- 14 dec 2009 11:07
#1252505
Hallo,
ik ben Daniel en trotse eigenaar van een Golf 2 1.3 uit '91
Sinds kort heb ik alleen een probleempje met de verwarming van de auto,
ik ben al op div. forums aan het snuffelen geweest op zoek naar mensen met hetzelfde probleem, maar hun omschrijvingen zijn telkens net even anders als wat ik merk.
Hopenlijk kan en wil iemand hier me meer zekerheid geven over het vinden van de oorzaak van dit probleem.
Het is zo dat wanneer ik de auto start en warm rij alles gewoon goed gaat, meestal rij ik vrij snel de snelweg op en dan wordt de kachel vanzelf lekker warm.
Maar zodra ik de snelweg af ga begint de kachel koude lucht te blazen en zit ik binnen no-time te vernikkelen in m'n auto!
De temperatuurmeter geeft dan aan dat de motor warm loopt (op de snelweg staat ie gewoon netjes in het midden) en zelfs het waarschuwingslampje begint na enkele minuten te knipperen.
Als ik bv. dan weer de snelweg op zou rijden, of iig boven de 3500 toeren kom, wordt de kachel weer netjes warm.
Zou ik in de stad blijven rijden, wordt ie dus nooit warm.
Ik heb dus al wat topics gelezen en kon alvast wat dingen vaststellen:
- ja, de schuimrubber afdichting van de kleppen is poreus en komt regelmatig door de ventilatieopeningen naar buiten zetten. maar omdat de kachel wel gewoon werkt op de snelweg, kan dit geen afdichtingsprobleem zijn
- het duurt niet lang voordat de kachel warm wordt als ik eenmaal toeren aan het maken ben, hooguit 10 min.
- de vloermatten zijn gewoon droog, de kachelradiator is dus niet lek of zo. (matten zijn alleen nat als het hard geregend heeft buiten, dus dat is weer een ander probleem )
- ik heb geen idee of deze auto ook terug geroepen is geweest vanwege het overdrukprobleem met de verwarming.
- ik zou liever niet de bypass pijpjes doorverbinden, ik wil alles graag zo orgineel mogenlijk houden.
toevallig weet ik een paar sloopauto's te staan van dit type, dus ik zou wel aan een gebruikte thermostaat kunnen komen denk ik, want ik brgijp dat die tegenwoordig nog moeilijk te krijgen zijn bij de VWdealer.
Dus mijn vraag is; is dit een thermostaatprobleem of moet ik het ergens anders zoeken?
alvast bedankt,
Daniel
ik ben Daniel en trotse eigenaar van een Golf 2 1.3 uit '91
Sinds kort heb ik alleen een probleempje met de verwarming van de auto,
ik ben al op div. forums aan het snuffelen geweest op zoek naar mensen met hetzelfde probleem, maar hun omschrijvingen zijn telkens net even anders als wat ik merk.
Hopenlijk kan en wil iemand hier me meer zekerheid geven over het vinden van de oorzaak van dit probleem.
Het is zo dat wanneer ik de auto start en warm rij alles gewoon goed gaat, meestal rij ik vrij snel de snelweg op en dan wordt de kachel vanzelf lekker warm.
Maar zodra ik de snelweg af ga begint de kachel koude lucht te blazen en zit ik binnen no-time te vernikkelen in m'n auto!
De temperatuurmeter geeft dan aan dat de motor warm loopt (op de snelweg staat ie gewoon netjes in het midden) en zelfs het waarschuwingslampje begint na enkele minuten te knipperen.
Als ik bv. dan weer de snelweg op zou rijden, of iig boven de 3500 toeren kom, wordt de kachel weer netjes warm.
Zou ik in de stad blijven rijden, wordt ie dus nooit warm.
Ik heb dus al wat topics gelezen en kon alvast wat dingen vaststellen:
- ja, de schuimrubber afdichting van de kleppen is poreus en komt regelmatig door de ventilatieopeningen naar buiten zetten. maar omdat de kachel wel gewoon werkt op de snelweg, kan dit geen afdichtingsprobleem zijn
- het duurt niet lang voordat de kachel warm wordt als ik eenmaal toeren aan het maken ben, hooguit 10 min.
- de vloermatten zijn gewoon droog, de kachelradiator is dus niet lek of zo. (matten zijn alleen nat als het hard geregend heeft buiten, dus dat is weer een ander probleem )
- ik heb geen idee of deze auto ook terug geroepen is geweest vanwege het overdrukprobleem met de verwarming.
- ik zou liever niet de bypass pijpjes doorverbinden, ik wil alles graag zo orgineel mogenlijk houden.
toevallig weet ik een paar sloopauto's te staan van dit type, dus ik zou wel aan een gebruikte thermostaat kunnen komen denk ik, want ik brgijp dat die tegenwoordig nog moeilijk te krijgen zijn bij de VWdealer.
Dus mijn vraag is; is dit een thermostaatprobleem of moet ik het ergens anders zoeken?
alvast bedankt,
Daniel