VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
door MaartenKlop
#1195551
Hoi

Ik heb last van een olielekkage ws langs de nokkenaskeerringen (golf3 1.4). Nu kan dit betekenen dat de keringen gewoon op zijn, maar ik heb ook wel eens gehoord dat dat kan komen door een te hoge oliedruk die de pomp levert. Om dat op te lossen , zou je 'iets' schoon moeten maken, maar ik weet niet meer wat.
Wie helpt?

Ook wil ik graag weten waar de carterontluchting zit bij deze motor.

Een lekke krukaskeerring (distriebutiezijde), komt wel eens voor en is dit goed zelf te vervangen?

En hetzelfde voor de nokkenas, is dit zelf te doen?
door golfje2
#1195578
Kan zijn dat de overdrukklep op de oliepomp niet open gaat. Dan kan bij koude motor inderdaad de druk te hoog oplopen.

Maar lijkt me sterk dat dat je probleem is.

De volle oliedruk staat namelijk helemaal niet tegen de keerringen. Denk dus gewoon dat de keerringen versleten zijn.

Carterontluchting is meestal een luchtslang die op het kleppendeksel aangesloten is. Er kan ook nog een slang op het onderblok zitten.
door MaartenKlop
#1195714
Ok. Ik had dat al zo'n beetje verwacht. Maar nu lekt de olie 'ergens' vandaan op de rechter homokineet, die het weer in de rondtte slingert tijdens het rijden. Ik heb nog niet goed kunnen lokaliseren waar dat vandaan komt. Het lekken gaat best wel hard, druppelsgewijs. Dit is van het ene op het andere moment gekomen. De hele carterpan is nat aan de onderkant. Wat kan er allemaal nog meer lekken?

Ik had een beetje teveel olie bijgevuld, daarom dacht ik aan de carterontluchting die het er weer uitspettert (over de homokineet enz). Er loopt idd een slangetje van het kleppendeksel naar beneden, maar ik kan niet zien waarheen.
Maar nu heb ik weer wat olie afgetapt, en er lekt nog steeds olie.

De olie drupt op twee plekken langs de warme uitlaat, waardoor het nogal stinkt, die olie verbrand op de hete uitlaat. Ik durf er geen lange ritten meer mee te maken ivm brandgevaar.
door golfje2
#1195743
Controleer de kleppendekselpakking eens, of beter misschien gewoon meteen vervangen.Kost maar een paar euro en is in een half uurtje gedaan.

Een lekkende keerring zou je zo moeten kunnen zien.

Desnoods alles een keer goed schoonmaken, motor laten lopen of een stukje rijden en dan kijken waar het langs af loopt.
door MaartenKlop
#1196398
golfje2 schreef:
Desnoods alles een keer goed schoonmaken, motor laten lopen of een stukje rijden en dan kijken waar het langs af loopt.
Heb ik vanmorgen eens gedaan, en de olie lekt bij de rechter aandrijfas uit de versnellingsbak. Tijdens het rijden wordt de olie overal heen geslingerd.

Ik zou graag willen weten hoe je het oliepeil in de bak controleert, en wat voor olie gaat er in?

De lekkende keerring vervangen (ik ga er even van uit dat het een keerring is), is dat te doen en zoja wat is de juiste aanpak?

Als laatste, wat zijn de maten van deze keerring? Dan kan ik hem zelf ergens halen. Mijn ervaring met keerringen is dat er door dealers op dat soort onderdelen een moordwinst gemaakt wordt..
Gebruikersavatar
door djo
#1252274
MaartenKlop schreef:
golfje2 schreef:
Desnoods alles een keer goed schoonmaken, motor laten lopen of een stukje rijden en dan kijken waar het langs af loopt.
Heb ik vanmorgen eens gedaan, en de olie lekt bij de rechter aandrijfas uit de versnellingsbak. Tijdens het rijden wordt de olie overal heen geslingerd.

Ik zou graag willen weten hoe je het oliepeil in de bak controleert, en wat voor olie gaat er in?

De lekkende keerring vervangen (ik ga er even van uit dat het een keerring is), is dat te doen en zoja wat is de juiste aanpak?

Als laatste, wat zijn de maten van deze keerring? Dan kan ik hem zelf ergens halen. Mijn ervaring met keerringen is dat er door dealers op dat soort onderdelen een moordwinst gemaakt wordt..
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, aangezien ik met hetzelfde probleem zit.
Gebruikersavatar
door vw_golf91
#1259896
Hee ik heb zelf een golf 2 1300 heb het ook gehad dat me versnellingsbak lekte langs me aandrijfas. Ik heb toen de kering vervangen die koste €13,30 en er zit ook een kegelring die was bij mij gebroken die koste €10,00. Heb ze bij de VW dealer gehaald, dus heb je een beetje een idee wat het gaat kosten. De maat van je kering zou ik niet weten zou je hem er uit moet hallen en zou je naar de brezan of een andere automaterialen zaak moeten gaan.

Succes
Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]