VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemene topics over Volkswagen
  • Gebruikersavatar
#2818907
Hallo iedereen,

Ik heb een golf 2005 (benzine) die 2 jaar geleden de laatste grote beurt heeft gehad. Toen zat ik tegen de 30.000 km sinds de vorige. De laatste 2 jaar echter heb ik de auto als boodschappen auto gebruikt, en haal ik net +/- 5000 km en alles loopt nog perfect.

Ik zit er aan te denken om dit jaar alleen apk te doen, en dan volgende jaar een grote beurt. Het is een bij-auto, en weer 500+ euro (basis + bougies etc.) aftikken voor grote beurt en de extra dingen die ze iedere keer vinden heb ik er eigenlijk niet voor over.

Is dat verantwoord (qua olie, remvloeistof en andere zaken), zonder dat ik vrij zeker weet dat ik er snel problemen mee gaat krijgen en naast de weg kom te staan met zo'n gele auto ernaast?

Als laatste, weet iemand hoe vaak je een airco moet bijvullen? Want bij iedere beurt moet er voor 90 euro vloeistof in. En eerlijk gezegd vertrouw ik dat niet helemaal.

Alvast bedankt voor alle reacties.

MvG,
Rick
#2818908
Goede vraag! Bij veel korte stukjes rijden komt er veel vocht in de olie terecht. De olie veroudert hierdoor sneller dan onder gunstige omstandigheden (lange ritten, warme motor). Daarom is het in jouw geval zelfs verstandig om zelfs eerder dan de aangegeven intervallen de olie te verversen. Dus zeker niet nog langer uitstellen!

Bougies en luchtfilter zou ik inderdaad lekker laten zitten met zo weinig kilometers te hebben gereden. Dat is geldverspilling. Voor remvloeistof staat een interval van 2 jaar. Als je dat een jaartje opschuift is dat niet zo kritisch. De airco wordt normaliter niet bij iedere beurt gevuld. Als er steeds koudemiddel bij moet, zou er dus sprake zijn van lekkage. Het aircosysteem loopt ieder jaar max. 10% leeg, dus na een aantal jaren is het zeker niet onverstandig om eens het systeem leeg te halen en te vullen. Eens in de vier jaar zou prima zijn bij een goed werkend systeem.

Je zou kunnen overwegen om alleen de olie te laten verversen. Geen beurt waar ze alles nakijken, maar alleen de motorolie verversen en het filter vervangen. (Let wel op o.a. de dikte van je remblokken en je bandenprofiel). Als je het zelf zou doen, zou je rond de €38,- kwijt zijn voor olie (5 liter Castrol 5W30 LL) en een tientje voor het filter. Nu even een garage vinden die het voor een schappelijke prijs doet (altijd wat duurder dan de inkoop en met arbeidsloon) maar dan kom je misschien net aan €100,-.
#2819408
Yup, helemaal met MVW eens.
Olie wissels worden meestal aangegeven op km basis of 1x per jaar.
Dus de 1x per jaar aanhouden als je niet aan de km's toe komt.
Als je naar een universele garage gaat en vraagt of ze alleen olie en filter willen verwisselen dan doen ze dat wel voor je.
Zelf doen kan ook, is geen rocket science.

Zelf de auto uitgelezen en de auto geeft aan dat h[…]

Bougies Polo 1.4 GTI (6R)

Even een vraagje, vandaag de bougies vervangen (wa[…]

Er is een vast bedrag dat volkswagen vergoed in NL[…]

Ben nu toch aan het heroverwegen wat ik met de ove[…]

Polo 2016 start niet

Waarmee is de auto uitgelezen? Veel tools zijn nie[…]

Probleem bleek uiteindelijk een kapotte EGR klep. […]

Ik had stoeprandschade en kon mijn velg laten hers[…]

Mijn T roc vanuit Italië is ook offline naar 2 jaa[…]