Toen ik Vrouwlief een MK3 Cabriotje cadeau deed was ik blij dat de motorruimte niet gecleand was, zo kon ik mooi zien waar eventuele vloeistof lekkages waren. gelukkig was dit niet het geval op het kleppendeksel pakking na. Maar het motorblok was af fabriek ingespoten met een blanke tectiel welke na verloop van de jaren geheel vergeeld was en dit zag echt niet uit. Zand, stof, olie aanslag ontsierde het blok. Ook het kleppendeksel had corrosie en de verf bladderde er vanaf. koelwaterbol had aanslag van binnen en meerdere dingen stonden mij niet aan. Kortom het motorruim kon wel een opfrisbeurt gebruiken.
Ik ben in het bezit van een karcher warmwater stoomcleaner en die wilde ik gaan inzetten om de strijd aan te gaan. Eerst heb ik blokje ingespoten met dasty (wibra multie reiniger) even laten intrekken en toen zorgvuldig en met verstand gaan cleanen met 150 bar op 90 graden. Vuil en vet en blanke tectiel verdwenen als sneeuw voor de zon.
De corrosie aanslag op de versnellingsbak heb ik ingespoten met zettex
hiermee krijg je de ergste aanslag weg en is een wereld van verschil. Tja het gaat er niet meer uitzien als "net uit de fabriek" maar schoon en zuiver krijg je het wel.
Na de wasbeurt alle bekabeling en elektronica en stekkers verbindingen droog geblazen met perslucht en ingespoten met vocht verdrijver WD40
Toen de grootste klus
alles weer voorzien gaan van een nieuw verflaagje
Dus blokje uitgekleed tot op het bare metal dus alle slangen en kabels opzij, kleppendeksel gedemonteerd en nog wel meer zaken los gedraaid, boormachine met staalborstel in de aanslag en gaan met die banaan, primeren, lakken, drogen, monteren ....... klaar
resultaat