- 11 jul 2015 10:59
#2685935
Een simpel klusje, het brandstoffilter vervangen.
Je begint met twee torx schroefjes te verwijderen van je koelvloeistofreservoir. Deze kun je dan naar links opzij leggen.
Ik heb een filter met twee aansluitingen, ze zijn verschillend van grootte dus vergissen kan niet. De connectoren maar je los door het connectortje even samen te knijpen (blauwe deel) en dan naar boven te verwijderen. Er kan een klein beetje diesel uit de leiding komen maar dat is echt heel weinig. Wel handig om dan een doek bij de hand te hebben.
Klembout voor het filter losmaken en het filter naar boven toe verwijderen. Het past net langs je remvloeistofreservoir.
Oude eruit, nieuwe erin. Als je dit niet kunt dan moet je terug naar school en met mecano gaan spelen
Nieuwe erin, de rechter leiding erop drukken tot je een duidelijke klik hoort. De middelste laat je er nog even af. Klembout vastzetten en koelreservoir weer terug plaatsen. Nu ga je ontluchten, niet starten!
Je draait je sleutel naar de stand dat je lampjes gaan branden. Hierdoor schakel je de brandstofpomp in. Dan weer sleutel uit zetten. Dit herhaal je zeker een keer of 20-30. Het filter vult zich nu vanzelf. Als je de diesel er bij het middelste pijpje uit ziet komen is het filter vol en druk je de middelste leiding er ook op tot je de klik hoort. Indien nodig even de overgelopen brandstof verwijderen en dan kun je starten. Laat hem even een minuutje draaien en je bent klaar.
Als je in het bezig bent van VAGCOM / VCDS dan kun je hem daarmee ook vullen, gaat iets makkelijker.
Het oude filter zit nog vol met brandstof, daar kun je de bbq mee aansteken maar dat is niet aan te raden
Op een nette manier verwijderen natuurlijk.
Je begint met twee torx schroefjes te verwijderen van je koelvloeistofreservoir. Deze kun je dan naar links opzij leggen.
Ik heb een filter met twee aansluitingen, ze zijn verschillend van grootte dus vergissen kan niet. De connectoren maar je los door het connectortje even samen te knijpen (blauwe deel) en dan naar boven te verwijderen. Er kan een klein beetje diesel uit de leiding komen maar dat is echt heel weinig. Wel handig om dan een doek bij de hand te hebben.
Klembout voor het filter losmaken en het filter naar boven toe verwijderen. Het past net langs je remvloeistofreservoir.
Oude eruit, nieuwe erin. Als je dit niet kunt dan moet je terug naar school en met mecano gaan spelen
Nieuwe erin, de rechter leiding erop drukken tot je een duidelijke klik hoort. De middelste laat je er nog even af. Klembout vastzetten en koelreservoir weer terug plaatsen. Nu ga je ontluchten, niet starten!
Je draait je sleutel naar de stand dat je lampjes gaan branden. Hierdoor schakel je de brandstofpomp in. Dan weer sleutel uit zetten. Dit herhaal je zeker een keer of 20-30. Het filter vult zich nu vanzelf. Als je de diesel er bij het middelste pijpje uit ziet komen is het filter vol en druk je de middelste leiding er ook op tot je de klik hoort. Indien nodig even de overgelopen brandstof verwijderen en dan kun je starten. Laat hem even een minuutje draaien en je bent klaar.
Als je in het bezig bent van VAGCOM / VCDS dan kun je hem daarmee ook vullen, gaat iets makkelijker.
Het oude filter zit nog vol met brandstof, daar kun je de bbq mee aansteken maar dat is niet aan te raden
Op een nette manier verwijderen natuurlijk.
Transporter T5 2009 204pk