VWForum.nl

The #1 Online Volkswagen Community

Algemeen T1-6, Multivan, LT & Crafter
  • Gebruikersavatar
#2685935
Een simpel klusje, het brandstoffilter vervangen.

Je begint met twee torx schroefjes te verwijderen van je koelvloeistofreservoir. Deze kun je dan naar links opzij leggen.
Afbeelding

Ik heb een filter met twee aansluitingen, ze zijn verschillend van grootte dus vergissen kan niet. De connectoren maar je los door het connectortje even samen te knijpen (blauwe deel) en dan naar boven te verwijderen. Er kan een klein beetje diesel uit de leiding komen maar dat is echt heel weinig. Wel handig om dan een doek bij de hand te hebben.
Afbeelding

Klembout voor het filter losmaken en het filter naar boven toe verwijderen. Het past net langs je remvloeistofreservoir.
Afbeelding

Oude eruit, nieuwe erin. Als je dit niet kunt dan moet je terug naar school en met mecano gaan spelen :)
Afbeelding

Nieuwe erin, de rechter leiding erop drukken tot je een duidelijke klik hoort. De middelste laat je er nog even af. Klembout vastzetten en koelreservoir weer terug plaatsen. Nu ga je ontluchten, niet starten!

Je draait je sleutel naar de stand dat je lampjes gaan branden. Hierdoor schakel je de brandstofpomp in. Dan weer sleutel uit zetten. Dit herhaal je zeker een keer of 20-30. Het filter vult zich nu vanzelf. Als je de diesel er bij het middelste pijpje uit ziet komen is het filter vol en druk je de middelste leiding er ook op tot je de klik hoort. Indien nodig even de overgelopen brandstof verwijderen en dan kun je starten. Laat hem even een minuutje draaien en je bent klaar.
Afbeelding

Als je in het bezig bent van VAGCOM / VCDS dan kun je hem daarmee ook vullen, gaat iets makkelijker.

Het oude filter zit nog vol met brandstof, daar kun je de bbq mee aansteken maar dat is niet aan te raden :)
Op een nette manier verwijderen natuurlijk.
#2788500
Ik heb een filter met vier aansluitingen welke leidingen moet je gebruiken om hem te vullen na het verwissellen met gebruik te maken van de eigen brandstofpomp? (zonder VCDS)
gewoon de twee leidingen vanaf de brandstof tank aansluiten en die naar het blok los laten liggen?

Alvast bedankt,

Jaap
#2788502
Dat is een mogelijkheid. Vooraf het filter vullen is ook makkelijk. Dan kun je meteen starten al sje hem hebt geplaatst. Anders middels contact aan en weer uit (niet starten) het filter door de electrische pomp laten vullen tot het eruit komt. Dan slangen weer aansluiten en starten. Wel eventueel gemorste diesel eerst opvegen.
P1031 p2270 code 02 sensor

Hallo laaste dagen krijgen we meerdere codes op on[…]

Lane assist pas bij 80km/h?

Lijkt me lastig, lane assist wil je, kost wat kost[…]

Lijkt me niet normaal. Mijn auto heeft het gelukki[…]

navigatie MIB2

Inderdaad, er nu op eens een nieuwe update (nov '[…]

Hallo allemaal, Ik ben nieuw hier en nog aan het […]

Denk dat het linkje net wat anders beschrijft. Bij[…]

Nieuwe firmware 1969 Golf 8

Deze kan geupdate worden naar 1969 geen enkel pr[…]

Had jij een oplossing? Ik heb een soortgelijk prob[…]