VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
door spitfire77
Hallo, Weet iemand mischien de bandenspanning voor een passat uit 1986 met 1.6 benzine motor en automaat. Heb helaas zelf geen instruktie boekje en kan de spanning dan ook nergens terug vinden. Wielmaat is 13 inch 165 ( origineel )

Bij voorbaat dank
Hans
door jadatis
Je kunt zoeken naar stikker ergens op de auto. vaak in een van de deurstijlen,in tankklepje, of in handschoenenkastje.

Kun je die ook niet vinden, dan kun je met spreadsheet dat ik gemaakt heb de adviesdruk voor maximaal gebruik en vakantiegebruik ( met trekhaaklast) uitrekenen. Kun je op een of andere manier de auto per as of liever nog per wiel wegen. dan kun je weer ander spreadsheet er op loslaten.
In deze spreadsheets gebruik ik de formule die de Europese bandenfabrikanten al tientalle jaren gebruiken om de adviesdrukken te bepalen, en sinds 2006 pas ook de Amerikaanse. Deze formule is veilig gebleken voor standaard en Extra load/XL/reinforced banden, en rekent de minimale druk uit voor een gewicht, waarbij de banden geen schade oplopen door het rijden met de snelheid waarvoor berekent.
Door een reserve daarin in te bouwen ontstaat een speling, waardoor je niet steeds opnieuw hoeft te veranderen, als je boodschappen gedaan hebt.

https://skydrive.live.com/?cid=a526e0ee ... E6DC%21168
In deze map spreadsheet en voorbeelden om voor andere dan originele banden om te rekenen, maar ook als je de originele wilt controleren, en zien of het voor andere onstandigheden lager kan.
klik op bestand dat je wilt, aan het eind op I in cirkeltje , dan in de rechterbalk info, kies voor downloaden, en daarna open spreadsheets in Excell of gelijksoortig programma.
Vanuit deze map kun je verder navigeren over mijn hele publieke map van skydrive/hotmail.

Kom je er niet uit, geef me de nodige gegevens , doe ik het voor je.
van banden maximum load/loadindex en soort band voor de te gebruiken referentiedruk.
Van de auto de Max toelaatbare aslasten en max snelheid minimaal.

Succes
(Ja dat is) Peter
door MK2-VRT
Wel allemaal leuk en aardig die link..Maar wie pompt zijn band op voor hij gaat winkelen ? Of doet de forume 'wegen per wiel' ?

Meer dan de helft van de auto bezitters controleerd niet eens de druk eens in de zoveel weken..

Gr Stefan

Die "Ratio App"... die hoort bij de laad[…]

Lekkage/water is zo'n beetje het vervelendst wat j[…]

Nadat ik vorige week bij de dealer was geweest kon[…]

Op mijn T-Roc Cabrio ook van Continental de 4-seiz[…]

Fox met een airbagstoring

Ik heb nl ook een Fox die begint met een airbagsto[…]

Ik vind de druk wel enorm snel dalen als de pomp s[…]

Als het alleen op dimlicht werkt, zou het best aan[…]

Ik heb nu 1,5 maand een nieuwe Golf 8.5 R-Line fac[…]