- 07 nov 2019 07:49
#2822262
Hallo,
Ik heb sinds kort een Golf 2 1.6 diesel van 1987.
Een mooi en proper gerestaureerd en hopelijk betrouwbaar dieseltje.
Ik heb namelijk mijne bedrijfswagen (firmawagen van mijn werk) aan de deur gezet wegens misselijkmakende Peugeot halfautomaat.
Nu heb ik al wel meteen na de aankoop (particulier gekocht) een klein probleem met de Golf.
Namelijk het indicatielampje van de batterij (rood lichtje) in het instrumentenpaneel blijft soms lichtjes branden.
Als je ermee rijdt op hoger toerental niet. Maar bij stationair draaien wel, dan begint het flauwtjes te branden.
Ik vermoed dus dat de alternator er aan is.
Maar dat wou ik wel eerst even testen, kwestie van zeker te zijn.
Na volladen van de batterij aan de druppellader geeft deze 12,7V aan op de multimeter.
Na herinstallatie van de batterij in de auto en na starten van de motor geeft deze ongeveer 13,2V aan op de multimeter.
Bij het manueel verhogen van het toerental gaat deze dan naar circa 13,5 V.
Hij komt nooit in de buurt van de 14 of 14,5V; dus ik vermoed dat de alternator inderdaad bijna naar de haaien is.
En niet genoeg bijlaadt.
Ofwel is één van het volgende het mogelijke euvel :
- Koolstofborstels in dynamo versleten
- Een diode stuk
- Ander defect aan de dynamo
- De dynamo krijgt geen stroom
Het laatste puntje is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Een dynamo moet stroom ‘krijgen’ om stroom te kunnen ‘maken’.
Als ik het juist heb gebeurt dit via het kleine BLAUWE kabeltje aan de achterzijde van de dynamo ?
Klopt dit ?
Dit lampje komt volgens mij van het verklikkerlampje in het instrumentenpaneel.
Weet iemand hoeveel spanning (volt) er op dit blauw draadje zou moeten staan :
- Bij contact uit
- Bij contact aan maar motor niet gestart
- Bij gestarte en draaiende motor
Ik zou even willen testen of er misschien toch niet een probleem is met het blauwe draadje.
Kent iemand de waardes ?
Is dat 12V of is dat merkelijk minder ?
Ik mat gisteren slechts 1,5 V bij contact aan.
Er is ook nog een dun zwart/rood kabeltje. Dit zit op een schuifstekker aan de achterzijde van de dynamo en dat verdwijnt mee in de kabelboom richting starter.
Weet iemand waarvoor dit kabeltje dient ?
Ik heb sinds kort een Golf 2 1.6 diesel van 1987.
Een mooi en proper gerestaureerd en hopelijk betrouwbaar dieseltje.
Ik heb namelijk mijne bedrijfswagen (firmawagen van mijn werk) aan de deur gezet wegens misselijkmakende Peugeot halfautomaat.
Nu heb ik al wel meteen na de aankoop (particulier gekocht) een klein probleem met de Golf.
Namelijk het indicatielampje van de batterij (rood lichtje) in het instrumentenpaneel blijft soms lichtjes branden.
Als je ermee rijdt op hoger toerental niet. Maar bij stationair draaien wel, dan begint het flauwtjes te branden.
Ik vermoed dus dat de alternator er aan is.
Maar dat wou ik wel eerst even testen, kwestie van zeker te zijn.
Na volladen van de batterij aan de druppellader geeft deze 12,7V aan op de multimeter.
Na herinstallatie van de batterij in de auto en na starten van de motor geeft deze ongeveer 13,2V aan op de multimeter.
Bij het manueel verhogen van het toerental gaat deze dan naar circa 13,5 V.
Hij komt nooit in de buurt van de 14 of 14,5V; dus ik vermoed dat de alternator inderdaad bijna naar de haaien is.
En niet genoeg bijlaadt.
Ofwel is één van het volgende het mogelijke euvel :
- Koolstofborstels in dynamo versleten
- Een diode stuk
- Ander defect aan de dynamo
- De dynamo krijgt geen stroom
Het laatste puntje is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Een dynamo moet stroom ‘krijgen’ om stroom te kunnen ‘maken’.
Als ik het juist heb gebeurt dit via het kleine BLAUWE kabeltje aan de achterzijde van de dynamo ?
Klopt dit ?
Dit lampje komt volgens mij van het verklikkerlampje in het instrumentenpaneel.
Weet iemand hoeveel spanning (volt) er op dit blauw draadje zou moeten staan :
- Bij contact uit
- Bij contact aan maar motor niet gestart
- Bij gestarte en draaiende motor
Ik zou even willen testen of er misschien toch niet een probleem is met het blauwe draadje.
Kent iemand de waardes ?
Is dat 12V of is dat merkelijk minder ?
Ik mat gisteren slechts 1,5 V bij contact aan.
Er is ook nog een dun zwart/rood kabeltje. Dit zit op een schuifstekker aan de achterzijde van de dynamo en dat verdwijnt mee in de kabelboom richting starter.
Weet iemand waarvoor dit kabeltje dient ?