VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen Golf I, II, III, Jetta en Vento
#2822262
Hallo,

Ik heb sinds kort een Golf 2 1.6 diesel van 1987.
Een mooi en proper gerestaureerd en hopelijk betrouwbaar dieseltje.
Ik heb namelijk mijne bedrijfswagen (firmawagen van mijn werk) aan de deur gezet wegens misselijkmakende Peugeot halfautomaat.
16dmk2_fs01_02.jpg
16dmk2_fs01_02.jpg (427.78 KiB) 533 keer bekeken
Nu heb ik al wel meteen na de aankoop (particulier gekocht) een klein probleem met de Golf.
Namelijk het indicatielampje van de batterij (rood lichtje) in het instrumentenpaneel blijft soms lichtjes branden.
Als je ermee rijdt op hoger toerental niet. Maar bij stationair draaien wel, dan begint het flauwtjes te branden.

Ik vermoed dus dat de alternator er aan is.
Maar dat wou ik wel eerst even testen, kwestie van zeker te zijn.
16dmk2_fs01_88.jpg
16dmk2_fs01_88.jpg (168.14 KiB) 533 keer bekeken
Na volladen van de batterij aan de druppellader geeft deze 12,7V aan op de multimeter.
Na herinstallatie van de batterij in de auto en na starten van de motor geeft deze ongeveer 13,2V aan op de multimeter.
Bij het manueel verhogen van het toerental gaat deze dan naar circa 13,5 V.

Hij komt nooit in de buurt van de 14 of 14,5V; dus ik vermoed dat de alternator inderdaad bijna naar de haaien is.
En niet genoeg bijlaadt.

Ofwel is één van het volgende het mogelijke euvel :
- Koolstofborstels in dynamo versleten
- Een diode stuk
- Ander defect aan de dynamo
- De dynamo krijgt geen stroom

Het laatste puntje is natuurlijk ook een mogelijkheid.
Een dynamo moet stroom ‘krijgen’ om stroom te kunnen ‘maken’.
Als ik het juist heb gebeurt dit via het kleine BLAUWE kabeltje aan de achterzijde van de dynamo ?
Klopt dit ?

Dit lampje komt volgens mij van het verklikkerlampje in het instrumentenpaneel.

Weet iemand hoeveel spanning (volt) er op dit blauw draadje zou moeten staan :
- Bij contact uit
- Bij contact aan maar motor niet gestart
- Bij gestarte en draaiende motor

Ik zou even willen testen of er misschien toch niet een probleem is met het blauwe draadje.
Kent iemand de waardes ?
Is dat 12V of is dat merkelijk minder ?
Ik mat gisteren slechts 1,5 V bij contact aan.


Er is ook nog een dun zwart/rood kabeltje. Dit zit op een schuifstekker aan de achterzijde van de dynamo en dat verdwijnt mee in de kabelboom richting starter.
Weet iemand waarvoor dit kabeltje dient ?
P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]

Had jij een oplossing? Ik heb een soortgelijk prob[…]