VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#2823651
Goedemiddag allemaal,

Sinds kort ben ik eigenaar van een golf 7 1.4 tsi 140PK, handschakel. De auto geeft een start stop storing aan. Het bleek dat deze was uitgezet door de vorige eigenaar en via een garage hebben ze mijn auto uitgelezen. Er was geen foutmelding te zien, tot dat de garage de functie weer had aangezet voor mij.

Ze zeggen dat de storing een sensor betreft. Ze hebben een sensor bij mijn moter vervangen, die is ingelezen, maar start stop doet het nog steeds niet. Het probleem is dus blijkbaar moeilijk te achterhalen.

Volgende week heb ik weer een afspraak en dan gaan ze naar de schakelbak van mijn auto kijken. Wellicht dat daar misschien het prohleem zit. Op mijn dashboard verschijnt de A wel, maar dan doorgestreept.

Naar de dealer gaan is geen optie, want zij vragen 140 euro per uur, en dat is absurd.

Is er iemand die hier meer ervaring mee heeft en mij eventueel verder kan helpen? Suggesties zijn altijd welkom.

Alvast bedankt allemaal.
#2823660
Als je naar je infotainment systeem gaat en naar wagenstatus gaat en op die doorgestreepte (A) klikt dan komt er een lijst waarom die buiten werking is. Kan accuspanning zijn kan ook bijvoorbeeld te veel temperatuurverschil tussen buiten en ingestelde waarde op je climatronic zijn. In je boekje staat er meer over.

Ik denk dat jouw voorganger de accuspanning niveau grens heeft aangepast. Laat het nakijken door een deskundige die een vcds uitlees apparaat heeft. Volgens mij kun je die mensen via deze forum zo bereiken.
#2823662
Apti5858 schreef: 08 jan 2020 21:07 Als je naar je infotainment systeem gaat en naar wagenstatus gaat en op die doorgestreepte (A) klikt dan komt er een lijst waarom die buiten werking is. Kan accuspanning zijn kan ook bijvoorbeeld te veel temperatuurverschil tussen buiten en ingestelde waarde op je climatronic zijn. In je boekje staat er meer over.

Ik denk dat jouw voorganger de accuspanning niveau grens heeft aangepast. Laat het nakijken door een deskundige die een vcds uitlees apparaat heeft. Volgens mij kun je die mensen via deze forum zo bereiken.
In beide gevallen zal er geen melding met 'start stop storing' komen alleen een doorgestreepte (A).
#2823670
Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Ik woon in Alphen aan den Rijn, als iemand in de buurt woont die mij kan helpen, dan hoor ik dat graag.

Het was uitgeschakeld zei de garage, ze hebben het met het apparaatje weer aangezet zeiden ze. Alleen op mijn wagenstatus, staat er nog steeds het volgende: ' draaiende moter noodzakelijk, voor het start stop systeem.

Ik hoor het graag.
#2823687
Start/Stop kan op verschillende manieren worden "uitgeschakeld". Denk dat het verstandig is als iemand met behulp van VCDS eens kijkt wat er eventueel aangepast is en wat wellicht gedeeltelijk door de garage is hersteld.

Op de website van Gerrit Speek staan bij de MK7 een 4-tal mogelijke manieren om start/stop uit te schakelen, met VCDS is te zien of een (of meerdere) van deze opties is uitgevoerd. Herstellen is dan de volgende stap...
#2823689
Bij de wagenstatus, geeft hij de start stop storing aan. Linkerkant van de motor, geeft hij als probleem aan. Gek genoeg, krijg ik nu op mijn dashboard rechtsboven geen A met een streep er doorheen. Bij de wagenstatus staat de A wel doorgestreept.

Ik wacht het allemaal even af.
#2823756
Rider heeft de auto uitgelezen en er kwam weer de foutmelding 'neutral gear sensor'. Deze sensor was vervangen door de garage, maar hij blijft die melding aangeven. Na het wissen ben ik naar huis gaan rijden, maar later gaf hij bij wagenstatus dezelfde plek weer aan als storing.

