VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Problemen met Golf I, II, III, Jetta & Vento
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#1122131
Ik wou vanmiddag een Spal fan aanluiten die ik al jaren in m,n garage had liggen, nu heb ik een klein probleem.

De fan heeft 2 draden (zwart/blauw) maar de stekker van de therm schakelaar heeft er 3.

Welke moet ik nou pakken om hem goed aan te sluiten?
Gebruikersavatar
door pigeon
#1122166
de drie draden van je therm schakelaar zijn voor een extra harde stand van de fan.

1 draad = inkomend plus ( meten is weten)

1 draad = normale stand fan aan, dus als je rijwind heb en de fan erbij springt als extra koeling

1 draad = extra harde stand fan aan, bijvoorbeeld als je van de snelweg afkomt in de zomer en gelijk voor een stoplicht staat, geen rijwind, dan gaat de fan extra hard aan om bij te koelen.

dus ga even meten welke draad het eerst stroom krijgt van je therm schakelaar met warme motor en sluit die aan op je fan.

oja test ff de draairichting van je fan door deze op je accu te zetten, dan weet je gelijk welke draad je plus van je fan is, dan de andere op massa alvast zetten, hoef je alleen de plus van je fan op de draad die aangaat via je therm schakelaar te zetten

Hopelijk beetje duidelijk? :mrgreen:
Gebruikersavatar
door VAG79
#1122173
pigeon schreef:de drie draden van je therm schakelaar zijn voor een extra harde stand van de fan.

1 draad = inkomend plus ( meten is weten)

1 draad = normale stand fan aan, dus als je rijwind heb en de fan erbij springt als extra koeling

1 draad = extra harde stand fan aan, bijvoorbeeld als je van de snelweg afkomt in de zomer en gelijk voor een stoplicht staat, geen rijwind, dan gaat de fan extra hard aan om bij te koelen.

dus ga even meten welke draad het eerst stroom krijgt van je therm schakelaar met warme motor en sluit die aan op je fan.

oja test ff de draairichting van je fan door deze op je accu te zetten, dan weet je gelijk welke draad je plus van je fan is, dan de andere op massa alvast zetten, hoef je alleen de plus van je fan op de draad die aangaat via je therm schakelaar te zetten

Hopelijk beetje duidelijk? :mrgreen:

Ja hoor dit is heel duidelijk, en precies hoe ik het zelf al wist :mrgreen: .

Snap dat ik hem gewoon kan doormeten, dat is nou net het gedeelte waar ik geen zin in had.
Dacht als iemand uit z,n hoofd de kleur van de draden weet, dan is het gelijk goed.
Nu moet ik eerst gaan rijden, de motor heet laten worden en dan aan de fan en draden gaan werken.
Gebruikersavatar
door pigeon
#1122174
ja sorry daar kan ik je niet mee helpen, in ieder succes!
Gebruikersavatar
door VAG79
#1122177
pigeon schreef:ja sorry daar kan ik je niet mee helpen, in ieder succes!

Thanks, voor de reactie.
Ik ga morgen gewoon ff rijden en meten, is een ook kleine moeite eigenlijk.
Gebruikersavatar
door pigeon
#1122178
of voor de deur warmdraaien, anders kook je em straks over ergens opeens in de file ofzo, snap?
Gebruikersavatar
door VAG79
#1122182
pigeon schreef:of voor de deur warmdraaien, anders kook je em straks over ergens opeens in de file ofzo, snap?

Ja zo doe ik het ook.
Ff een rondje om de buurt zodat hij lekker warm is, en dan weer snel naar huis en op de oprit verder laten draaien.
Gebruikersavatar
door peter139
#1122338
is het bovenstaande wel goed?

1 draad is massa, 1 draad is voor de lage snelheid en 1 draad is voor de hoge snelheid. Als je hem alleen op de lage snelheid aan zou sluiten en de schakelaar schakelt zodat de hoge snelheid van de fan zou worden ingeschakeld dan zou er niks gebeuren...

ik zou het zo doen: 1 massa, 1 draad met stroomrichtingdiode van de schakelaar naar de fan en nog een draad met stroomrichtingdiode van de schakelaar naar de fan. Die diodes zorgen ervoor dat de stroom maar een kant op kan en dat je geen kortsluiting of andere rare dingen krijgt.
dus 2 x een plus draad op een aansluiting van de fan en een massa.

Zo weet je zeker dat de fan altijd draait ook al schakeld de schakelaar naar hogesnelheid.

Er zijn ook schakelaars met dezelfde draad voor in je radiateur met maar 2 aansluitingen.

ik hoop dat je het snapt.
Gebruikersavatar
door pigeon
#1122341
maar kan die fan wel die hoge snelheid aan? ken dat type zelf niet
Gebruikersavatar
door peter139
#1122342
die hoge snelheid zit verwerkt in de originele fan zelf... dus met die spal heb je daar geen last van
Gebruikersavatar
door Bolku
#1122360
Het rendement ( koelend vermogen) van de meeste Spal fans is dusdanig hoog dat je de temp. waarbij de thermoschakelaar de hoogste stand zou inschakelen waarschijnlijk nooit meer gaat meemaken.
Ik sluit ze altijd op de eerste stand aan, maar wat Peter schrijft is eigenlijk de beste manier denk ik.
Gebruikersavatar
door VAG79
#1122440
Bolku schreef:Het rendement ( koelend vermogen) van de meeste Spal fans is dusdanig hoog dat je de temp. waarbij de thermoschakelaar de hoogste stand zou inschakelen waarschijnlijk nooit meer gaat meemaken.
Ik sluit ze altijd op de eerste stand aan, maar wat Peter schrijft is eigenlijk de beste manier denk ik.
Jij weet dus ook niet uit je hoofd welke de hoge en lage stand is Jeroen?
Mischien van links naar rechts ofzo?
Gebruikersavatar
door VAG79
#1125879
Ik heb het net ff getest en aangesloten, maar er is weinig verschil in de 2 standen.
Als je de meters mag geloven zit er maar 5 gr verschil tussen.

Oude fan was ook kapot bleek achteraf, maar de nieuwe van Spal doet het super!
Software versie 3.5

Heb ook een email ontvangen dat 3.7 er aan komt vo[…]

RNS510 vraag

Update van de RNS is inmiddels gelukt. Was even wa[…]

We hebben nu 3x gehad dat de ventilatie niet doork[…]

OTA update 3.7

Ja, naar aanleiding van dezelfde mail had ik dit i[…]

Lekstroom

Of de meter vast aansluiten en de bekabeling tusse[…]

Ik herken het wat je schrijft. Elke dag sinds ze d[…]

Hoi allen. Deze week de update naar 3.7 gehad voor[…]

uitlezen en diagnose

"laten uitlezen met OBD"... dat is wel e[…]