VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
#1252505
Hallo,

ik ben Daniel en trotse eigenaar van een Golf 2 1.3 uit '91 8)

Sinds kort heb ik alleen een probleempje met de verwarming van de auto,
ik ben al op div. forums aan het snuffelen geweest op zoek naar mensen met hetzelfde probleem, maar hun omschrijvingen zijn telkens net even anders als wat ik merk.
Hopenlijk kan en wil iemand hier me meer zekerheid geven over het vinden van de oorzaak van dit probleem.

Het is zo dat wanneer ik de auto start en warm rij alles gewoon goed gaat, meestal rij ik vrij snel de snelweg op en dan wordt de kachel vanzelf lekker warm.
Maar zodra ik de snelweg af ga begint de kachel koude lucht te blazen en zit ik binnen no-time te vernikkelen in m'n auto!
De temperatuurmeter geeft dan aan dat de motor warm loopt (op de snelweg staat ie gewoon netjes in het midden) en zelfs het waarschuwingslampje begint na enkele minuten te knipperen.

Als ik bv. dan weer de snelweg op zou rijden, of iig boven de 3500 toeren kom, wordt de kachel weer netjes warm.
Zou ik in de stad blijven rijden, wordt ie dus nooit warm.

Ik heb dus al wat topics gelezen en kon alvast wat dingen vaststellen:
- ja, de schuimrubber afdichting van de kleppen is poreus en komt regelmatig door de ventilatieopeningen naar buiten zetten. maar omdat de kachel wel gewoon werkt op de snelweg, kan dit geen afdichtingsprobleem zijn
- het duurt niet lang voordat de kachel warm wordt als ik eenmaal toeren aan het maken ben, hooguit 10 min.
- de vloermatten zijn gewoon droog, de kachelradiator is dus niet lek of zo. (matten zijn alleen nat als het hard geregend heeft buiten, dus dat is weer een ander probleem :( )
- ik heb geen idee of deze auto ook terug geroepen is geweest vanwege het overdrukprobleem met de verwarming.
- ik zou liever niet de bypass pijpjes doorverbinden, ik wil alles graag zo orgineel mogenlijk houden.

toevallig weet ik een paar sloopauto's te staan van dit type, dus ik zou wel aan een gebruikte thermostaat kunnen komen denk ik, want ik brgijp dat die tegenwoordig nog moeilijk te krijgen zijn bij de VWdealer.

Dus mijn vraag is; is dit een thermostaatprobleem of moet ik het ergens anders zoeken?

alvast bedankt,

Daniel
#1252524
Ik had dit probleem ook en bij mij werd de kachel ook wel redelijk warm als ik boven de 3500 toeren (of iets in die richting) maakte, maar verder bleef hij idd ook koud. Mijn probleem bleek uiteindelijk de koelvoeistof te zijn: dat gele reservoirbakje was helemaal leeg en moest dus bijgevuld worden.

Nu wordt de kachel gewoon weer altijd lekker warm.

P.S. een thermostaat is trouwens gewoon nog heel makkelijk nieuw te krijgen bij veel auto-onderdelenzaken en kost maar 12,50 euro. Had deze namelijk ook gekocht, maar bleek uiteindelijk dus niet nodig te zijn in mijn geval.
#1252536
KJ-Golf schreef:Ik had dit probleem ook en bij mij werd de kachel ook wel redelijk warm als ik boven de 3500 toeren (of iets in die richting) maakte, maar verder bleef hij idd ook koud. Mijn probleem bleek uiteindelijk de koelvoeistof te zijn: dat gele reservoirbakje was helemaal leeg en moest dus bijgevuld worden.

Nu wordt de kachel gewoon weer altijd lekker warm.

P.S. een thermostaat is trouwens gewoon nog heel makkelijk nieuw te krijgen bij veel auto-onderdelenzaken en kost maar 12,50 euro. Had deze namelijk ook gekocht, maar bleek uiteindelijk dus niet nodig te zijn in mijn geval.
bedankt voor de tip!
ik heb m'n koelvloeistof een half jaar geleden nog vervangen en deze is gewoon op peil
(d.w.z. tussen de 'upper' en 'low' streepjes van het expantiereservoir, witte bol rechts boven op de foto) neem aan dat je die bedoeld met het gele bakje..
44856808_4.jpg
44856808_4.jpg (30.89 KiB) 345 keer bekeken

iig handig te weten dat de thermostaat dus nog gewoon te krijgen is en geen hele zak met geld kost. ik zal straks eens bij de plaatselijke VW dealer langsrijden voor een nieuwe
#1252906
Bij de 1.3 zit je thermostaat trouwens net onder die blauwe sensor. naast je uitlaat. het zwarte kleppie waar de koelslang aan zit.
Werkt je koelvloeipomp wel 100%? m.a.w. stroomt er een redelijke straal door het dunne slangetje die naar je koelvloeistofvat loopt als de motor net aan staat?

je thermostaat kan ook blijven hangen, dan duurt het te lang tot hij dicht gaat en bij langzaam rijden word het koelvloeistof dan te koud = koude kachel.
#1258513
pinow_andela schreef:Bij de 1.3 zit je thermostaat trouwens net onder die blauwe sensor. naast je uitlaat. het zwarte kleppie waar de koelslang aan zit.
Werkt je koelvloeipomp wel 100%? m.a.w. stroomt er een redelijke straal door het dunne slangetje die naar je koelvloeistofvat loopt als de motor net aan staat?

je thermostaat kan ook blijven hangen, dan duurt het te lang tot hij dicht gaat en bij langzaam rijden word het koelvloeistof dan te koud = koude kachel.

bedankt voor de info!
het probleem is inmiddels opgelost, ik heb een lek in m'n koelsysteem, waardoor het niveau van de koelvloeistof toch te laag was, na het bijvullen werkte de kachel ook weer gewoon :)
ik moet dus nog wel op zoek naar dat lek, zo op het oog zie ik niets wat wijst op een lek, dus ik vrees ook een beetje voor m'n koppakking. :(
maar goed, ik ga wel een keer goed zoeken als het weer wat warmer is, want ik heb geen garage oid. en ik vind het nu een beetje te koud om op straat te sleutelen.

ik had trouwens wel al een thermostaat gekocht, dus wie er nog een nodig heeft..
RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

Software versie 3.5

Momenteel wordt voor de ID.4 1st software versie 3[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]