VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Poets- en wasbehandelingen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#708095
In dit voorbeeld gebruiken we de producten van Mothers Wax, een uitermate goed merk. Je kan natuurlijk elk gewenst merk gebruiken (zoals Meguiar's).

Mothers heeft een uitgebreide website waar alles uitvoerig beschreven staat: http://www.detailguide.com/

Stap 1: Wassen/Drogen

Velgen
We beginnen met het schoonmaken van de velgen, behandel altijd velg voor velg. Velgen reinig je met de Mothers FX Wheel Cleaner. Deze velgenreiniger breng je aan op een droge velg en laat je even intrekken. Als je in het bezit bent van een velgenborstel kan je de velg hiermee schoonmaken en daarna afspuiten met voldoende water.

Wassen
Spoel de auto eerst goed af om het ergste vuil en zand te verwijderen en zo de kans op krasjes aanzienlijk te reduceren.

Doe een gepaste hoeveelheid shampoo (California Gold Car Wash) in een emmer, warm water toevoegen en wassen met de Lamswool Washmitt. Je kan het best de twee emmermethode gebruiken. 1 voor de shampoo, de ander met alleen warm water om het door de washmitt opnomen vuil af te spoelen. Je reduceert de kans op (lichte) krasjes nog verder.

Begin met de vlakke delen van de auto en werk van boven naar beneden. De onderkant van deuren en de achterkant van je auto bevatten het meeste straatvuil, let hierop! Spoel bij het schoonmaken van deze delen je washmitt extra vaak schoon in de 2e emmer. Als het water van je spoelemmer te troebel wordt kan je het best dit water verschonen. Gebruik bij het schoonmaken van je auto altijd voldoende water!

Het is niet de bedoeling dat je hard gaat boenen op vastzittend vuil, zoals teerspettertjes en resten van insecten. Vastzittende vervuiling halen we weg met ‘Stap 2’. Denk eraan, het wassen met water en shampoo is altijd bedoeld voor loszittend en makkelijk te verwijderen vuil!

Vergeet je deurstijlen niet. Zet je deuren, je motorkap en achterklep open en was ook de randen hiervan. Dit wordt vaak vergeten.


Afspoelen en drogen
Na het wassen de auto afspoelen met een dunne straal (dus niet sproeien). Op deze manier reduceer je het restwater aanzienlijk, hierdoor droog je de auto makkelijker. Na het afspoelen zeem je de auto af met de Mothers Drying Towel. Trek de Drying Towel in zijn geheel over de oppervlakken. Draai de Drying Towel regelmatig om ervoor te zorgen dat deze gelijkmatig water opneemt. Eventuele restwater gewoon laten drogen.


Stap 2: Voorbereiden / Lak reinigen

Voorbereiden
Met het California Gold Clay Bar Paint Saving System verwijder je verontreinigingen die zich in de loop van de tijd aan het oppervlak van de lak hebben kunnen hechten en na het wassen nog niet verwijderd zijn. Denk hierbij aan boomsappen, teerspetters, industriële neerslag en insectenresten. Hoewel bij nieuwe auto’s deze verontreiniging maar beperkt aanwezig is, is het bij nieuwe auto’s ook verstandig om de behandeling te doen. Verontreiniging van het transport, veelal via het spoor, hecht zich snel aan je nieuwe auto vast. Met de klei haal je veilig deze verontreiniging eraf.


Werkwijze klei
De kleireep in 3 stukken knippen, neem een deel en maak er een kleine pannekoek van. De Showtime Detailer Spray met een afstand van circa 30 cm vernevelen op een deel van een paneel en daarna met de klei over het oppervlak wrijven tot het glad aanvoelt. Het is belangrijk dat de klei vrij over het lakoppervlak kan bewegen, loopt de klei stroef dan moet je bijsprayen. Het residu van de Detailer Spray neem je af met een schone doek (microvezel of katoen). Werk van paneel tot paneel, dus ook per paneel de Detailer Spray afnemen.

Als de klei vies is vouw je deze dubbel zodat het vuil in de klei gaat zitten en je met een schoon deel verder kunt. Het is verstandig om de hele auto hiermee behandelen. Extra aandacht moet uit gaan naar de horizontale delen en de stukken direct achter de wielkasten deze delen zijn het meest gevoelig voor verontreiniging.

