VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
  • Gebruikersavatar
#617038
Hoi, op verzoek/voorstel van Erik (DarkprojectX) een Topic voor al je vragen rond de APK.
Als APK-Keurmeester zal ik ze proberen te beantwoorden ;)


edit lennart:
Om het overzicht voor Asj en de andere APK-keurmeesters te behouden stellen we een regel in! :)

Er mag pas een nieuwe vraag gesteld worden, als de vorige beantwoord is!
Gebruikersavatar
door Jan_G6tig
#617056
Vraag: Zijn rondom "witte" knipperlichten toegestaan?


[quote="Asj"]Jan_G6tig,

Zowel voor als achter mogen de lichten helder of wit zijn, zolang ze maar amber of rood (bij veel Amerikaanse auto's) licht uitstralen.

Regelgeving APK, keuringseis 5.2.51 lid d: personenauto"s moeten zijn voorzien van twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde van het voertuig, dan wel één richtingaanwijzer aan elke zijkant indien het voertuig vóór 1 juli 1967 in gebruik is genomen; het licht van de richtingsaanwijzers van personenauto"s die na 30 juni 1967 in gebruik zijn genomen moet knipperen.

Verder wordt op blz. 13 van de afdeling Keuringseisen in de Regelgeving APK de volgende omschrijving gegeven van het begrip “richtingaanwijzerâ€
Gebruikersavatar
door NielsG60
#617242
Whahaha, k als andere keurmeester ken je eigen gedachte bevestigen :wink:

Glas mag uiteraard wit wel wit zijn, maar ze mogen geen wit licht afgeven wanneer ze aanstaan/gebruikt worden :wink:
Gebruikersavatar
door Fubar32B
#617253
mag ik met laser behandelde achterlichten rondrijden?
ze zijn compleet rood, maar hebben wel een goedkeurrapport van de duitse Tüf.
Gebruikersavatar
door BlackN
#617259
Moet een schroefset omhoog worden gedraaid voor apk ivm een remmentest, welke hoogte moet ik aanhouden?
En mag er bij apk vooraan 13" velgen en achteraan bijv met 14" velgen er onder zitten, als het profiel van de banden maar goed is?
Asj schreef:BlackN,

Wat je met het schroefset bedoeld moet je even toelichten (loopt er iets aan als je remt bv.?)

Verder is het geen probleem om voor en achter verschillende wieldiameters te monteren.

Het volgende is wel van belang;

Zie keuringseis 5.2.48 respectievelijk 5.3.48:
wielen / banden, inclusief alle bevestigingsmiddelen en naven, mogen niet meer dan 3 cm buiten de wielafscherming uitsteken
Gebruikersavatar
door DarkprojectX
#617433
2 vraagjes;

ten eerste, heel kort : mag dit?

http://www.vwforum.nl/modules.php?name= ... &start=165

is misschien een beetje laat om achteraf te vragen maar beter laat dan nooit... dus mag je de stoelen zo monteren?

ten tweede : spatbordrandjes slijpen, omtikken of rollen?

wat mag je wanneer?

voorspatschermen -> slijpen/omtikken/rollen?
achterspatschermen -> slijpen/omtikken/rollen?

zit er ook nog verschil in de dragende vlakken van de spatborden? te denken valt aan hatchbacks, sedan, 3 deurs, 5 deurs?
door duvels
#617438
BlackN schreef:Moet een schroefset omhoog worden gedraaid voor apk ivm een remmentest, welke hoogte moet ik aanhouden?
En mag er bij apk vooraan 13" velgen en achteraan bijv met 14" velgen er onder zitten, als het profiel van de banden maar goed is?
sorry dat ik me er ook mee bemoei :oops:

remtest is niet verplicht, mijn vorige golf kon ook niet op de remtestbank en dus werden de remmen gecontroleerd door te rijden.en niet elke gargage heeft een remtestbank.

dit is mijn ervaaring van +-2jaar geleden.
Gebruikersavatar
door BlackN
#617481
Asj schreef:BlackN,

Wat je met het schroefset bedoeld moet je even toelichten (loopt er iets aan als je remt bv.?)

Verder is het geen probleem om voor en achter verschillende wieldiameters te monteren.

Het volgende is wel van belang;

Zie keuringseis 5.2.48 respectievelijk 5.3.48:
wielen / banden, inclusief alle bevestigingsmiddelen en naven, mogen niet meer dan 3 cm buiten de wielafscherming uitsteken
Dan zou ik dus ook met deze setup er heen kunnen, me banden steken 2 cm buiten de kassen ongeveer denk ik, maar je ziet wel aanloop plekken op de banden, dat mag dan weer niet?

Met de schroefset is verder niks aan de hand, maar ik bedoelde of het noodzakelijk was om deze op te schroeven voor de remmentest, maar begrijp dat een remmentest niet altijd nodig is?
Gebruikersavatar
door Asj
#617506
DarkprojectX,

Hé dat is snel :wink:

Je eerste puntje lijkt me geen probleem, mits alles deugdelijk bevestigd is.

