VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen luchtgekoelde auto's
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door NASH
#1640173
Hey!!

Ik ben NASH 31jr woonachtig in zeeland. Mijn vrouw en ik hebben al +/- 10 jaar een kever waarvan hij al 3 jaar op stalling staat voor laswerk. Mijn schoonvader heeft jaren lang het onderhoud er aan gedaan. Zelf heb ik er alijd weinig mee gehad, vond het wel bijzonder er af en toe mee te rijden.

Dit jaar heb ik zelf een golf1 cab '83 1.8 DX aangeschaft en ben aardig verslaaft geraakt aan het restaureren van dat hok. (foto's volgen nog wel eens) Met een garage aan huis (35 m2) heb ik redelijk wat opties en ben d'r nu serieus over aan het denken om zodra de golf 90% af is te beginnen aan het rijklaar maken van die kever. Hierbij ga ik absoluut jullie hulp bij nodig hebben.

Ik heb wel wat informatie, maar hoop op veel meer van jullie kant
type 111022
2deurs
wielbasis 240
lediggewicht 786
brandstof B
cil 4
12 dec 1974
orriginele kleur wit

Vragen:
Tis iets van een semi automaat met 2 versnellingen- hoe bijzonder is zoiets en hoe werkt het?
D'r zit een mega grote spotlight op- weet iemand waarvoor het gebruikt zou zijn?
Is het een 1303 l type?
Wat is de waarde van de auto als de balken vervangen moeten worden? (ivm kostenraming herstel werkzaamheden)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou dat was em..

Grtzz NASH

p.s. mijn andere VW's

Afbeelding
Gebruikersavatar
door hawkeye
#1640203
Hallo, de Kever is beslist geen 1303 (die heeft een bolle voorruit en grotere kofferklep). Het is vermoedelijk een 1200 maar er is veel aan verspijkerd, waarvoor die lamp dient is mij niet bekend, wellicht er later op gezet (om huisnummers te vinden) of het waard is om de Kever op te knappen, altijd!, hoe meer Kevers er op de weg rijden hoe beter! je kunt aan de hand van het kenteken achterhalen (www.rdw.nl) wat voor type Kever het is, succes met de restauratie!
Gebruikersavatar
door ClemensVento
#1640915
Je kunt ook via http://automuseum.volkswagen.de/urkunden.html een oorkonde aanvragen, weet je precies hoe die vroeger uit de fabriek is gerolt :tu:

En een kever is het meestal wel waard om te restaureren, maar meestal financiël niet. Je moet er geen winst op willen maken, dat gaat je niet lukken. En met de balken bedoel je de dorpels? Als die rot zijn zal die ongetwijfeld op meer plekken rot zijn, maar die kom je vanzelf wel tegen :LOL:
Gebruikersavatar
door janwillem53b
#1642097
Ik heb hem vergeleken met oude foto's. En idd kan op iedere auto gezet worden. Alleen is het bouwjaar van de politie kever op die oude foto's gelijk aan de kever van NASH.
Gebruikersavatar
door bord4kop
#1669532
En origineel wit.. Ja, het zou maar zo een ex-politie kunnen zijn
(maar of ze destijds in automaatjes reden...?)

Het lijkt me een originele Nederlandse kever. En hoogstwaarschijnlijk in Duitsland gemaakt, geen mex dus.
Achterspatborden zijn niet uit 74. Bumpers weer wel. Knippers op de voorbumper zijn ook niet origineel VW.
Dus misschien ook ander spatborden voor, van een later type. De knipperlichten horen er namelijk er boven op bij dat jaartal.

Waarde is lastig zo. Een goede, originele harde kever uit 74 zal zo 'n 6 a 8000 waard zijn. Maar verkopen (voor dat geld) is meestal niet zo makkelijk.
Gebruikersavatar
door Vladi
#1669539
Zou eerder Brandweerkever zeggen met die kleur :mrgreen:

Maar kan natuurlijk overgeblazen zijn.

Het is het iig waard, niet voor het geld, maar voor de nostalgie :tu:
Gebruikersavatar
door Artinmotion
#1676940
Het is een zoeklicht, was een optie die destijds niet veel werd verkocht.
Het is een -wat de gek ervoor geeft- optie.

Qua waarde van de auto, met veel laswerk krijg je er nog zo'n 1500 a 2000 voor.

