VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Arteon, Passat, Passat CC & Phaeton.
  • Gebruikersavatar
door Hermanus
#1315924
Mensen,

Ben van plan een Passat Station 1.8T te gaan kopen. Zal rond 2002 worden denk ik. Vraag of deze auto extreem duur in onderhoud is en of de turbo veel storingen geeft normaal gesproken. Kortom is deze auto zoals de meeste VW's lekker betrouwbaar?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
door northpole10
#1770846
het is een passat dus erg betrouwbaar het grote probleem is of de wagen motorisch goed is onderhouden ... zo niet loop er met een grote boog omheen ;) ps het 1.8 20vT blok is een van de meest gewaardeerde motorblokken wereldwijd als het op tuning moet aankomen omdat de blokken makkelijk te tunen zijn en erg sterk zijn ... de turbo's zelf zijn eigenlijk het enige echte zwakke punt van de motor te samen met de goedkope bosh divertervalve... vervang deze voor een forge of bailey's diverter valve samen met een front mounted intercooler een KKK04 of garrett t28 turbo met een cura intake en een 3 inch downpipe + volledige 3 inch uitlaat lijn en je hebt een monster motor die makkelijk tot de 300 pk geeft met de juiste chip erop.... vervang koppeling voor een sport koppeling en je kan de turbo druk opschroeven naar 2 bar ... dan zit je te kijken naar 400 + pk's ( let op dan is ie alles behalve zuinig en ben je al rond de 5000 euro armer aan aanpassingen)

owjah pas bij meer dan 300 pk's is het pas nodig om de orginele kop te vervangen voor die van de golf gti/ audi S3/ seat leaon cupra of die van de skoda octavia RS ( de kleppen hiervan zijn groter)

ps dit is een dure grap want het vereist meer dan alleen maar de kop vervangen ...de gasklep van die kop is nml electronisch.

Voor wat betreft je vraag is de enige veel voorkomende storing die van de airbag, dit omdat er een kabeltje onder de bijrijders stoel of bestuurders stoel gecorrodeerd is... voor de rest een super betrouwbare wagen met heel veel tuningsopties ;)
door Bluepower
#1770908
Kop vervangen is quatsch..... wil je echt hoge vermogens creeëren, dan moet je eerder kijken naar een set goede nokkenassen!
Terug naar de vraag van de TS: als de passat gewoon netjes zn beurten heeft gehad, dan kan dat blokje makkelijk 2.5 ton draaien, idd de zwakke punten zijn de turbo, DV, N75 klep en de bijbehorende vacuumslangen, en de koppeling.
Meestal worden passat's rustig(er) bereden dan bv een golf, waardoor de slijtage over het algemeen minder zal zijn.
Maar zoals met elke auto, doe een GOEDE en LANGE proefrit, bekijk alles goed, controleer de bekende punten en als je een goed gevoel erbij hebt: kopen. Zo niet, lekker laten staan en verder zoeken!

Suc6
Gebruikersavatar
door northpole10
#1771280
Bluepower schreef:Kop vervangen is quatsch..... wil je echt hoge vermogens creeëren, dan moet je eerder kijken naar een set goede nokkenassen!
dus niet he pik als je echt hoge vermogens eruit wil halen moet je de kop vervangen want daar zit nml heel wat verschil in ( motorcode juiste kop voor vermogens boven de 300 pk = AGU ) en je gelooft het of niet daarin zit een scherpere nokkenas en met de juiste downpipe en KKK04 turbo heb je dan zonder chippen en de juiste ecu 230 pk standaard ;)

Zijn dit de Continental Contact 2 toevallig ?

Die "Ratio App"... die hoort bij de laad[…]

Lekkage/water is zo'n beetje het vervelendst wat j[…]

Nadat ik vorige week bij de dealer was geweest kon[…]

Fox met een airbagstoring

Ik heb nl ook een Fox die begint met een airbagsto[…]

Ik vind de druk wel enorm snel dalen als de pomp s[…]

Als het alleen op dimlicht werkt, zou het best aan[…]

Ik heb nu 1,5 maand een nieuwe Golf 8.5 R-Line fac[…]