VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1882485
overlijdende dynamo voor 99%. ga de spanning maar eens meten bij het opladen van de accu daar zal je wel en onjuiste spanning meten met lopende motor
#1883740
Ik zou eens beginnen om een tacho te monteren die wel naar behoren werkt, bij jou is het display van de klok al kapot, net zoals de benzine meter die afgebroken is, niet dat dat je probleem veroorzaakt, maar het kan ook in je teller zitten.

Is die 100% goed, dan de spannings regelaar even eruit halen en kijken of de koolborstels niet vast geplakt zitten, ze moeten beide mooi gangbaar zijn, en moeten ook niet versleten zijn.

Dynamo is ook weer 5 jaar oud, dus slijtage van de koolborstels / sleepringen is alsnog mogelijk.

Ook de blauwe kabel even goed nalopen, want als die slecht contact maakt of een breuk vertoont gaat het lampje ook aan.
#1884198
MK2-VRT schreef:Ik zou eens beginnen om een tacho te monteren die wel naar behoren werkt, bij jou is het display van de klok al kapot, net zoals de benzine meter die afgebroken is, niet dat dat je probleem veroorzaakt, maar het kan ook in je teller zitten.

Is die 100% goed, dan de spannings regelaar even eruit halen en kijken of de koolborstels niet vast geplakt zitten, ze moeten beide mooi gangbaar zijn, en moeten ook niet versleten zijn.

Dynamo is ook weer 5 jaar oud, dus slijtage van de koolborstels / sleepringen is alsnog mogelijk.

Ook de blauwe kabel even goed nalopen, want als die slecht contact maakt of een breuk vertoont gaat het lampje ook aan.
Benzinemeter afgebroken? Er zitten polo 9N3 wijzers in met leds erachter zodat het verlichte wijzers zijn. Achtergrond is blauw verlicht. Bovendien doet van het display 1 streepje het inderdaad niet meer, ik heb hier een jaar geleden vanwege hetzelfde probleem van een sloopteller het lcd vervangen maar een jaar later weer hetzelfde probleem (toevallig was het 17.11, daardoor lijkt het net of er 17.1 staat. De rest van de cijfers zie je alles behalve het meest rechtse streepje). Is dus een gevalletje golf 3 kwaal.

Als ik het blauwe kabeltje (d+) los trek gaat niet mijn acculampje branden hoor (met draaiende motor).

Heb van het weekend de multiriem vervangen en het lijkt opgelost...
#1884287
wss toevallig de dynamo een tikje gegeven en is toen de koolborstel weer losgeschoten?

een dynamo kan na 5 jaar makkelijk weer kapot zijn, vooral gereviseerde en echt goedkope (duurkope) immitaties kunnen goed kapot gaan, meestal is valeo of bosch een zekerheidje om ff geen gekloot te hebben met een dynamo
#1884290
MK2-VRT schreef:Vreemd, als de multieriem zo los heeft gestaan, had je dat wel gehoord, en als je stuurbekrachtiging hebt, wel gemerkt.
Stuurbekrachtiging loopt over een v-riem los van de multiriem, en wordt ook apart gespannen. Staat in dit geval dus los van de dynamo. En het was geen goedkope ruilunit, het was een nieuwe bosch die destijds is geplaatst. Sindsdien maar 40.000km mee gereden, dus zal daar toch niet van versleten zijn?.. Nouja het probleem is weg, benieuwd of het nog terug komt...
#1884477
Is idd wel snel Leon, maar zou hem gewoon even los halen, daar kan de dynamo voor blijven zitten, neem hem even eruit en bekijk hem, kan best zijn dat 1 koolborstel vast zit en niet goed terug komt, door stof en troep die er na verloop van tijd aan hangt..

Of zie het even aan of het nu weg blijft, zo niet, kun je altijd even kijken.
#1889803
Uhmm..

Je moet het plastic kapje even los halen achterop de dynamo, zit met een 3 schroefjes vast als het goed is, dan zie je de spannings regelaar zitten, je hebt her en der nog wat verschil erin en Valeo heeft ze vaker geintegreerd, dan zit 'even los halen' er niet in want dan moet hij uit elkaar, de koolborstels zijn normaal min 1 a 1,5 cm lang, zie je nog amper wat, dan maken ze waarschijnlijk niet goed contact meer..

De sleepring ( waar de koolborstels tegenaan lopen ) moet ook niet erg ingelopen zijn en je mag op het koper geen 'zwarte sporen' zien, anders zijn deze ook versleten.

Hier zie je dat zwarte kapje die eraf moet :

Afbeelding

Hier een model waar dat kapje niet op zit en je gelijk de regelaar ziet zitten ( naast peilstok )

Afbeelding

Had meerdere foto's maar vind ze zo snel even niet meer..
Verhelpen vals olie druk probleem

Wie kan mij nog tips geven? Ik heb een T3 1.9 ben[…]

Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]