Een goede doet 4000 uit dat bouwjaar.
En het is een 1200 spaarkever :)
door westfalia
#1680621
achterschermen zijn wel degelijk de goede (1974 hebben de zo genaamde olifantenpoten)
bumpers zijn verkeerd, dit zijn de 1200 bumpers en naar ik vermoed is het een kever van na 08/74 deze hebben de dikke bumpers met de pinkers in de bumpers

kan politiekever zijn heeft ook geen handschoenvak deurtje (ben niet zeker)

automaat zijn moeilijker te vinden dan andere, en het chassis is ook gezocht omdat die de kardanaandrijving heeft i p v de steekasaandrijving, dit in verband met ombouw naar zwaardere motor en dito bak

groeten erwin
Gebruikersavatar
door t42
#1689194
ik ben wel automaat expert geworden ;)

dit is een 1300 kever want 1200 is nooit als automaat gemaakt.

je hebt 3 versnellingen vooruit (L, 1 en 2)
1 achteruit
1 parkeerstand

L is voor als je een aanhanger of bergop rijdt max 40/50kmh
1 is normaal weg rijden (binnebebouwdekom versnelling) tot een km of 70/80
dan gas loslaten naar zijn 2 schakelen (niet uit zijn 2 wegrijden aub word de omvormer heet van)
koppeling doet hij zelf omdat er een schakelaar in de pook zit.
in zijn 2 kun je 170km halen (dat lukte mij) maar normaal is 130 wel zijn top.
verbruik is hoger dan schakel.

afstellen in wel klote soms vooral als je hem in zijn achteruit zet wil hij er in bonken.
koppelings platen en andere automaat onderdelen zijn DUUR. (rede dat ik de mijne naar schakel ombouw)
wel rijd het relaxt.

ik heb nog hoop info over semi automaten liggen (tekeningen enz) wel allemaal in duits.

maximale motor die in deze kever mag is een 1600 met 50pk.
andere carbs kun je er niet zomaar in zetten omdat systeem op het spruitstuk zit aangesloten(vacuum) en er zit een speciale oliepomp op de motor die de ATF olie rondpomt.
ook de vliegwiel is speciaal voor de koppelomvormer.

automaten zijn soms goed te verkopen aan hobbyisten voor racen maar normaal blijven ze vaak staan. (vooral slopers)
maar een opgeknapte word vaak goedkoop verkocht omdat veel mensen er beetje bang voor zijn. (techniek niet kennen) maar alles is nog wel gewoon aan te komen.
kocht de mijne met verse apk voor 800 euro is goede staat. (toen nog zonder laswerk)
Gebruikersavatar
door t42
#1689224
bord4kop schreef:En origineel wit.. Ja, het zou maar zo een ex-politie kunnen zijn
(maar of ze destijds in automaatjes reden...?)

Het lijkt me een originele Nederlandse kever. En hoogstwaarschijnlijk in Duitsland gemaakt, geen mex dus.
Achterspatborden zijn niet uit 74. Bumpers weer wel. Knippers op de voorbumper zijn ook niet origineel VW.
Dus misschien ook ander spatborden voor, van een later type. De knipperlichten horen er namelijk er boven op bij dat jaartal.

Waarde is lastig zo. Een goede, originele harde kever uit 74 zal zo 'n 6 a 8000 waard zijn. Maar verkopen (voor dat geld) is meestal niet zo makkelijk.

2e deel 1974 gingen de kniperlichten naar de bumper.
maar kan zijn dat ze er wel op horen, automaten bleven toen langer in de showroom staan dan andere. zo heeft de mijne uit 74 bijna 6maanden in nederland gestaan zonder kenteken.
Stuur en stoelverwarming

In het klimaatmenu heb ik dat natuurlijk al aange[…]

Transporter 6.1 150pk dsg

Hoi vrijdag nieuwe 2023 transporter 6.1 gekregen […]

Loopt weer als een zonnetje! Twee nieuwe zuigers,[…]

Breekkabel bevestigen VW Tiguan 2013

Hallo, Ik heb onlangs een Volkswagen Tiguan uit 2[…]

Golf 5 GTI 77-RF-PL

Ik was de 1e eigenaar van deze auto en zag dat de […]

50/18 op een auto leggen die standaard 55/18 heeft[…]

Waarop baseer je een hoog verbruik? Tank vol gegoo[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

meteen naar 1969 vanaf 18xx