VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf IV, V, Bora/Jetta & Touran
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
Gebruikersavatar
door maurice
#1426909
LouisTfsi schreef:
NielsMK4 schreef:Louis, het een en ander klopt wel.. Maarja als je het leuk vind om zelf wat te doen aan je auto, maakt het toch niet uit? Dan het is juist leuk om uit te zoeken hoe het moet etc, ook om geld te besparen!

En leuk en aardig dat je zegt dat VW monteurs vaak korting krijgen, maar dat is meestal voor zichzelf.. Ik mag in ieder geval niet voor Jan en Alleman onderdelen inkopen tegen kortingen, dus ik zal die zin eventjes ontkrachten, en ik denk dat dit voor meerdere monteurs geldt??

Ik heb deze jongen ook al een beetje opweg geholpen, dus het komt helemaal goed (hoop ik :LOL: ) :tu:
Natuurlijk kan het leuk zijn om te doen voor de hobby. Ik bedoel eigenlijk meer dat de nieuwere golfjes teveel elektronica hebben en je daarom toch niet om een garage heen kunt. Als je wilt leren sleutelen lijkt me een golf 1, 2 of 3 leuker. Ik heb verder geen idee hoe het met de korting zit, maar ik heb wel verschillende malen iets besteld via een VW monteur en daar zat wel korting op. Het zal van het geval afhangen denk ik ;-)
Ik vond het wel een grappig topic want ik liet mijn auto eerst ook bij iemand aan huis doen, totdat ik een golf 4 aanschafte en er te veel dingen dan toch nog door een garage uitgezocht/uitgelezen moesten worden, waardoor het niets meer uitmaakte qua geld. De kleine dingen die je dan door een garage moet laten doen, zijn relatief duurder dan als je alles door hun laat doen. De "beunhaas" die me altijd hielp doet tegenwoordig helemaal geen auto's meer, vooral om deze reden.
Dat heet meegaan met de tijd, ik schaf ook steeds een nieuwe vagcom aan om mijn klanten ten dienst te zijn. Grote beurten zijn meestal mechanische onderdelen die men zelf best kan vervangen als je een beetje inzicht hebt. Moeilijke problemen zijn overal ook bij de dealer.
Gebruikersavatar
door Ilyas88
#1426922
Wat Maurice hierboven zegt klopt, maar wat jij zegt Louistfsi kan ik ook wel begrijpen van dat elektronica gedoe, maar een grote beurt kom je niet aan de elektronica. Zoals Maurice ook heeft aangegeven gaat het om mechanische gedeelte. Het enige elektronica waar je aan zit is je service-interval, want die moet gereset worden en dat kan je zonder Vag-com etc :tu:
Gebruikersavatar
door maurice
#1426950
nou ja, bij een grote beurt wordt er ook naar storingen gekeken. Dus daar heeft louis een puntje, maar ik, en vele garages hebben vagcom en kunnen dus ook uitlezen. Hiermee wil ik zeggen dat electrische problemen bij een normale garage net zo moeilijk te vinden zijn als bij de dealer. Het is dan meer van "we beginnen te vervangen bij het goedkoopste onderdeel" Uitlezen geeft vaak nog maar een richtig aan en niet de precieze oorzaak. Vaak ook omdat het probleem veroorzaakt wordt door een ander probleem. Dus kennis van zaken moet je wel hebben als je elctrische problemen op gaat lossen. Tenminste dat is iets wat ik zelf altijd doe. Ik ga eerst nadenken of de foutcode wel juist is voor wat vagcom aangeeft en kan het niet door een andere fout veroorzaakt worden............
Gebruikersavatar
door hawkeye
#1427086
Vroeger had je nog auto's waar je een hoop zelf aan kon sleutelen, maar ja, alles verandert en dat gaat ten koste van het zelf kunnen doen......
Gebruikersavatar
door Ilyas88
#1428841
Nou de luchtfilter, interieurfilter en de brandstoffilter heb ik zojuist vervangen, voor mijn gevoel is het allemaal goed gegaan en hoefde niet te ontluchten na het vervangen van de brandstoffilter en de auto startte meteen zonder gestotter ofzo.

Nu alleen de olie en de oliefilter nog maar die laat ik bij de garage doen denk ik omdat ik niet de beschikking heb over assteunen en speciaal gereedschap.
Gebruikersavatar
door Ilyas88
#1428855
Kan iemand mij een bevestiging geven voor het volgende, ik heb gelezen dat motorcode BKC 3,8 liter olie nodig heeft inclusief oliefilter, KLOPT DIT?

GOLF V 1.9TDI BKC 105 PK
Gebruikersavatar
door Ilyas88
#1428870
Op een andere site stond dit:

Dat is afhankelijk van je motorcode en bouwjaar.

Vanaf bj. 10.03 - Motorcode BKC 3.8 liter
Vanaf bj. 01.05 - Motorcode BLS 4.3 liter
Vanaf bj. 01.06 - Motorcode BXE 3.8 liter

Dit is inclusief de oliefilter.
Gebruikersavatar
door maurice
#1429118
ik kan je olie een stuk goedkoper leveren. Rond de 8 euro per liter. Is ook longlife en geschikt voor pd motoren. Dus dan ben je voor 5 liter incl verzenden 50 euro kwijt. Dan heb je kendall elite 5w40 longlife. Jij hebt een pompverstuiver en daar hoort 5w40 PD olie in.
Gebruikersavatar
door Ilyas88
#1429155
Ik ben vandaag voor de zekerheid langs de dealer gereden die hebben mij gezegd dat er 5w30 longlife in gaat (zij gebruiken castrol en kost bij hun 25 euro per liter).

Ik doe ook steeds een longlife beurt dus om de 30.000km, en op verschillende sites van olie leveranciers zoals castrol en kroon-oil geeft ook 5w30 aan. Maar dit had ik al te horen gekregen van NielsMK4. Inmiddels ook olie van castrol besteld. Bij gebruik van 5w40 raden ze aan om 15.000km beurten te doen op verschillende sites en dat is voor mij niet te doen omdat ik dan om de 2-3 maanden olie moet verversen.
Gebruikersavatar
door maurice
#1429160
nou daar ben ik het niet mee eens. 5w40 longlife PD olie kan zeker 30.000 km mee. Ik bn goed bevriend met de importeur van kendall oil en we hebben die uitgezocht. Zeker omdat het merk kendall veel in de racerij gebruikt wordt.
Gebruikersavatar
door Ilyas88
#1430504
Wou vandaag zelf de olie verversen, maar durfde toch niet met alleen een krik onder de auto te gaan liggen :lol: Wordt toch van de week ff naar de garage voor de olie denk ik :D Tenzij er andere opties zijn dan hoor ik het graag :tu:
Gebruikersavatar
door LouisTfsi
#1432362
Ilyas88 schreef:Wou vandaag zelf de olie verversen, maar durfde toch niet met alleen een krik onder de auto te gaan liggen :lol: Wordt toch van de week ff naar de garage voor de olie denk ik :D Tenzij er andere opties zijn dan hoor ik het graag :tu:
..... ;)
Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]