Klei kan ook gebruikt worden op de velgen. Je kan er effectief vastzittend remslijpsel mee verwijderen. Belangrijk is wel dat je dat stuk klei voortaan alleen voor je velgen gebruikt. Remslijpsel is scherp en kan microkrasjes op je autolak veroorzaken.

Als je het stappenplan geheel hebt doorlopen kan je bij je normale wasbeurt de klei ook nog gebruiken om lokale vervuiling te verwijderen. Denk hierbij aan lokale teerspetterjes, hardnekkige insectenresten etc. Je zal zien dat het uitermate gemakkelijk werkt, boenen tijdens het wassen (met risico op krassen) is dus niet meer nodig! Na plaatselijke behandeling altijd even die plekken behandelen met wax voor een goede bescherming.

De klei kan je vaak hergebruiken, pas als de klei door en door verzadigd is met vuil moet je een nieuw stuk gebruiken. Let op! Laat de klei niet vallen, gevallen klei niet meer gebruiken, maar weggooien.


Lak reinigen
Nadat de verontreinigingen op de lak verwijderd zijn is het nodig de verontreinigingen in de lak te verwijderen. De Mothers Pre-Wax Cleaner reinigt alle verontreinigingen die in de poriën van de lak zitten, dus ook restanten van wax of reinigingsmiddel die eerder gebruikt zijn (bijvoorbeeld bij het deconserveren van een nieuwe auto!). Werk van paneel tot paneel. Breng de cleaner spaarzaam met matige druk aan met een applicatorpad en neem het paneel daarna direct af. De cleaner verwijdert tevens lichte krasjes en andere oneffenheden. Na de cleaner is de lak schoon en klaar om voorzien te worden van de ‘Sealer and Glaze’.

Stap 3: Sealer and Glaze

De Mothers Sealer and Glaze is de verborgen (maar optionele) stap tussen het reinigen van de lak en het waxen. Sealer and Glaze is een voeding en voor de lak en geeft de lak een diepe glans. De elementen in dit product dringen door in de poriën van de lak en voeden deze. Dit product breng je op dezelfde manier aan als de cleaner. Per paneel behandelen en direct afnemen met een doek. Door de verzegelende werking maskeert dit product ook kleine oneffenheden in de lak en maakt deze minder zichtbaar. Denk hierbij aan hele lichte krasjes die door de cleaner niet geheel verwijderd zijn.

Stap 4: Waxen

De laatste stap is het waxen van de auto. Hiermee geef je de lak een langdurige bescherming en zorg je ervoor dat de voorgaande stappen optimaal tot hun recht komen. Mothers FX SynWax breng je aan met een Microfiber Pad. Ga spaarzaam te werk, de wax moet uitermate dun worden aangebracht. De regel voor wax is hoe dunner het aangebracht wordt des te makkelijker het te verwerken is, als je het gevoel hebt dat je het te dun hebt aangebracht is het precies goed! Breng de wax over de gehele auto aan en laat het 15 tot 30 minuten drogen zodat de synthetische bestandsdelen zich goed aan de lak kunnen hechten. Eventueel een 2e laag aanbrengen voor de beste bescherming. Je kan er ook voor kiezen om een 2e laag aan te brengen, maar dan met de Carnauba wax. Voor nog meer glans!

Stap 5: Onderhoud

Om van de bovenstaande stappen zo lang mogelijk te blijven genieten is het belangrijk om de auto goed te onderhouden. (Twee)wekelijks wassen met Mothers shampoo zorgt voor een goede reiniging en zorgt tevens voor voeding van de aangebrachte wax. Breng één of twee keer per maand Mothers FX Spraywax aan om de waxlaag te weer op peil te brengen. Met dit product behandel je de auto in zeer korte tijd (ongeveer 15 minuten) en ziet de auto er weer op en op uit.

Je auto kan je het best elk kwartaal opnieuw in de wax zetten, dit kan over de bestaande waxlaag heen. De Pre-Wax Cleaner en de Sealer and Glaze kan je 1 of 2 keer per jaar herhalen. Tussentijds het oppervlak van je lak controleren op vastzittend vuil, dit kan je vervolgens met de klei verwijderen.


