VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
door erikroc
#2820657
Beste Forum Lezers

Ik heb sinds een aantal weken een T-Roc met een 1.0 Tsi motor 115pk.
Deze auto heeft 16.000 km gelopen en is nu anderhalf jaar oud.
De auto bevalt mij goed en verbaas mij erover hoe vlot de auto van zijn plek komt en ook hoe stil het in de auto is,weinig motorgeluid gezien het toch kleine motortje :D
Echter als ik de motor start dan maakt de motor een ratelend bijna dieselachtig geluid :( het toerental blijft ongeveer een minuut op circa 1300 toeren draaien en het is dan eigenlijk niet om aan te horen.
Ook ruik ik een benzinelucht.
Na die minuut valt het toerental terug naar circa 900 toeren en dan loopt de motor rustig en is het geluid ook weg en rijdt verder goed.

Ik heb dit enkele keren herhaald en de tijd dat het toerental terugzakt en het geluid verdwijnt is steeds hetzelfde,ongeveer een minuut ongeacht de buitentemparatuur.

Nu heb ik zelf ook onder motorkap gekeken en als autoleek heb ik niks kunnen ondekken van een loszittende bout of iets anders wat het geluid kan veroorzaken.
Echter na toch nog een keer bij een koude motor aan de achterkant van de motor te voelen merkte ik dat er een klein stangetje met een knikje erin wat aan het motorblok vastzit en naar een soort zwarte kunstof behuizing loopt speling gaf , dat met de hand te bewegen geeft een tikkend geluid.

De motor gestart en met de hand dit stangetje vast houdend was het geluid bijna weg.
Na de minuut dat de motor in rustig toerental gaat lopen zat er geen speling meer op het stangetje en ook het geluid was weg.
Het lijkt wel of dit stangetje in lengte in te stellen is want ik zie dat het uit twee delen bestaat.

Nu heb ik volgende week een afspraak bij de garage en ik verwacht dat ze zeggen dat dit zo hoort maar ik heb er eigenlijk een beetje de pest in dat dit geluid er zit.
heb altijd golf gereden type 4,5,6 en 7 en nooit dit soort geluiden gehad.


Zijn er mensen die of dit ook herkennen en weten het kan zijn?
Ik ben nieuw op dit forum dus of het in de goede rubriek staat weet ik niet.

Groeten
IMG_20190817_164607734_HDR.jpg
IMG_20190817_164607734_HDR.jpg (3.3 MiB) 2535 keer bekeken
IMG_20190817_164619774_HDR.jpg
IMG_20190817_164619774_HDR.jpg (3.58 MiB) 2535 keer bekeken
#2820676
Helaas hebben ze dit allemaal, het is het snel opwarmen van de Katalysator.
Hij spuit wat meer benzine in waardoor hij hoger stationair loopt en ook wat kan gaan stinken.
Dit is dus volkomen normaal en gaan ze dus ook niet verhelpen bij de dealer.
(Werk zelf bij de dealer en heb deze klacht helaas vaker gehoord)
#2820677
Hallo Sjaakb

Bedankt voor je bericht en ik laat weten of de garage waar ik naartoe ga hetzelfde zegt.
Blijft er nog wel dat rammelende stangetje over die na de minuut vast zit.
Wat doet deze dan ?
Moet deze los zitten.
#2820701
Hallo eric,

Ben ook benieuwd wat hun verhaal is!

Dat is het stangetje van de waste gate van de turbo, die rammelen inderdaad wat (hoort wat speling op te zitten omdat het daar heel warm wordt, uitzetten enzo) zeker als hij wat hoger stationair loopt, volgens mij is daar wel iets voor wat het iets minder maakt. Maar dat weet ik niet zeker.
#2820720
Heb even gezocht en er schijnt een clip voor te zijn die je over het draaipunt schuift.
Ga eens vragen of zij deze hebben.
Op internet worden ze in ieder geval voor niet veel geld aangeboden.
Als dit geluid weg is dan valt het geluid van de cat opwarmen namelijk best mee.
Andere merken hebben er ook last van en eigenlijk opvallend dat de constructie zo is dat het rammelt.

sjaakb ik post vrijdag een berichtje over het werkplaatsbezoek.
Breekkabel bevestigen VW Tiguan 2013

Hallo, Ik heb onlangs een Volkswagen Tiguan uit 2[…]

Golf 5 GTI 77-RF-PL

Ik was de 1e eigenaar van deze auto en zag dat de […]

50/18 op een auto leggen die standaard 55/18 heeft[…]

Waarop baseer je een hoog verbruik? Tank vol gegoo[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

meteen naar 1969 vanaf 18xx

Is aop alle modellen mogelijk om ACC uit te zetten[…]

Stuur en stoelverwarming

In mijn GTE gaat bij dit weer elke keer bij een ni[…]

P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]