VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen problemen
  • Gebruikersavatar
door Bollo
#2821470
Onze Golf 1.6 SR (AVU) uit 2002, met 240k km’s) blijft onregelmatig lopen tot heftig schokken aan toe wanneer we er mee rijden.

We hebben de Golf uitgelezen en de volgende 2 storingsmeldingen komen telkens terug :

17584 - Bank1: O2 (Lambda) Correction Behind Catalyst
P1176 - 35-00 - Control Limit Reached
16556 - Fuel Trim; Bank 1
P0172 - 35-10 - System Too Rich - Intermittent

De 2e lambda sonde is reeds vervangen door de verkoper (ca 3 weken geleden).
Bij het uitlezen van de waarde van de 2e lambda sonde zie ik bij stationaire toerental een waarde van 19% en bij gas geven gaat deze naar 0% in meetblok 033.

Waar kunnen we het beste beginnen met het zoeken naar de storing?
door RRider
#2821487
De auto spuit niet de juiste hoeveelheid benzine in. En heftig schokken verwijst naar te weinig inspuiting (ook al zegt de 1e lambdasensor dat er teveel wordt ingespoten). Kan zijn dat de 1e lambdasensor onjuist is (dit heb ik eerder meegemaakt bij 1.6 SR met te ARM mengsel).
Met andere woorden: de ECU weet niet hoeveel hij in moet spuiten.

Ideaal is om met VCDS uit te lezen. Heb je dat niet, dan kun je kijken of de luchtbuis/inlaatspruitstuk/carterventilatie geen vacuum lekt.
Een vacuummeter inclusief verzenden kost 17 euro.

Wanneer het vacuum goed is, dan kun je ook weer kijken naar de gasklep/gaspedaalsensor, of de luchtmassameter. Maar ik vermoed eerlijk gezegd een vacuumlek.

De lambdasensor is puur om bij te sturen voor betere emissie, dus daar zit het echte probleem niet.
door Bollo
#2821488
Vandaag, mits het nog een keertje droog wordt, ga ik weer verder met het zoeken naar een eventueel vacuüm lek. Ben er al een tijdje naar op zoek.
Maar of hij een te arm mengsel heeft, vraag ik mij af. Hij je ruikt ook echt een benzine lucht wanneer hij stationaire loopt.

Ik ben in het bezit van VCDS en zie daar ook lambda waardes die afwijken van wat het hoort te zijn.
door RRider
#2821489
Bij de motor ECU moeten bij de meetwaardeblokken nr 002
de waarden van de luchtmassameter schommelen rond 2.5-2.7 mg per seconde
en de inspuitwaarden van de injectoren rond de 3.00 ms.
Dit bij warme motor, stationair toerental. Dit geldt voor een 1.6 SR,heb hier nog een foto van na de reparatie.
Kan zo niet even snel die foto uploaden.
door Bollo
#2821501
Gecontroleerd op lekkages, dmv rook, maar niks kunnen vinden. Enige plek waar ik rook zag ontsnappen was bij het gat van het pijlstokje. En dit was met een klein beetje overdruk.

Heb nog geen tijd kunnen vinden om de waardes te kunnen controleren die RRider doorgegeven heeft.
door Bollo
#2821505
Heb 002 gecontroleerd en daar stonden de volgende waardes :

1e meerwaardes
Meting 1
Meting 1
E64635AF-D172-428F-AC4A-B05CC3474A32.png (16.23 KiB) 1356 keer bekeken
2e meerwaardes (hier liep de motor onregelmatig)
Meting 2
Meting 2
4CD3D0D8-E6EE-43FD-AFB9-23F3E44B9280.png (16.81 KiB) 1356 keer bekeken

Daarnaast zie ik ook misfires over alle cilinders, waarbij de cilinder 4 de meesten heeft.
1 minuut gemeten en zag daar op cilinder 4 max 16 misfires. De andere 3 hadden ook een aantal misfires.
Misfires
Misfires
A5D75FFA-7E5E-4434-B3C9-FF290B27EC55.png (24.45 KiB) 1356 keer bekeken
En tevens de waardes van de lambdasondes.
Lamdasondes
Lamdasondes
17342E4C-5D4E-4847-B42B-0692D4E14629.jpeg (29.07 KiB) 1340 keer bekeken
Allemaal gemeten met een motor op bedrijfstemperatuur.
door RRider
#2821515
Hallo Arjan, ik ben er nog niet over uit waar we nu moeten zoeken. Welke VCDS-versie heb je? waar heb je de kabel vandaan? Hier zou al een verschil in kunnen zitten.

Is het probleem ook merkbaar bij hogere toeren? 2000 en hoger?
door Bollo
#2821516
Het probleem is het meeste merkbaar in het stationair draaien van de motor. Tijdens het rijden 80-90 km/uur merk je dat de motor na een kwartier af en toe schokt.
En vandaag merkte ik opnieuw dat ie ineens geen vermogen gaf en na een seconde weer ineens vermogen. Dit was tijdens een continue snelheid van 85 km/uur. Dit ineens wegvallen van het vermogen is al een keer of 5 gebeurd.
Wanneer de motor stationair bokt, zie ik ook de misfires oplopen.
door RRider
#2821521
Probeer het eens met de stekker van de luchtmassameter los. Loopt hij dan misschien beter stationair? Er zijn auto's die bij een kapotte luchtmassameter beter lopen als je de stekker eraf haalt, dus vandaar.
door Bollo
#2821522
Had ik al eens geprobeerd en dit bracht helaas geen verschil.
Kan het ook zijn dat er een onderdeel aan het overlijden is? Bobine of lmm? Iets in die trant...
door RRider
#2821542
-Stel dat hij toch ergens vacuum lekt (in theorie kan dat ook zijn door een slechte rembekrachtiger): Motor trekt valse lucht buiten de luchtmassameter om, waardoor hij te weinig benzine krijgt. Hier merk je vooral problemen bij lagere/stationair toerental.