Overig onderhoud
Voor kunststofdelen zoals bumpers, sierstrips etc. kun je Back to Black gebruiken om deze weer als nieuw te krijgen. Reinig altijd eerst de kunststofdelen om te zorgen dat het product goed kan hechten. Breng de Back to Black aan met een applicatorpad en laat het 15 minuten intrekken, de delen even afnemen met een schone doek om overtollig spul te verwijderen (kan anders vlekkerig worden en vuil vast gaan houden).

Banden kan je weer zwart krijgen met de FX Tire Shine van Mothers.

Je ruiten kan je waterafstotend maken met Rain-X. Het verbetert je zicht en je zal je ruitenwissers veel minder nodig hebben. Rain-X is gemakkelijk aan te brengen en spaarzaam in gebruik.

Vogelpoep is uitermate zuur en dus schadelijk voor je autolak. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk weg te halen, anders loop je risico op lakschade. Dit soort vervuiling kan je probleemloos verwijderen met Mothers Show Time Detailing Spray (die tevens bij de klei wordt meegeleverd). Dit product kun je ook gebruiken om stof van je auto te verwijderen of om na het zemen watervlekken of zeemstrepen te verwijderen. Even de Detailer over het oppervlak vernevelen en afnemen met een microvezeldoek

Alle doeken, washandschoenen en pads van Mothers zijn wasbaar in de wasmachine op 40º . Voeg geen wasverzachter toe, wasverzachter zorgt ervoor dat de wateropname beperkt wordt.
Gebruikersavatar
door Marcel_VW
#708102
[clap] Goed stappenplan 8)

Misschien nog een tip om de prijs van dit hele stappenplan te vermelden (dus alles wat je erbij nodig hebt)?
Gebruikersavatar
door Carclean.com
#708104
Marcel_VW schreef:[clap] Goed stappenplan 8)

Misschien nog een tip om de prijs van dit hele stappenplan te vermelden (dus alles wat je erbij nodig hebt)?
Dat is een goede. Een compleet stappenplan kost 200,- uit mijn hoofd, maar daar zitten de optionele stappen ook bij inbegrepen.

Binnenkort zullen we bundelaanbiedingen doen.

Groeten,

Tim
Gebruikersavatar
door gti_edition
#708151
Super topic, a.s. zaterdag maar eens even aan het poetsen :mrgreen:

(droog maken doe ik nooit met zeem, maar gewoon rijden, stukje tussen de 120/140 rijden en droog is je auto :wink: )
Gebruikersavatar
door Carclean.com
#708159
gti_edition schreef:Super topic, a.s. zaterdag maar eens even aan het poetsen :mrgreen:

(droog maken doe ik nooit met zeem, maar gewoon rijden, stukje tussen de 120/140 rijden en droog is je auto :wink: )
Droog issie dan wel, maar je hebt wel water (kalk) vlekjes en strepen over je auto lopen. Das zonde!

Ciao,

Tim
Gebruikersavatar
door gti_edition
#708164
Carclean schreef:
gti_edition schreef:Super topic, a.s. zaterdag maar eens even aan het poetsen :mrgreen:
(droog maken doe ik nooit met zeem, maar gewoon rijden, stukje tussen de 120/140 rijden en droog is je auto :wink: )
Droog issie dan wel, maar je hebt wel water (kalk) vlekjes en strepen over je auto lopen. Das zonde!
Ciao,
Tim
Ik spuit hem altijd na met osmosewater (water zonder kalk :oops: ) en dan droog rijden.
Als ik ga zeeme vindt ik dat er toch altijd een soort van hele kleine druppeltjes blijven zitten en daar heb ik geen last van als ik de auto gewoon droogrij.
Kan ook wel aan mijn zeep liggen hoor, maar dit vindt ik gewoon het makkelijkst :wink:
Gebruikersavatar
door Carclean.com
#708175
gti_edition schreef:
Carclean schreef:
gti_edition schreef:Super topic, a.s. zaterdag maar eens even aan het poetsen :mrgreen:
(droog maken doe ik nooit met zeem, maar gewoon rijden, stukje tussen de 120/140 rijden en droog is je auto :wink: )
Droog issie dan wel, maar je hebt wel water (kalk) vlekjes en strepen over je auto lopen. Das zonde!
Ciao,
Tim
Ik spuit hem altijd na met osmosewater (water zonder kalk :oops: ) en dan droog rijden.
Als ik ga zeeme vindt ik dat er toch altijd een soort van hele kleine druppeltjes blijven zitten en daar heb ik geen last van als ik de auto gewoon droogrij.
Kan ook wel aan mijn zeep liggen hoor, maar dit vindt ik gewoon het makkelijkst :wink:
Je kan ook zemen (met een Drying Towel van Mothers bijvoorbeeld) de rest laten drogen en eventueel snel nasprayen met een detailer spray!