Je tweede punt, slijpen, omrollen enz geen probleem.

Hierover word alleen het volgende beschreven:

Voertuigen mogen geen scherpe delen hebben die gevaar opleveren voor andere weggebruikers.
Het is onmogelijk om voor alles wat op of aan een voertuig kan zitten (en scherp kan zijn) precies aan te geven wanneer het goed- of afkeur is. Het is aan de keurmeester dit te beoordelen.
Gebruikersavatar
door cleanedVWdriver
#617508
BlackN schreef:
Asj schreef:BlackN,

Wat je met het schroefset bedoeld moet je even toelichten (loopt er iets aan als je remt bv.?)

Verder is het geen probleem om voor en achter verschillende wieldiameters te monteren.

Het volgende is wel van belang;

Zie keuringseis 5.2.48 respectievelijk 5.3.48:
wielen / banden, inclusief alle bevestigingsmiddelen en naven, mogen niet meer dan 3 cm buiten de wielafscherming uitsteken
Dan zou ik dus ook met deze setup er heen kunnen, me banden steken 2 cm buiten de kassen ongeveer denk ik, maar je ziet wel aanloop plekken op de banden, dat mag dan weer niet?

Met de schroefset is verder niks aan de hand, maar ik bedoelde of het noodzakelijk was om deze op te schroeven voor de remmentest, maar begrijp dat een remmentest niet altijd nodig is?
Ik ben gewoon op de hoogte zoals ik altijd rij door de keuring gekomen remmen test is niet verplicht bij apk maar kan wel voor komen bij rdw wel
Gebruikersavatar
door Asj
#617517
Hoi,

Remmentest is wel degelijk verplicht maar kan op verschillende manieren uitgevoerd worden:

1a. De controle van de remvertraging van personenauto's, bedrijfsauto's en aanhangwagens moet plaatsvinden door middel van een beproeving op de weg met behulp van een zelfregistrerende remvertragingsmeter dan wel door middel van een beproeving van het voertuig op een platenremtestbank of een rollenremtestbank.
1b. Bij de in lid 1a beschreven meetmiddelen wordt de pedaalkracht alleen in geval van twijfel gemeten met de pedaalkrachtmeter.
Toelichting

Bij personenauto's en bedrijfsauto's met een toegestane maximum massa van niet meer dan 3500 kg die zijn voorzien van een permanente, niet automatische of met de hand uitschakelbare aandrijving op meer dan één as, moet de controle van de remvertraging plaatsvinden door middel van een beproeving op de weg met behulp van een zelfregistrerende remvertragingsmeter, door middel van een rembeproeving op een platenremtestbank of op een daarvoor aangepaste rollenremtestbank.
Gebruikersavatar
door BlackN
#617528
Hmm oke, en wat betreft de aanloop schade van de banden, anders zet ik er
ff 4 staaltjes onder, of 2 staaltjes en 2 spotvelgen, als ze alle 4 maar goed profiel hebben.

Heb trouwens mijn linker knipperlicht wat wel werkt, maar tesnel, normaal betekend
dat 9 van de 10 x dat er 1 lampje kapot is en het niet doet, maar dat is niet het geval, is dat iets wat nog aangepast moet worden?
Gebruikersavatar
door Asj
#617534
BlackN,

Als het karkas niet zichtbaar is en/of er geen uitstulpingen zijn, geen probleem.

Wat richtingaanwijzer betreft zie vraag van Jan_G6tig. (geen probleem)

Suc6
door Lennart
#617544
Om het overzicht voor Asj en de andere APK-keurmeesters te behouden stellen we een regel in! :)

Er mag pas een nieuwe vraag gesteld worden, als de vorige beantwoord is!
Gebruikersavatar
door Raymond
#617558
Heb ook een vraag,

Ik heb achterlichten van groen glas (Golf 2), het merk is Hella. Bijgeleverd waren 2 rode reflectoren om achter op de auto te monteren.
Mijn auto is al jaren door de APK gekomen zonder de reflectoren, ik heb ze wel in de achterbak liggen voor het geval dat.
Verder ontbreekt het mistachterlicht in de unit. Er is een los misachterlicht bijgeleverd voor montage onder de bumper. Heb ik ook niet gemonteerd, vind het geen porem.
De kleuren kloppen wel
Is de auto nu al die jaren onterecht goedgekeurd of niet?

Alvast bedankt voor het antwoord.

Deze dus:
Afbeelding
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 121

Alles in 1 keer proberen te wissen? Probeer het e[…]

Vreemd geluid bij wegrijden

Dealer net gebeld……ik had gewoon 2 jaar fabrieksga[…]

waarde bepaling

Goedemiddag, Ik vroeg mij af hoe iedereen de waard[…]

navigatie MIB2

Er komt geen nieuwe meer uit. Die voor de High i[…]

Rijbereik wordt berekend aan de hand van het verbr[…]

T roc meer geluid willen horen

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Stage 1 […]

Hoi allemaal, Ik heb een t roc uit 2018. Ik was b[…]

Hoi Allemaal, Ik heb een t roc uit 2018 waar waar[…]