-Stel dat de motor inderdaad teveel benzine krijgt: je ruikt een sterke (onverbrande) benzinelucht, motor loopt stationair onregelmatig. Bij hogere toeren merk je er weinig van, omdat de motor ook meer lucht krijgt en daardoor een eventueel overschot aan benzine makkelijker verwerkt.
Het feit dat de motor bij 80-90 km/u na verloop van tijd hapert, lijkt er weer op dat de motor uiteindelijk toch begint te verzuipen. Dit zou inderdaad een mogelijkheid zijn. De lambdasensor zegt trouwens ook dat hij te rijk loopt. Misfire kan onder andere verklaard worden door een te rijk mengsel.

-Stel het is de bobine: dat lijkt me raar, omdat je er op lage toeren meer last van hebt, en op hogere toeren niet.

-Hetzelfde geldt voor de krukassensor. Je zou verwachten dat hij op hogere toeren minder presteert.

Edit: Te veel benzine kan door verschillende dingen komen:

-Te hoge brandstofdruk (brandstofdrukregelaar werkt niet goed)
-Luchtmassameter slecht (maar die heb je eigenlijk al getest)
-Gaskleppositie wordt verkeerd gemeten
-een of meerdere lekkende injectoren. (dit zou je weer kunnen testen door de injector met meeste misfires wisselen met injector met minste misfires). En dan weer misfires bekijken met VCDS.
door Bollo
#2821548
Even voor mijn beeldvorming wat betreft cilinders.
Aan welke zijde, als je voor de auto staat, is cilinder nummer 1.

Dan weet ik welke injectoren ik eventueel zou moeten omswitchen met elkaar. :)
#2821556
goedendag allen,

arjan is vandaag even bij mij op de koffie geweest en hebben de auto even uitgelezen.
foutcode,s:
17584 cilinderrij 1 lambdacorrectie achter katalysator regelgrens bereikt.
16556 cilinderrij 1 brandstofberekeningssysteem systeem te rijk
17658 brandstof peil te laag

alleen 17658 is actief de rest zijn sporadisch
maar 16556 komt na starten direct terug.
deze foutcode zou moeten wijzen op een verstopping in het brandstofsysteem maar aangezien die te rijk loopt lijkt dit me stug.
dan blijft nog over de lmm
stekker lostrekken maakte niks geen verschil.
hierna alle leerwaarde's gerest nu maakt het wel degelijk verschil als de stekker losgetrokken word met lopende motor.
dan loopt die namelijk helemaal beroerd.
op moment deze weer aangesloten word regelt die wel bij maar heb het idee niet genoeg.
want hij loopt even mooi en begint dan toch weer iets te schommelen.
maar nu net zit ik de data even rustig te bekijken,
en valt het me toch op dat gewenst en daadwerkelijk nog wel aanzienlijk verschilt van de lmm.
2.21/2.68
2.16/2.67
2.57/3.71
2.57/2.95
2.66/3.25
3.12/2.46
3.49/2.09
3.37/2.06
4.07/3.09
3.32/2.35
tussen elke meting 4 seconden.

lambda regulatie -26% a -27%
injectie timing 4.12 ms

luchtfilter zelf niet gezien maar arjan vermelde dat deze er schoon uit zag niet gevraagd of deze vochtig was.
aangezien de auto net in zijn bezit is mischien heeft deze een poos stil gestaan ?

nou al met al begin ik te vermoeden dat de lmm kapot is.
maar was even benieuwd hoe jullie er over denken nog.
aangezien ik niet bekend was met 17658 en deze dan toch op de lmm doelt vermoedelijk.
door RRider
#2821557
Goed werk heren!
16556 wordt aangemeld door de lambdasensor want die klaagt dat het mengsel te rijk is. Dat zegt dus nog niets over de precieze oorzaak. Gelukkig kunnen we de waardes van de lmm checken op juistheid.

Nog even een paar vragen over de meetwaardes:
-Is het eerste getal de gemeten waarde en het tweede getal de gewenste waarde (of juist andersom)
-met stationair toerental neem ik aan?
-waar vind ik de gewenste waarde in VCDS? Kende deze nog niet.

4.12ms injectietiming lijkt me veel te rijk voor stationair draaien. Dus dan zou ik ook op de lmm uitkomen.
mph of kmu Touran 2011

Geen idee wat je bedoeld met 2de snelheidsaanduidi[…]

Zie forumregels. Zou je aub alle gegevens erbij wi[…]

Hartstikke fijn dat het werkt. Dank voor de feedba[…]

Raam maakt een vreemd geluid

... als je een vreemd geluid hoort wanneer het r[…]

Polo 2016 start niet

Een dergelijke fout vindt jij niks bijzonders? Li[…]

Je hebt een foutcode, dus die zoek je op de websit[…]

Sleutel niet herkend

Nou, de kogel is door de kerk en het euvel is opge[…]

Ik heb contact opgenomen met Vw PON en dit is het […]