Ciao,

Tim
Gebruikersavatar
door Yoan
#708187
gti_edition schreef:Super topic, a.s. zaterdag maar eens even aan het poetsen :mrgreen:

(droog maken doe ik nooit met zeem, maar gewoon rijden, stukje tussen de 120/140 rijden en droog is je auto :wink: )
Dit werkt niet als je hem na het wassen nog wilt poetsen. Door het rijden zit er weer stof en zand op je auto, vooral aan de achterkant en achter je wielen. Dan zul je na het wassen je auto wel af moeten zemen :wink:
Gebruikersavatar
door Carclean.com
#708196
Yoan schreef:
gti_edition schreef:Super topic, a.s. zaterdag maar eens even aan het poetsen :mrgreen:

(droog maken doe ik nooit met zeem, maar gewoon rijden, stukje tussen de 120/140 rijden en droog is je auto :wink: )
Dit werkt niet als je hem na het wassen nog wilt poetsen. Door het rijden zit er weer stof en zand op je auto, vooral aan de achterkant en achter je wielen. Dan zul je na het wassen je auto wel af moeten zemen :wink:
Daar heb je een goed punt :)
door fittit
#709272
gti_edition schreef:
Carclean schreef:
gti_edition schreef:Super topic, a.s. zaterdag maar eens even aan het poetsen :mrgreen:
(droog maken doe ik nooit met zeem, maar gewoon rijden, stukje tussen de 120/140 rijden en droog is je auto :wink: )
Droog issie dan wel, maar je hebt wel water (kalk) vlekjes en strepen over je auto lopen. Das zonde!
Ciao,
Tim
Ik spuit hem altijd na met osmosewater (water zonder kalk :oops: ) en dan droog rijden.
Als ik ga zeeme vindt ik dat er toch altijd een soort van hele kleine druppeltjes blijven zitten en daar heb ik geen last van als ik de auto gewoon droogrij.
Kan ook wel aan mijn zeep liggen hoor, maar dit vindt ik gewoon het makkelijkst :wink:
Ik spuit hem altijd na met gedeminiraliseerd water, is ook zonder kalk ;) en daarna flink scheuren :P haha is voor de luie mensjes :lol:
door Patrick-MK3
#709507
ik rij hem altijd droog..en dan ff doekje eroverheen en je ziet er niks emer van! :mrgreen:
Gebruikersavatar
door basgtmk3
#709516
Patrick-MK3 schreef:ik rij hem altijd droog..en dan ff doekje eroverheen en je ziet er niks emer van! :mrgreen:
nog slechter zelfs!

door het droogrijden krijg je (zoals al vermeld) dus stof en vuildeeltjes op je lak.

ga jij er dan ook nog eens met een doek langs, dan wrijf je juist die stof en vuildeeltjes in je lak, en maak je miniscuul kleine krasjes, wat weer ten koste gaat van de glans en de kwaliteit van je lak
Gebruikersavatar
door Yoan
#709521
basgtmk3 schreef:
Patrick-MK3 schreef:ik rij hem altijd droog..en dan ff doekje eroverheen en je ziet er niks emer van! :mrgreen:
nog slechter zelfs!

door het droogrijden krijg je (zoals al vermeld) dus stof en vuildeeltjes op je lak.

ga jij er dan ook nog eens met een doek langs, dan wrijf je juist die stof en vuildeeltjes in je lak, en maak je miniscuul kleine krasjes, wat weer ten koste gaat van de glans en de kwaliteit van je lak
[stupid]
door Patrick-MK3
#709549
ja dar heb je wel weer gelijk in eigenlijk...

mar tis eigenlijk alelen echt de druppels die er nog zitten die ik dan weghaal, neem niet de hele auto af!
Gebruikersavatar
door soldadao
#710025
Het beste om af te drogen zijn bijv. die water magnet towels van meguairs die nemen zelf swater op door alleen te deppen. Scheelt ook weer wat krasjes. En die klei behandeling is echt een aanrader heb laatst het dak van mijn golfje behandeld en dat ding is spiegeltje glad.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]