- 24 mar 2023 12:15
#2844500
Hallo allemaal!
Ik ben Dennis, en ik ben sinds kort eigenaar van een 2001 Volkswagen Caddy Mk2 met het 1.4 16v benzineblok (het AUA blok meen ik). Er staat nog geen 84.000 km op de teller, maar ik heb helaas een (klein) motorprobleem.
Als de motor nog koud is, en ik met een constante snelheid rijd of licht optrek, schokt en bokt mijn auto, en verliest hij vermogen. Naarmate de motor opwarmt, wordt het bokken steeds minder, maar het gaat nooit helemaal weg. Bij een koude motor is het schokken zodanig hevig, dat ik niet normaal weg kan rijden zonder dat de motor afslaat. Als het blok stationair loopt, loopt hij ook niet lekker. Hij lijkt af en toe over te slaan, en je voelt auto dan trillen.
Als ik 80+ km/h rijdt, of als ik vol gas optrek, loopt de auto als een zonnetje. Ook de topsnelheid is nog volgens het boekje (154 km/h op de teller). Het probleem doet zich voornamelijk voor bij lage toerentallen, en bij een koude motor. Als de auto eenmaal op bedrijfstemperatuur is, loopt hij al stukken beter. Echter, het probleem verdwijnt nooit helemaal.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn, en waar ik moet beginnen?
Alvast hartelijk bedankt!
Dennis
Ik ben Dennis, en ik ben sinds kort eigenaar van een 2001 Volkswagen Caddy Mk2 met het 1.4 16v benzineblok (het AUA blok meen ik). Er staat nog geen 84.000 km op de teller, maar ik heb helaas een (klein) motorprobleem.
Als de motor nog koud is, en ik met een constante snelheid rijd of licht optrek, schokt en bokt mijn auto, en verliest hij vermogen. Naarmate de motor opwarmt, wordt het bokken steeds minder, maar het gaat nooit helemaal weg. Bij een koude motor is het schokken zodanig hevig, dat ik niet normaal weg kan rijden zonder dat de motor afslaat. Als het blok stationair loopt, loopt hij ook niet lekker. Hij lijkt af en toe over te slaan, en je voelt auto dan trillen.
Als ik 80+ km/h rijdt, of als ik vol gas optrek, loopt de auto als een zonnetje. Ook de topsnelheid is nog volgens het boekje (154 km/h op de teller). Het probleem doet zich voornamelijk voor bij lage toerentallen, en bij een koude motor. Als de auto eenmaal op bedrijfstemperatuur is, loopt hij al stukken beter. Echter, het probleem verdwijnt nooit helemaal.
Weet iemand wat het zou kunnen zijn, en waar ik moet beginnen?
Alvast hartelijk bedankt!
Dennis