklep even reinigen omdat hier vaak troep van je carterontluchting achter blijft haken.

Knappen ze vaak al een heel eind van op!

Succes :tu:
#1972105
Emiel64 schreef:Relais 12, het relais dat rechts onderin de zekeringkast zit wanneer je hem naar onderen kanteld, is je brandstofpomprelais. Kan codering 30 of 67 bovenop staan. Probeer daar eens een andere in te zetten om te kijken wat hij vervolgens doet.

Stationair schommelen zal waarschijnlijk een vieze stappenmotor zijn. Deze zit tussen je inlaatspruitstuk & kleppendeksel met rechts een connector, links een aansluiting naar je inlaatslang/carterontluchting en recht vooruit op het inlaatspruitstuk voor vacuum.

Vaak kun je ze al redelijk schoon krijgen met wat remmenreiniger en geduld :tu:

Dan kun je kijken ofdat je inlaatslang (slang van lmm naar gasklep) & vacuumleidingen overal dicht zijn. En je gasklep even reinigen omdat hier vaak troep van je carterontluchting achter blijft haken.

Knappen ze vaak al een heel eind van op!

Succes :tu:
Stappenmotor heeft een ady niet, die heeft een half mechanische/elektrische gasklep die de gasklephoek gedeeltelijk automatisch kan afregelen (stationair). Gasklep schoonmaken zou wel kunnen helpen. En meet de gasklep eens door om te kijken of deze nog wel goed werkt.
#1976144
Bedankt jongens ik ga het eens proberen,
er zijn me wel een paar dingen opgevallen, sinds ik dat reinigings middel erin gestopt heb is in ieder geval het tikken van een klep, kleppen stoter of wat dan ook verholpen.

dus nou nog het probleem van de stationair en het stotteren.
bij stationair lopen zie je de naald van mijn toerenteller geen millimeter verschuiven, terwijl ik op de computer met een kabel toch echt zie dat hij terugzakt naar 750 toeren en dan weer terug gaan naar de 900 toeren. en je voelt de motor ook zichzelf een soort van corrigeren op het moment dat hij terugzakt.
de kabel werkt alleen volgens mij niet helemaal (het is een aftermarket kabel die ik geleend heb van een collega) want hij kan mijn abs niet uitlezen en ik kan volgens mij lang niet alle fouten uitlezen.

bij het stotteren is me opgevallen dat hij het over het algemeen alleen doet als hij warm is of begint te worden, en daarbij is me ook opgemerkt dat relais nummer 30 vrij warm word na een ritje.

die heb ik eens open gemaakt maar er is geen enkel spoor van sluiting of losse contactjes of wat dan ook.

nog effe een vraagje voor jullie, hoe kan ik mijn gasklephuis opnieuw inleren, en is dat te doen met een aftermarket kabel, zo niet is er dan iemand in of om Almere die dit voor mij zou kunnen doen?

Groet,

Benny
#1976406
Gasklep inleren zal bij de ADY niet in 098 staan, maar in 001..Kijk maar eens even.

Welke versie van Vagcom heb je ?

Indien je nog een share ware versie hebt, en de 311 of 409 hebt, geef me dan even het registratie nummer, krijg je er ene terug en hij is volledig.. :D Gratis of voor niks.. 8)
#1976660
Hey MK2-VRT,

ik heb 2 versies geprobeert, 409 en de shareware versie die momenteel op de site van rosstech staat. beide versies beginnen met controleren en stoppen bij de abs omdat ze geen terugkoppeling van de computer krijgen ofzo.

betreft de registratie code waar kan ik die vinden, op de kabel of in het vagcom programma.
het is in iedergeval een soort gelijke kabel als die van de volgende link. http://www.amazon.co.uk/OBD2-OBD-II-Cab ... B001C1MNTM


ik zou graag een volledige versie hebben want ik kan vrijwel niks benaderen op het moment.
#1976826
Benny,

Mail me even je registratie code, je vind hem als je vagcom opent en bij 'About' kijkt ( Serial number )

;)

Dat de ABS niet uit te lezen is kan meerdere oorzaken hebben, je kunt ook op de laptop de 'latency timer' eens wat omlaag zetten, vaak lukt het dan wel ( als je niet in de controller kan komen )
Verhelpen vals olie druk probleem

Wie kan mij nog tips geven? Ik heb een T3 1.9 ben[…]

Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]