De auto heb ik perongeluk in zijn achteruit laten uitvallen, vervolgens drukte ik snel de koppeling in en toen startte de motor, zonder sleutel. Maar als de auto uitslaat in zijn 1 bijvoorbeeld en je drukt dan de koppeling in, dan geeft hij start stop storing aan.

Het lijkt er op dat alles inderdaad gewoon aan staat, maar dat het probleem bij de sensor of ergens anders ligt..


Afbeelding
#2823761
Wanneer ik de versnellingsbak in neutraal heb staan en de koppeling laat opkomen, gaat bij mij de motor uit en weer aan zodra ik de koppeling weer indruk... Een van de condities is dus dat de versnellingsbak in neutraal moet staan, dus niet in een achteruit of in zijn 1... Dus...

... tja, als de sensor weer als boosdoener wordt aangewezen door VCDS, dan is ofwel de boel weer defect, dan wel wellicht wat met de bedrading... gelukkig kunnen de meeste sensoren via de meetwaardeblokken in VCDS bekeken worden, deze waarschijnlijk dus ook...

Als ik mijn auto laat afslaan en snel genoeg de koppeling intrap en weer laat opkomen, dan start de motor ook weer, maar dat heeft NIETS te maken met start/stop ;)
#2823763
hoe is de auto uitgelezen door rrider ?
met vcds ?
zoals al genoemd meetwaardeblokken bekeken of de sensor ook daadwerkelijk werkte of ?
#2823770
Rider heeft het een en ander uitgelezen en bekeken met vers. Er is niet naar de meetwaardeblokken gekeken over de sensor. Rider heeft volgens mij eerder niet zo een probleem gehad.

Ik vermoed dat er wat met de Kabels wat aan de hand is, ben zelf helaas niet technisch/handig daar in.
#2823775
Dan is de volgende stap om met VCDS naar de meetwaardeblokken te gaan kijken naar de werking van deze sensor... vraag me niet in welke meetwaardeblokken, heb dit probleem ook nog niet eerder gehad of voorbij zien komen op een forum, maar eens de moet de eerste keer zijn.

Je schrijft dat er een sensor vervangen is door de garage, maar je weet iet welke vervangen is. Zou dus zo maar kunnen dat niet de sensor die defect is maar een van de vele anderen die aan de motor zitten... Ik vermoed dat de "neutral gear sensor" ergens op de bak moet zitten... maargoed, meetwaardeblokken opzoeken en kijken wat de sensor doet wanneer je schakelt...
#2823782
Ik heb dus met VCDS uitgelezen,

foutcode P15A1 kwam naar voren (Sensor neutrale stand versnellingsbak).
Heb ook niet de meetwaardeblokken voor deze sensor uitgelezen om de volgende reden:

Na het verwijderen van de foutcode hebben we een kort ritje gemaakt. De foutmelding van de versnellingsbak bleef weg.
Het doorgestreepte 'A-tje' van het Start-stop systeem komt dan steeds tevoorschijn op het moment dat het in werking zou moeten treden: Auto staat stil, pook in neutraal, koppeling los. Hierbij komt op het infotainment scherm steeds de melding "Draaiende motor noodzakelijk". Het lijkt me vrij aannemelijk dat de auto op dit moment WEL de neutraalstand herkent.

Waarom het display zegt "Draaiende motor noodzakelijk" (terwijl de motor draait) is nu nog even een raadsel. Heb de Canbus gateway (nr. 19) uitgelezen, daar staat bij de meetwaardeblokken gewoon "Motor draait" wanneer de motor draait. Ik vermoed zelf dat het start-stopsysteem door de vorige eigenaar is uitgeschakeld, misschien is de minimale bedrijfstemperatuur aangepast. Ik moet me er nog even op inlezen.

De foutmelding van de neutraalsensor zit waarschijnlijk in de bedrading. Maar we willen ook graag weten waardoor de melding "Draaiende motor noodzakelijk" gegeven wordt.
Yusufff50 vinden dit leuk
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]