VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
#2844500
Hallo allemaal!


Ik ben Dennis, en ik ben sinds kort eigenaar van een 2001 Volkswagen Caddy Mk2 met het 1.4 16v benzineblok (het AUA blok meen ik). Er staat nog geen 84.000 km op de teller, maar ik heb helaas een (klein) motorprobleem.

Als de motor nog koud is, en ik met een constante snelheid rijd of licht optrek, schokt en bokt mijn auto, en verliest hij vermogen. Naarmate de motor opwarmt, wordt het bokken steeds minder, maar het gaat nooit helemaal weg. Bij een koude motor is het schokken zodanig hevig, dat ik niet normaal weg kan rijden zonder dat de motor afslaat. Als het blok stationair loopt, loopt hij ook niet lekker. Hij lijkt af en toe over te slaan, en je voelt auto dan trillen.

Als ik 80+ km/h rijdt, of als ik vol gas optrek, loopt de auto als een zonnetje. Ook de topsnelheid is nog volgens het boekje (154 km/h op de teller). Het probleem doet zich voornamelijk voor bij lage toerentallen, en bij een koude motor. Als de auto eenmaal op bedrijfstemperatuur is, loopt hij al stukken beter. Echter, het probleem verdwijnt nooit helemaal.

Weet iemand wat het zou kunnen zijn, en waar ik moet beginnen?

Alvast hartelijk bedankt!


Dennis
#2844501
Allereerst welkom op dit forum...

... ik zou beginnen met het uitlezen van de auto, bij voorkeur met VCDS. Wil niet zeggen dat je direct wat gaat aantreffen maar niet geschoten is altijd mis. In veel gevallen komen er foutcodes naar boven die wellicht wijzen in een richting.
#2844518
Bedankt voor je reactie, Mari!

Ik heb je advies opgevolgd, en de auto laten uitlezen bij mijn lokale garage. Er kwamen twee foutcodes aan het licht, maar geen van beide konden worden terug herleidt naar het probleem (zie bijlage voor de foutcodes).

Verder nog advies of tips?
Bijlagen:
IMG_20230325_105512.jpg
IMG_20230325_105512.jpg (3.42 MiB) 337 keer bekeken
#2844525
... aan die codes heb je weinig, je zoekt een speld in een hooiberg op internet... niet voor niets geef ik de voorkeur aan VCDS, daar komen foutcodes naar boven die o.a. via de website van Gerrit Speek vaak tot een oorzaak verwijzen...

Wissen, stukje rijden, uitlezen... staat dan die fout over de lambdasonde er weer dan verdient dat toch de aandacht...
#2844618
Wellicht een idee om het EGR systeem na te lopen (leidingen en klep), de carterventilatie (leidingen en klep) en het gasklephuis schoonmaken/opnieuw inleren. Heel veel 1.4 16v VAG motoren van om-en-nabij hetzelfde bouwjaar hebben hier last van. Zie hieronder een voorbeeld van de EGR leiding van mijn 1.4 16v AHW uit 2001 voor en na de schoonmaak. Hierna liep de motor een stuk fijner en trok ook vlotter door :tu:

Afbeelding

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]

Bougies Polo 1.4 GTI (6R)

Even een vraagje, vandaag de bougies vervangen (wa[…]

Er is een vast bedrag dat volkswagen vergoed in NL[…]

Ben nu toch aan het heroverwegen wat ik met de ove[…]

Polo 2016 start niet

Waarmee is de auto uitgelezen? Veel tools zijn nie[…]

Probleem bleek uiteindelijk een kapotte EGR klep. […]

Ik had stoeprandschade en kon mijn velg laten hers[…]

Mijn T roc vanuit Italië is ook offline naar 2 jaa[…]